• Mellanmjölkens land

Långflygning med knappt 2åring, frågor

Sambon och jag håller på att diskutera en eventuell Thailandsresa i vinter. Med oss skulle vi isf ha vår knappt 2åriga dotter.

När vi flugit förrut (inom europa) har vi sett till att ha ett crew-seat bredvid våra säten vilket inneburit att dottern vid behov haft ett eget säte. Skönt att kunna sprida ut sig över 3 säten och att inte behöva ha en slingrig tjej i famnen konstant.

Flygplanet till Thailand är större och har inte det alternativet. Sambon är väldigt tveksam till att sitta med dottern i famnen i ca 12h. Även om det till stor del är nattflygningar ligger hon inte direkt stilla när hon sover. Värst för mig eftersom hon sover bäst i min famn men jobbigt för oss bägge.

Jag var lite inne på att välja platser med extra benutrymme eftersom dottern och jag isf kan lägga oss på golvet och sova (jag sover väldigt dåligt sittandes). Problemet där är att de sätena är smalare medan sambon är lite kraftigare. Dålig kombo.

Nån som har nån bra/kreativ lösning?

Sen har jag även en fundering om Vings Sun Class. De har mer benutrymme men vi såg nått om att sätena var smalare, stämmer det?

• Svar på tråden Långflygning med knappt 2åring, frågor
  • Margaux

Kalla pastaskruvar eller fjärilar med lite olivolja är bra flygplansmat. Ni kan köpa bägare med yoghurt på flygplatatsen som kan tas om hand av personalen på flyget för att stå kallt!
    Smörgåsar är också bra, jag gillar brödskivor och sen tub med typ skinkost eller liknande så att det inte blir så soggy under tiden..... 

• Mellanmjölkens land

Sist fick vi ta med allt möjligt flytande som barnmat. Vi var tvugna att smaka men sen gick det bra men iofs är det säkert lättare att få igenom saker när man har en liten 13mån än när det gäller en knappt 2åring...

Smart idé med ost på tub! Vi har testat mackor med vanligt pålägg av och till under åren eftersom jag inte gillar flygplansmaten men har fortfarande inte hittat nån kombo som fortfarande är god efter mer äm ett par timmar. Marmelad har väl varit bäst

• evaoregon
    Margaux skrev 2012-10-06 19:11:32 följande:
    Smörgåsar är också bra, jag gillar brödskivor och sen tub med typ skinkost eller liknande så att det inte blir så soggy under tiden..... 
    Det har vi provat och det funkar bra!  Glad
  • denita

Såg att någon hade med sig mjukliften in på flyget. Gick det bra att ta med den genom säkerhetskontrollen som den är eller måste den stoppas i en väska?

• Dixie
    denita skrev 2012-10-25 22:06:25 följande:
    Såg att någon hade med sig mjukliften in på flyget. Gick det bra att ta med den genom säkerhetskontrollen som den är eller måste den stoppas i en väska?

Skulle gissa att den får åka igenom säkerhetskontrollen som den är, så har vi fått göra när vi har haft med vagn i säkerhetskontrollen.
  • Lotta 3

jag reste själv med mina barn till thailand i 15dagar, flygresan gick bra. dom hade nintendo ds och lite annat dom själva packat med sig. sen hade jag tagit med lite extra som överraskning..

I matväg hade jag tagit med lite minimorötter och andra grönsaker och frukter ... försökte undvika sötsaker så man slapp 2 sockertoppade fröknar på flyget..  

• Lotta 3

är ni ute i god tid kan ni boka platserna som är bakom toaletten där brukar det vara extra utrymme

jag reste med fritidsresor till kata..

ett tips är att inte boka transfer om det nu inte är jätte långt mellan flyget o hotellet... att åka taxi kostar lite mer men inte mycket mer,, jag gjorde misstaget att boka, ingen höjdare att sitta på en varm buss som skulle runt till alla hotell.. ta en taxi istället..     

• Mellanmjölkens land
    Lotta 3 skrev 2012-10-30 13:50:48 följande:
    är ni ute i god tid kan ni boka platserna som är bakom toaletten där brukar det vara extra utrymme

jag reste med fritidsresor till kata..

ett tips är att inte boka transfer om det nu inte är jätte långt mellan flyget o hotellet... att åka taxi kostar lite mer men inte mycket mer,, jag gjorde misstaget att boka, ingen höjdare att sitta på en varm buss som skulle runt till alla hotell.. ta en taxi istället..     
    Vi har bokat ett extra säte till dottern. Jag, som har fruktansvärt svårt att sova sittandes, kan då åtminstone lägga upp fötterna och få några timmars sömn.

Vi har valt att boka transfer med kids-on-board för att få en bakåtvänd bilstol till dottern. Eftersom vi är 3 vuxna och 1 barn (min mamma följer med hon också) blev prisskillnaden jämfört med transferbuss inte överdrivet stor
  • Huggo

Jag har rest med 2 åring till Thailand och Filippinerna. Det som funkar bra för barnet, familjen och medresande. Jag gav barnet tavegyl. Tavegyl har en lugnande effekt så att barnet somnade och sov nästan hela flygningen. Tavegyl är en antihistamin, svår att överdosera och ett milt preparat. Läs på FASS, prata med läkare. Det finns i flytande form för barn.

• Bellini2

När vi flög från Bangkok och hem förra året fick vår son som inte ens var ett år då inte ligga i babycot hos Swissair för de hade nio (!) kilo som gräns. Bäst att kolla innan!

• Ville och Agnes

Kom hem från Thailand i tisdags. Vi flög med Qatar och vår son på 1 år kunde ligga i deras baby cot och då är vår son stor Ca 12 kg och lång.
    Tror det var 15 resp 11 kg gräns på deras.
    Han låg för visso med fötterna utanför ibland men det gjorde inget!

Riktigt skönt att slippa hålla i honom hela tiden och riktigt skönt med extra benutrymme!

Svar på tråden Långflygning med knappt 2åring, frågor