• Anonym

Fick missfall - är Rh negativ och fick ingen hjälp..

Hej!

Känner att jag måste dela med mig med vad jag gått igenom..
    Har en dotter på 3 år men vill nu ha ett syskon till henne. Var inga problem med första graviditeten förutom havandeskapsförgiftning på slutet.

Barnmorskan visste att jag var Rh negativ (blodgrupp) men fick ingen spruta mot det nu när jag var gravid.
    Läste senare att om man inte fått spruta stöter kroppen bort andra barnet-men då hade det ju redan hänt..
    Så jag fick missfall i vecka 11+2 och när jag ringde till gyn akuten så sa dom "du behöver inte komma in om det är missfall" visste ju inte vad det var och hade jätteont! Plus att det forsade blod..
    Ska man verkligen klara av missfall själv?? det kan ju vara något annat fel också. 
    Fick åka in med ambulans till slut.
    Skulle fått en spruta efter missfallet så att det man inte bildar antikroppar mot barnet nästa gång. Men fick inte det.. Läste på internet om detta själv.
    Fick själv ringa runt och fixa spruta -det ska ske inom 72 timmar efterett missfall. Vågar ju inte riskera något med nästa barn.. Även om det inte är någon garanti så är det ju en liten trygghet iaf.

Ingen inne på min barnmorskeklinik visste något om rh negativ och fick ingen hjälp eller stöd.
    Det är bara att prova igen sa dom..
    Nu känner man inte något förtroende till barnmorskekliniken på min ort alls.. =(

Hoppas att barnet klarar sig vid nästa försök.
    Känner mig tom och nere nu och hoppas att ingen fler blir behandlad som mig attdom"missar2 sånt här med Rh negativ.  
    Den här sprutan fanns redan 1978 då min syster föddes och nu kan dom ingenting om detta?? Min mamma fick spruta då. 

/Susanne  

• Svar på tråden Fick missfall - är Rh negativ och fick ingen hjälp..
  • fruPalmkvist
    lill111 skrev 2013-10-06 18:15:48 följande:

Nej, precis vad jag menar....är så galet trött på mitt landsting som inte ger denna spruta..........faaan säger jag....har INTE fått ngn spruta, då de hävdar att det  inte behövs, hur kan de veta det som du säger, vilken blodgrupp de fostret hade????????? Nu får jag ännu mer panik och ont i hela kroppen - usch, hjälp mig!!!

Vänd dig privat? Ring landsting runt ditt hem län fråga hur dom gör? Ring ditt sjukhus och kräv att få prata med någon insatt? Efter 3 missfall så har man väll rätt att bli utredd? Önskar att jag kunde hjälpa dog på något sätt!!! Tyvärr måste man ju vara stark och "frisk" för att ha ork att ta tag i saker!!! Tänker på dig!
  • lill111

Nu är det ju så att min son som är född 2010 är rh-negativ, men som sagt jag vet inte vad fostret var för blodgrupp som jag fick ta bort medicinsk i v 12 hemma. Mitt sjukhus säger bara att det inte är ngn fara eftersom jag inte gjort ngn skrapning, men jag fattar inte skillnaden??? Jag bytte väl viss blod med det fostret som var i v 12 det var ju stort när det kom ut.........har ännu mer panik nu!!!

• Kuben

Hej,

Hos oss så är reglerna sådana att om man får mf i vecka 14 eller tidigare (sa senaste Bm) så behöver man inte få sprutan. Det handlar om hur stort barnet var, inte att jag hade MA och att min kropp trodde att jag hade gått längre än fostret enligt henne. 

Hon menade på att detta verkligen var med goda marginaler, att det inte danns någon som helst immuniseringsrisk innan dess.    

Hoppas att hon har rätt. 

• lill111

Tack Kuben!! Då borde vi väl kunna lita på det?! Jag har lustläst massor kring detta nu i helgen och vad jag uppfattat om vi skulle bilda antikroppar mot fostret så kan de behandla, det låter ju tryggt med! Så vi får fokusera framåt nu och hoppas vi lyckas nästa gång!! Tack alla ni som svarat hysteriska mig, stor kram🌹

• Happiest

Det är inte så att bara för att man inte fått sprutan så får man missfall. En immunisering är aldrig så allvarlig i början för då passerar inte antikropparna över. Det sker först senare och då har de koll och får barnet för dåligt blodvärde så får det blod medan det är i magen och sen när man börjar komma uppemot vecka 32 så tar de hellre ut barnet och byter blod utanför.

så jag tror faktiskt inte att missfallen beror på detta utan något annat.

