min dotter drar bort sitt hår
Hej!
Min dotter börjar förskoleklass nu i höst, sedan hon var i 3års åldern har hon dragit bort sitt eget hår. Hon har fått stora kala fläckar och några gånger har vi rakat bort allt i hopp om att det sen ska få växa ut.. men det åter kommer ständigt. Just nu är håret ca 5cm långt och på höger sida ( ungefär 1/3 av huvet) är det näst intill kalt.
Hon drar mest när hon ska sova eller när hon tittat på tv. Hon suger fortfarande på tummen, och det är vid liknande sinnesstämning som när hon suger på tummen som hon rycker hår.
Jag har försökt förbjuda, belöna, pratat om varför hon gör det ( hon vet inte) Försökt prata om konsekvenserna.. att hon inte får hår, som hon ju så klart vill ha... och nu är hon orolig för att bli retad i skolan för hur hennes hår ser ut.
Vi har i våras träffat en barnpsykolog 2gr för bedömning...... hon lämnade det upp till mig att välja om vi ville ha remiss tilll BUP.
Min dotter fungerar bra i hemmet med syskon och släkt. Och på dagis har det alltid gått jätte bra,
Jag tycker detta är fruktansvärt jobbigt! Kan du hjälpa mej? Varför gör hon så här?? Hur kan vi få ett slut på det?
Jag har läst lite om Trickotillomani.. vad tror du om det?