Jobb på olika ort
Hej!
Jag och min sambo har tillsammans en underbar son på drygt 10 mån. Hittills har jag varit hemma med honom på heltid men om en månad börjar jag jobba och min sambo kommer vara föräldraledig till januari. Vårt problem är att vi just nu har arbete på olika orter. Vi håller nu på att flytta till min hemstad där jag fått mitt drömjobb och har min släkt. Min sambo har ännu inte fått jobb där men kommer att söka arbete under sin föräldraledighet. Han har kvar sin anställning i staden vi flyttar från. Om det inte löser sig med arbete för honom i nya staden tills efter jul (då sonen kommer vara drygt 15 månader) är vår "plan B" att sambon ska jobba halvtid på sitt gamla arbete vilket skulle innebära att han behöver jobba på annan ort 5 dagar varannan vecka. Han skulle då vara borta från mig och sonen dessa dagar och sedan vara hemma med sonen 8-9 dagar innan han behöver åka iväg för att jobba igen. Tanken är då att jag ska vara hemma de dagar sambon är bortrest för att jobba och sonen ska inte börja på dagis förrän nästa höst då han blir 2 år. Nu undrar vi om detta upplägg skulle skada sonens anknytning till pappan. De skulle ju inte ses på 5 dagar varannan vecka men sedan umgås dygnet runt 8-9 dagar. Vi vill absolut inte att sonen ska må dåligt på något sätt, han går först och vi kan självklart flytta igen om det skulle behövas för sonens skull, även om jag helst skulle önska att vi kan bo kvar då jag har både mitt drömjobb, mina föräldrar och mina syskon i närheten. Vad tror du?