Tror Magnus kan förklara allt om immunisering tydligt för er, ni som kontaktat honom.

Ni måste först ta reda på om ni är immuniserade innan ni spekulerar, för har ni inte blivit det är det ju inte alls anledningen till någonting. Att vara rh negativa är ju inte farligt i sig..

Jag har varit immuniserad under mina två sista graviditeter och jag har kunnat gå enda till 35+ med båda även om det förvärrades från andra till tredje. Så immuniseringarna tenderar att bli värre ju fler graviditeter men det är inte alltid så. Men att man skulle få missfall så tidigt som ni skriver tror jag inte är särskilt troligt. Hoppas ni får den hjälp ni behöver så ni får era efterlängtade bebisar.

• Happiest

Förresten har väl barnmorskan tagit blodprov på pappan för att veta hans blodgrupp? Om han kan få negativa barn eller inte? Min man kan inte få det så vi vet att det blir problem varje gång.

• lill111
    Happiest skrev 2013-10-06 23:49:19 följande:
    Förresten har väl barnmorskan tagit blodprov på pappan för att veta hans blodgrupp? Om han kan få negativa barn eller inte? Min man kan inte få det så vi vet att det blir problem varje gång.

Tack Happiest!! Nej, iget blodprov har tagis på min man, men han är positiv....vi har ju en son tillsammans och sonen är rh-negativ som jag....men det jag undrar över som sagt är mitt första MA som skedde så sent som i v 12 även om det var medicinsk behandling så blödde det mkt när fostret kom utGråter

Jag mejlade Magnus i fredags och hoppas få svar här idag....tack snälla du för all information!!

Det är ju som du säger, att idag kan man ju bevaka det så bra så även om man är immuniserad så går det att fullfölja en graviditet....Tack igen!!
  • Kuben

Hej,
    Inget nytt här! Var precis hos läkaren - man har ingen ny forskning att luta sig emot sedan det som tagits fram de senast 9 åren... Bara det känns intressant.

Jag insåg hur himla lite jag kan om biologin: Hon sa att om man har fått positiva barn så  har man antikroppar mot eventuella negativa foster. Jag har bara positiva barn (det lät kul!), men dem har jag fått spruta inför. Däremot vet man ju inte om de foster jag fått mf/ma med har varit positiva eller negativa... Hon förstod heller inte varför man inte alltid får en spruta, för att vara på säkra sidan...

Tja, det finns ingen mer hjälp för mig att hitta i Sverige verkar det som . Lite uppgiven är jag allt.

Kram!  

• lill111

Vad jag nu har förstått så kan inte tidiga mf/ma vara orsaken att vi ej fått rh- mmunisering....utan det är först efter v 18 som antikroppar börjar bildas och om man har antikroppar så syns det i ett blodpropp som man tar i tidig graviditet redan v 8-9... Och då får man behandling för det så att fostret klarar sig i magen, dåmges rh-profylax sprutan... i värsta fall får man förlösa barnet i v 35 för att byta blod, men som sagt det finns ju hjälp att få....bara man tar blodpropp tidigt i graviditeten så man vet om man bildar antikroppar, jag kommer kräva det så fort jag får plus nästa gång.....hoppas detta förtydligar lite.... Kram!!

• mpermper

Som jag har förstått det så behöver man ingen spruta förrän man fött ett barn som är RH +.

Mina stora barn är RH -, som jag,  och mitt yngsta RH + och det var först efter att jag fött henne som jag fick en spruta för att skydda ev kommande barn. 

• lill111

Det vi bekymrar oss över de missfall vi fått sena v 12 de fostren vet vi juice om de varit positiva....ja, ja...en djungel detta....

• Happiest
    lill111 skrev 2013-10-08 16:14:39 följande:
    Det vi bekymrar oss över de missfall vi fått sena v 12 de fostren vet vi juice om de varit positiva....ja, ja...en djungel detta....

Har du fått något svar från Magnus?
Svar på tråden Fick missfall - är Rh negativ och fick ingen hjälp..