• Nyfiken gul

Har era barn en egen relation/kontakt med far/mor-föräldrar?

Uppmuntrar ni era barn att ha en egen kontakt och relation med sina far/morföräldrar? 

Undrar eftersom jag stöter på allt för ofta att anhöriga blir sjuka eller går bort och att barnbarnen (våra barn) blir lite undanskuffade i såna sammanhang.

"nä dom har inte haft nån större kontakt så det är ingen ide dom följer med..... "    (till sjukhem, äldreboenden, sjukhuset, begravningen, släktkalaset what ever)...  

Och allra helst ser jag detta fenomen när det handlar om separerade föräldrar där barnen träffar sina respektive mor/farföräldrar  med varsin förälder och där man inte riktigt har koll på varandra på samma sätt som i en "hel" familj.  Ofta i separerade familjer (av min egen erfaranhet) så tappar barnet kontakt med någon av släktsidan av olika orsaker .

Visst kan man inte tvinga folk att umgås men gör ni vad ni kan för att uppmuntra barn och far/mor-föräldrar att ha en egen kontakt så gott det går?  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Har era barn en egen relation/kontakt med far/mor-föräldrar?
  • Majsan70

Här har vi alltid god kontakt med mor o farföräldrar i den mån det går. Minsta dotterns farmor var aldrig intresserad av henne dock o hade inte ens öppnat kuverten med bilder vi skickade genom åren innan hon dog.

• Snusklubba

Nej, tyvärr. Mest för att ingen av dom är intresserade av barnen annat än att visa upp dom på ett eller annat sätt. 
    Faderns sida får han sköta (jag tål dom inte och är glad om jag slipper dom, talar dock aldrig illa om dom och uppmuntrar barnen när dom berättar om dom), men min egen sida...
    Där har jag vissa restriktioner på grund av vissa problem som finns i familjen.

Jag kommer från en dysfunktionell famili och låter inte mina barn utsättas för samma sak som jag, helt enkelt.

• basio

Mina barn har en mycket nära relation till sin mormor och morfar. De pratar i telefon flera gånger i veckan och träffas minst en gång i veckan. Eftersom jag har tre barn turas de om att sova över hos mormor och morfar och ibland sover de där alla tre tillsammans samtidigt. Skulle gissa på att de spenderar 1-2 nätter i månaden var hos dem. De hade även en nära relation till min mormor och morfar i alla fall fram tills min morfar dog och min mormor försvann in i sin alzheimers.

Däremot har de i stort sett ingen relation till sin farmor och farfar. Eftersom farföräldrarna inte visar något som helst intresse i att umgås eller lära känna barnen har inte någon sån relation kunnat utvecklas. De träffas i stort sett bara 3-4 ggr per år och då endast när någon fyller år (alltså ett kalas med andra gäster och de stannar aldrig längre än 2-3 timmar). Jag tror inte ens minstingen vet vilka som är farmor och farfar.

Jag hade själv en mycket nära relation till mina morföräldrar. De fanns där i vått och torrt. Min mormor sa en gång så här; "Det viktigaste är att skapa en nära relation när de är små och träffa dem mycket. Annars vill de aldrig komma sedan när de blir större.". Och det är helt rätt. Det är oerhört svårt att känna någon större närhet till sina äldre släktingar som vuxen om de aldrig fanns där när man var barn.

• Mariohn

Javisst! Jag och min svärmor drar inte alltid åt samma håll men hon älskar mitt barn och han älskar sin farmor. Deras relation är deras och påverkas inte av vår vuxna relation. 

• sheena82

Superbra relation till mormor och morfar, träffas minst en/ett par ggr i veckan. De hämtar och lämnar ibland på dagis och hon sover även över där någon gång i månaden. 
    Noll kontakt med farmor/farfar tyvärr. Det beror endast på ointresse från deras sida. Jag och pappan är visserligen separerade, men jag skulle definitivt inte ha något emot om de träffades. Farmor har träffat dottern 1 gång när hon var ett par månader. Då satt dottern i bilen och sov... Farfar har träffat henne 3 gånger kanske. Rätt sorgligt faktiskt.
    Men dottern har å andra sidan helt fantastiska "bonus" farmor och farfar som jag är oändligt glad över! 

• MadHatter

Dottern har en mkt bra relation med både mor- och farföräldrar. Morföräldrarna träffar hon ofta då vi bor nära men hon har också en väldigt bra relation med farmor och farfar trots att de bor längre bort och inte träffas så ofta. Hon hade också en mkt bra relation till min mormor när hon levde.

