• Louella

Detta måste väl vara autism? Hur ska man få föräldrarna att inse?

Hej alla kloka! Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa och råda mig hur man berättar för föräldrar (min svägerska och hennes man) att deras son antagligen är autistisk. Eller vi tror det, vad tror ni om dessa tecken? Vi andra i familjen har sett tecknen sedan han var i princip nyfödd, men de vill inte se att något skulle vara fel. Redan som liten ville han inte ha närhet, skrek oavbrutet och sov dåligt, lekte aldrig interaktiva lekar som tittut, pekade inte, inget intresse för andra barn osv. Han är nu tre år och säger typ fem ord och pratar inget om han inte har anledning till det så att säga. Får vredesutbrott om han inte får som han vill och är väldigt rutinbunden. Varje kväll måste hans pappa vattna gräsmattan även om det regnar, annars blir han som galen. Han vill inte leka med andra barn utan bara leka själv och bara med bilar eller flygplan. Leker aldrig roll lekar eller fantasilekar. Enda gången han skrattar eller busar är om man jagar honom eller kittlas. Annars vill han inte leka med föräldrarna heller. Han går inte på dagis för de försökte skola in honom men det gick inte alls. De har inte heller tagit honom på kontroller på BVC för att det "är onödigt", så det känns som att detta aldrig kommer upptäckas. Alla vi i familjen tror att han är autistisk men har liksom inte vågat nämna det. När man nämnt att han kanske pratar lite dåligt för sin ålder har mamman snäst av med att "alla barn utvecklas olika". Snälla kan ni hjälpa oss med råd på hur man ska gå tillväga, vet att tidig diagnos är viktig för barnets utveckling så detta känns brådskande! Tack på förhand och ursäkta avsaknaden av styckesindelning, skriver från iPad.

• Svar på tråden Detta måste väl vara autism? Hur ska man få föräldrarna att inse?
  • Louella

Ok, nu har vi träffat föräldrarna och då sa de direkt spontant att sonen skulle utredas för autism! De hade bara velat vänta tills han fyllde tre för átt se om situationen skulle bli bättre, men det har snarare blivit sämre. De är helt på det klara att han har något inom autism spektrumet, dock verkar de tro att det är Aspergers han har. Men jag trodde inte man satte den diagnosen på så små barn? Har aldrig riktigt fattat skillnaden mellan autism och aspergers, någon som vet? Sonen verkar i alla fall normalbegåvad och han har utvecklats normalt i alla andra områden som det motoriska, kunna lägga pussel, använda en ipad osv. Han kan härma hel långa meningar från filmer men säger ytterst få ord självmant. Om hans mamma till exempel frågar vad han gjort hos dagmamman skulle han aldrig kunna svara. Och har lever helt i sin egen värld, vill bara vara i ett eget tomt rum under släktkalaset nu i helgen. Hälsar inte på någon oh ger ingen en blick när de säger hej. Efter ett tag tog föräldrarna in honom i vardagsrummet där vi andra var och då sprang han och gömde sig bakom soffan där han satt och gallskrek och höll för öronen... Och detta är alltså bland slänten som han träffar flera gånger i veckan så inga främlingar eller vanlig blyghet...

• UnikFamilj
    Louella skrev 2012-08-20 09:51:27 följande:
    Ok, nu har vi träffat föräldrarna och då sa de direkt spontant att sonen skulle utredas för autism! De hade bara velat vänta tills han fyllde tre för átt se om situationen skulle bli bättre, men det har snarare blivit sämre. De är helt på det klara att han har något inom autism spektrumet, dock verkar de tro att det är Aspergers han har. Men jag trodde inte man satte den diagnosen på så små barn? Har aldrig riktigt fattat skillnaden mellan autism och aspergers, någon som vet? Sonen verkar i alla fall normalbegåvad och han har utvecklats normalt i alla andra områden som det motoriska, kunna lägga pussel, använda en ipad osv. Han kan härma hel långa meningar från filmer men säger ytterst få ord självmant. Om hans mamma till exempel frågar vad han gjort hos dagmamman skulle han aldrig kunna svara. Och har lever helt i sin egen värld, vill bara vara i ett eget tomt rum under släktkalaset nu i helgen. Hälsar inte på någon oh ger ingen en blick när de säger hej. Efter ett tag tog föräldrarna in honom i vardagsrummet där vi andra var och då sprang han och gömde sig bakom soffan där han satt och gallskrek och höll för öronen... Och detta är alltså bland slänten som han träffar flera gånger i veckan så inga främlingar eller vanlig blyghet...
    Diagnosen Aspergers syndrom kommer försvinna, så jag tror den sällan ges i dagsläget. Annars är den påtagliga skillnaden mellan högfungerande autism och Aspergers syndrom att man inte får ha haft en försenad tal-/språkutveckling de tre första åren. Den här pojken lär alltså inte ha fått en sådan diagnos i alla fall, eftersom han inte själv pratar i minst 3-ordmeningar vid 3 års ålder - enkelt uttryckt.
    Fint i alla fall att utredning är på g, det låter som sagt som att den behövs. 
  • Louella
    UnikFamilj skrev 2012-08-20 10:27:49 följande:
    Diagnosen Aspergers syndrom kommer försvinna, så jag tror den sällan ges i dagsläget. Annars är den påtagliga skillnaden mellan högfungerande autism och Aspergers syndrom att man inte får ha haft en försenad tal-/språkutveckling de tre första åren. Den här pojken lär alltså inte ha fått en sådan diagnos i alla fall, eftersom han inte själv pratar i minst 3-ordmeningar vid 3 års ålder - enkelt uttryckt. Fint i alla fall att utredning är på g, det låter som sagt som att den behövs. 

