• Canie

Senil av att föda barn?

Är det någon som känner igen sig i följande? Sedan jag fick barn känner jag mej helt hopplöst bäng i kolan. Tappar bort grejer, minns inte vad jag ätit till lunch, står och gapar som en fågelholk när folk pratar, ser en film utan att ha en susning om vad den handlat om när jag kollat klart. Vad är det som händer? Har det med amningen att göra? Går det över? Kan inte för mitt liv begripa hur jag ska kunna gå tillbaka till jobbet när jag har noll kognitiv förmåga jämfört med tidigare??

• Svar på tråden Senil av att föda barn?
  • Barbamama08
    Canie skrev 2012-08-04 23:01:22 följande:
    Men ja ja ordmärkare, gammal är det ju inget snack om att jag har blivit, det ser jag i spegeln varje dag. Men "dement" då. Så härligt att inte vara ensam! Vi ses därute i lekparken utan extra blöjor och med tröjan ut och in då tjejer :)

Hände mig för några veckor sedan... Jag hade cyklat 8 km och stannat i en affär på vägen innan jag märkte att jag hade min tröja ut och in.
  • Natulcien
    Ronille skrev 2012-08-04 22:24:45 följande:
    Senil betyder väl bara gammal eller åldrar?
    Ja. Senil betyder gammal, och jag har aldrig hört talas om någon som åldrats av en graviditet...
    Men TS kanske menar dement?
  • Litet My
    Ronille skrev 2012-08-04 22:24:45 följande:
    Senil betyder väl bara gammal eller åldrar?

Japp, fast folk i allmänhet tror att senil betyder samma sak som glömsk/dement
  • Paninaro

Senil är kanske inte rätt ord då men jag förstår vad du menar.

En eftermiddag slängde jag en blick i spegeln och insåg att jag hade gått omkring en hel dag med smink endast på ena ögat. Såg faktiskt rätt galen ut men tror inte att så många märkte eller brydde sig om det. Jag tyckte mest att det var lite fascinerande att jag kunde glömma en sådan sak som normalt sitter i ryggmärgen på mig.

Jag har även kört in cykeln med stora dottern i cykelsadeln genom ytterdörrarna på Konserthuset. Jag tror att jag var så van vid att alltid köra lillasyster i vagnen att jag inte tänkte på att det var en cykel jag ledde den gången.

Börjar jobba igen efter föräldraledigheten på måndag så jag hoppas att hjärnan har börjat fungera hyfsat igen. Flört

• tundra

Haha! Här kallas det amningshjärna eller amningsdimma.
    Snurrig och glömsk blir man iaf. F

• Airhostess

Det går över, jag var likadan och ammade inte ens så det är nog sömnbristen och allt nytt man måste ha koll på iom bebisen..

• Canie

Hehe en hel del igenkänningsskratt här :) Jag var på uppföljning på MVC häromdagen och passade på att fråga om detta. BM sade att det ska vara så :) Man kan se det som att mammans fokus ska ligga inom armlängds avstånd, hon ska inte ta in massa andra intryck eller information från omgivningen. Vidare konstaterade hon att detta synkar osedvanligt dåligt med kraven vi ställs inför i dagens samhälle.

• niagara

Var glad, du har ju något att skylla på.. (för du nyttjade väl 9 mån graviditetshjärna hoppas jag) ;)

• Mylla

Amningshjärna kallas det.  Jag tror det kan vara en viss näringsbrist inblandad. Fast det är bara som jag tror av min egna forskning på mig själv. Annars kan det nog hänga ihop med sömnen.

• Barbamama08
    Mylla skrev 2012-08-28 08:46:35 följande:
    Amningshjärna kallas det.  Jag tror det kan vara en viss näringsbrist inblandad. Fast det är bara som jag tror av min egna forskning på mig själv. Annars kan det nog hänga ihop med sömnen.

Det är hormoner som kallas oxytocin.
  • tvättoman
    Paninaro skrev 2012-08-05 00:24:59 följande:
    En eftermiddag slängde jag en blick i spegeln och insåg att jag hade gått omkring en hel dag med smink endast på ena ögat. Såg faktiskt rätt galen ut men tror inte att så många märkte eller brydde sig om det. Jag tyckte mest att det var lite fascinerande att jag kunde glömma en sådan sak som normalt sitter i ryggmärgen på mig.

Jag har även kört in cykeln med stora dottern i cykelsadeln genom ytterdörrarna på Konserthuset. Jag tror att jag var så van vid att alltid köra lillasyster i vagnen att jag inte tänkte på att det var en cykel jag ledde den gången.
    Hahaha, smink på ETT öga??! jag dör, Clockwork orange typ!
  • Bu o Bä

Här har ni ytterligare en med amningshjärna Dottern är 6 månader (femte barnet) och jag är helt upp och ner ibland. Var lika när jag fick mitt tredje barn och det är en liten tröst att se att vi är flera med denna åkomma Jag har speciellt svårt att lyssna när någon berättar något, och att komma ihåg vad ett telefonsamtal handlat om. Men jag har ju varit med om det här förut, så jag är inte lika bekymrad denna gång som jag var första gången.

Svar på tråden Senil av att föda barn?