• Brumma

Jösses ja :) Vågar påstå att sonen har en fantastisk relation till både mor-och farföräldrar. Han går inte på förskola utan är med sin farfar/farmor samt hos morfar istället (han ska få gå på förskola några år innan det är dags med sexårsverksamheten..) Han har oxå bra kontakt med sin mormor men pga att vi bor en bit ifrån varandra och hon arbetar heltid så blir det inte lika ofta som vi/hon skulle vilja. De pratar i telefon (sonen är två o ett halvt) och vi skypar när det gått två/tre veckor utan att de kunnat ses. Men allra bäst kontakt har han med sin farfar och sin morfar. Då vi valt att utveckla den kontakten så känner han sig som hemma hos dem.. Det är inte vi som "pushar" mest utan det är farfar o morfar samt numera sonen som vill träffas - ofta! Någon natt i veckan brukar han sova hos sin morfar. Vi behöver sällan "barnvakt", vi får egen tid ändå :) Om det dock är VI som behöver hjälp så är inte problemet att hitta ngn som han trivs hos att lämnas hos, problemet är VEM vi INTE skall fråga, alltså vem som blir besviken ;) Jag och sonens pappa bor ihop, men han har ett syskon från pappans tidigare förhållande. Syskonet har också bra kontakt med farföräldrarna, dock inte på samma sätt. Men det syskonet släppte inte mamman ifrån sig till någon under de första åren, så samma kontakt var nog svår att få.. Men de har ändå en bra kontakt. Jag vet också att syskonet träffar sin mormor och morfar ofta. Även mina föräldrar, alltså "bonusmormor/morfar) har tagit sig till syskonet, och ser det som sitt barnbarn, även om det inte är på samma nivå som deras biologiska barnbarn. Själv är jag uppvuxen med mkt nära kontakt med mina far och morföräldrar. Jag kände mig lika hemma hos dom som i mitt eget hem, tror det är detta som fått mig att medvetet arbeta för att sonen ska få nära kontakt med SINA far/morföräldrar. Jag vet också att om något skulle hända mig och min man, så skulle sonen iallafall inte behöva gå igenom att hamna hos ngn han inte var van vid, vilket är skönt..

• Ant3
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 21:01:07 följande:

Och allra helst ser jag detta fenomen när det handlar om separerade föräldrar där barnen träffar sina respektive mor/farföräldrar  med varsin förälder och där man inte riktigt har koll på varandra på samma sätt som i en "hel" familj.  Ofta i separerade familjer (av min egen erfaranhet) så tappar barnet kontakt med någon av släktsidan av olika orsaker .

Visst kan man inte tvinga folk att umgås men gör ni vad ni kan för att uppmuntra barn och far/mor-föräldrar att ha en egen kontakt så gott det går?  
    Jag och mamman är separerade men umgås väldigt mycket som en "hel" familj. Dottern har fin kontakt med morföräldrarna och farmor. Men inte med sin farfar och jag gör vad jag kan för att de inte ska ha det. Skulle aldrig uppmuntra henne till det och jag nekar hans försök.
  • ladysoul77

Våra barn har jättefin kontakt med morföräldrar och farmor. Farfar är det lite si och så med.. Fast han är omtyckt men bor halvårsvis utomlands så det blir inte ofta vi ses.

Tyvärr bor vi 85 mil ifrån alla mor och farföräldrar så det är ingen daglig fysisk kontakt, men mycket Skype och telefonsamtal.

Då jag var liten "tvingade" mina föräldrar mig att åka och hälsa på på äldreboenden, sjukhus o.s.v. Det är jag oerhört glad för nu även om det inte var så himla kul att göra det när man var tonåring och ville mest hänga med kompisar. Är avundsjuk på mina vänner som fortfarande har sina "gamlingar" i livet. Jag hade gärna velat sitta och prata med dem om hur det var då det växte upp och så nu.. 

Dessutom är jag avundsjuk på kompisar vars föräldrar är pigga nog att orka med sina barnbarn.. Mina föräldrar är sååå mysiga och fina med mina barn men deras hälsa är rätt dålig så det finns inte på kartan att de är barnvakter nån längre stund eller gör några större utflykter med dem. 

• CrazyLady

Min son träffar sin farmor och farfar varannan helg och på vissa lov (han e hos sin pappa varannan helg)

Sonen och dottern träffar mormor och morfar 4-5 gånger i månaden

Dottern träffar sin farmor och farfar 2-4 ggr om året (dem bor 60 mil bort) 

• Vinterankan

Min dotter har en extremt bra relation till sin mormor (som beror på att jag ser min mamma som en av mina närmaste vänner och ofta hälsar på henne tillsammans med barnen) och hon har en väldigt bra relation till sin farmor. Inte lika bra för att min sambo inte har samma relation till sin mamma som jag har till min och sedan så jobbar och reser farmor mycket och har inte lika mycket tid som mormor som är pensionär. Men när hon är hemma så är hon där en hel dag varannan vecka.

• Mercurialis

Mina barn har en ganska nära relation till mormor och morfar. De träffas ett par gånger i månaden och gör emellanåt saker på egen hand med antingen mormor eller morfar. Med farmor har de inte mycket kontakt alls. Farmor bor 35 mil bort och vill ytterst sällan lämna sitt hem. Maken tar med sig ett av barnen eller båda och åker och hälsar på henne 1-2 gånger om året.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Ekrlsn

Ja, iaf våran största tjej. Hon var en vecka hos mormor, moster 19 år och morbror 10 år här för någon vecka sen. Dom bor ca 30 mil bort. Hon var där förra höstlovet och sportlovet också. Hon fyller 5 i okt.

Svar på tråden Har era barn en egen relation/kontakt med far/mor-föräldrar?