Ok, tack för infon. Han pratar jättemånga meningar med perfekt grammatik, men bara repliker från filmer och tv program. Hans "egna"tal är ytterst begränsat, ett eller två ordsmeningar och inte om han inte absolut måste. Om man frågar hur han mår skulle han aldrig svara, däremot ropar han på sina föräldrar eller kan säga "kom hit" om han vill att de ska hämta något.. är i vilket fall väldigt lättad över att föräldrarna har insett att han behöver utredas och att detta ska göras nu alldeles snart.
  • Little Ms Chatterbox

Va bra att det har kommit igång nu. Fortsätt och stötta familjen.
    Tipsa om bra böcker att läsa, Explosiva Barn av  Ross W Greene, Problemskapande Beteende av Bo Hejlskov.
    Några hjälpmedel som kan vara bra att veta om är Timstock, Bolltäcke, Sigvart Dygnstavla, Veckotavla med olika färger, Idag-boken. 
    Många bilder som man brukar använda sig av bygger på PECS, ett bildsystem som enkelt visar och förklarar saker som man kan behöva träna på. Tex bildschema för påklädning, vem man ska träffa, vilken dag det är skola eller helg. Tex när det är släktkalas, att det kommer vara den och den där, först ska vi hälsa, NN fyller år och kommer få presenter, kl X äter vi mat. 
    Om man förbereder sånt så kan man till viss del undvika så som det blev för honom nu i helgen.  

Bra sak att investera i kan vara lamineringsmaskin, då kan man göra schema och bilder som man har till hjälpmedel. Det kan vara bra att ta kort på vanliga platser, hus och personer som är i hans vardag. 

Ju mer han är förberedd på vad som ska hända desto säkrare och tryggare blir han. Tryggheten gör att det blir mindre utbrott och han blir en glad kille som kan utvecklas som han ska. Kanske i hans egen takt men det är lättare för honom att gå framåt om han är glad, nöjd och förstår sig på världen.

• mia A

När min dotter var liten var hon bara inte missnöjd alls men ville oftast vara på armen hela tiden.

så du kan inte sätta diagnos och ta det med föräldrarna, han lär ju börja förskoleklass någon gång och då ser de.
    Min dotter fick diagnos vid 4 år innan sade hon inte ett ljud när hon var 6 år började hon prata.

• Louella
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-08-20 19:47:26 följande:
    Va bra att det har kommit igång nu. Fortsätt och stötta familjen. Tipsa om bra böcker att läsa, Explosiva Barn av  Ross W Greene, Problemskapande Beteende av Bo Hejlskov. Några hjälpmedel som kan vara bra att veta om är Timstock, Bolltäcke, Sigvart Dygnstavla, Veckotavla med olika färger, Idag-boken.  Många bilder som man brukar använda sig av bygger på PECS, ett bildsystem som enkelt visar och förklarar saker som man kan behöva träna på. Tex bildschema för påklädning, vem man ska träffa, vilken dag det är skola eller helg. Tex när det är släktkalas, att det kommer vara den och den där, först ska vi hälsa, NN fyller år och kommer få presenter, kl X äter vi mat.  Om man förbereder sånt så kan man till viss del undvika så som det blev för honom nu i helgen.   Bra sak att investera i kan vara lamineringsmaskin, då kan man göra schema och bilder som man har till hjälpmedel. Det kan vara bra att ta kort på vanliga platser, hus och personer som är i hans vardag.  Ju mer han är förberedd på vad som ska hända desto säkrare och tryggare blir han. Tryggheten gör att det blir mindre utbrott och han blir en glad kille som kan utvecklas som han ska. Kanske i hans egen takt men det är lättare för honom att gå framåt om han är glad, nöjd och förstår sig på världen.

