• Anonym (sara-jo)

min dotter drar bort sitt hår

Hej!
    Min dotter börjar förskoleklass nu i höst, sedan hon var i 3års åldern har hon dragit bort sitt eget hår. Hon har fått stora kala fläckar och några gånger har vi rakat bort allt i hopp om att det sen ska få växa ut.. men det åter kommer ständigt. Just nu är håret ca 5cm långt och på höger sida ( ungefär 1/3 av huvet) är det näst intill kalt.

Hon drar mest när hon ska sova eller när hon tittat på tv. Hon suger fortfarande på tummen, och det är vid liknande sinnesstämning som när hon suger på tummen som hon rycker hår.

Jag har försökt förbjuda, belöna, pratat om varför hon gör det ( hon vet inte) Försökt prata om konsekvenserna.. att hon inte får hår, som hon ju så klart vill ha... och nu är hon orolig för att bli retad i skolan för hur hennes hår ser ut.

Vi har i våras träffat en barnpsykolog 2gr för bedömning...... hon lämnade det upp till mig att välja om vi ville ha remiss tilll BUP.

Min dotter fungerar bra i hemmet med syskon och släkt. Och på dagis har det alltid gått jätte bra, 

Jag tycker detta är fruktansvärt jobbigt! Kan du hjälpa mej? Varför gör hon så här?? Hur kan vi få ett slut på det?

Jag har läst  lite om Trickotillomani.. vad tror du om det?

• Svar på tråden min dotter drar bort sitt hår
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker att du beskriver en vana, som blivit en ovana och som genom sin upprepning nu är svår att komma ur.
    Många barn har trygghetsskapande vanor som nappar, snuttetrasor, gosedjur, hårslingor de suger på eller fingrar. Detta är ingen sjukdom men kan vara svårt när man ska bryta beteendet.
    Att gå så långt som att sätta diagnos och börja räkna symtom tror jag inte är en framkomlig väg.
    Däremot låter det som om ni skulle behöva hjälp att hjälpa henne ifrån sin ovana som ju kan orsaka en del problem framöver.
    Följ alltså psykologens ide om att söka BUP där de har bra metoder för liknande avvänjning. Sök BUP, inte för att få en diagnos utan för att få stöd i beteeendeförändringen och för att slippa oron.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Anonym (sara-jo)

Hej igen!
     Ja det var lite så jag kände angående BUP , att det kanske skulle göra mer skada en nytta.... Men nu ska jag kontakta dom för att få hjälp att hjälpa min dotter bryta sin dåliga vana! :) Tack så mycket!! 

Svar på tråden min dotter drar bort sitt hår