Jättebra tips verkligen, ska framföra till föräldrarna!
  • Little Ms Chatterbox
    mia A skrev 2012-08-20 20:32:57 följande:
    När min dotter var liten var hon bara inte missnöjd alls men ville oftast vara på armen hela tiden.

så du kan inte sätta diagnos och ta det med föräldrarna, han lär ju börja förskoleklass någon gång och då ser de.
    Min dotter fick diagnos vid 4 år innan sade hon inte ett ljud när hon var 6 år började hon prata.
    TS har inte satt diagnos på någon, det är bara läkare som gör det. Att hon funderar på hur man på bästa sätt kan hjälpa både barn och föräldrar är omsorg för familjen. Helt klart är det inte bara talet som är svårt för det här barnet.

Allt kan ändras, att man är sen i talet vid 5 års ålder tex kan ge en språkförseningsdiagnos men med lite övning så kan man kanske plocka bort det efter nåt år. Jag hade diabetes förut, det har jag inte längre efter att ha gått ner i vikt. En diagnos är inte hugget i sten.
  • Marie 668

Hej!
    För tidigare kommentar amg att man inte kan ställa diagnos under 3 min son är 2,5 år han har just fått sin diagnos. Det finns numer forskning som visar på att rätt stöd vid tidigt ålder kan göra stor skillnad. Soc kanske vore en idè. Men försöka uppmuntra till besök på bvc med. Det bör märkas där om det är som ni beskriver. kanske gå via språkutveckling. En ska jag såg tydligt på min pojk var just språket att det var försenat.(språket är ju inte försenat på alla barn) Vet inte hur det är med denna pojk men kan ju va ett sätt. Att använda det som en uppmuntran att gå till bvc för att kunna få hjälp av logoped. De kommer säkert att kunna märka om det är autism det handlar om.   

• Paisley
    Marie 668 skrev 2012-12-25 18:25:28 följande:
    Hej!
    För tidigare kommentar amg att man inte kan ställa diagnos under 3 min son är 2,5 år han har just fått sin diagnos. Det finns numer forskning som visar på att rätt stöd vid tidigt ålder kan göra stor skillnad. Soc kanske vore en idè. Men försöka uppmuntra till besök på bvc med. Det bör märkas där om det är som ni beskriver. kanske gå via språkutveckling. En ska jag såg tydligt på min pojk var just språket att det var försenat.(språket är ju inte försenat på alla barn) Vet inte hur det är med denna pojk men kan ju va ett sätt. Att använda det som en uppmuntran att gå till bvc för att kunna få hjälp av logoped. De kommer säkert att kunna märka om det är autism det handlar om.   

Oj har han? Hur har det gått då? Min pojke fick diagnosen nu för en dryg vecka sedan också och han är inte ens 2 år fyllda. Du får gärna PM:a om du vill snacka eller så.
    Detaljerna är helheten
  • Louella
    Marie 668 skrev 2012-12-25 18:25:28 följande:
    Hej! För tidigare kommentar amg att man inte kan ställa diagnos under 3 min son är 2,5 år han har just fått sin diagnos. Det finns numer forskning som visar på att rätt stöd vid tidigt ålder kan göra stor skillnad. Soc kanske vore en idè. Men försöka uppmuntra till besök på bvc med. Det bör märkas där om det är som ni beskriver. kanske gå via språkutveckling. En ska jag såg tydligt på min pojk var just språket att det var försenat.(språket är ju inte försenat på alla barn) Vet inte hur det är med denna pojk men kan ju va ett sätt. Att använda det som en uppmuntran att gå till bvc för att kunna få hjälp av logoped. De kommer säkert att kunna märka om det är autism det handlar om.   

Hej! Har inte uppdaterat på ett tag, en pojken fick sin autism diagnos för ett tag sedan, precis som vi alla misstänkte. Det blir ju tydligare och tydligare ju äldre han blir, och alla som träffar honom märker det numera. Men han får rätt stöd och mår bra, så det är stora framsteg!
  • Paisley
    Louella skrev 2012-12-26 08:45:16 följande:

Hej! Har inte uppdaterat på ett tag, en pojken fick sin autism diagnos för ett tag sedan, precis som vi alla misstänkte. Det blir ju tydligare och tydligare ju äldre han blir, och alla som träffar honom märker det numera. Men han får rätt stöd och mår bra, så det är stora framsteg!

Vad bra att det har löst sig och han får stöd och hjälp! Det kommer nog att gå bra, tre år är inte så sent att få diagnosen ändå. Vad fick de för något, en "vanlig" autismdiagnos eller har de sagt något om högfungerande?
    Jag har en tvååring som precis fick Autism och Psykomotorisk utvecklingsförsening. Det är jobbigt, man går liksom in i något slags vakuum även om man vetat med sig om autismen. Om du kan hjälpa dem på något sätt med vardagsgrejer och så är det en bra idé.
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Detta måste väl vara autism? Hur ska man få föräldrarna att inse?