Fick missfall - är Rh negativ och fick ingen hjälp..
Hej!
Känner att jag måste dela med mig med vad jag gått igenom..
Har en dotter på 3 år men vill nu ha ett syskon till henne. Var inga problem med första graviditeten förutom havandeskapsförgiftning på slutet.
Barnmorskan visste att jag var Rh negativ (blodgrupp) men fick ingen spruta mot det nu när jag var gravid.
Läste senare att om man inte fått spruta stöter kroppen bort andra barnet-men då hade det ju redan hänt..
Så jag fick missfall i vecka 11+2 och när jag ringde till gyn akuten så sa dom "du behöver inte komma in om det är missfall" visste ju inte vad det var och hade jätteont! Plus att det forsade blod..
Ska man verkligen klara av missfall själv?? det kan ju vara något annat fel också.
Fick åka in med ambulans till slut.
Skulle fått en spruta efter missfallet så att det man inte bildar antikroppar mot barnet nästa gång. Men fick inte det.. Läste på internet om detta själv.
Fick själv ringa runt och fixa spruta -det ska ske inom 72 timmar efterett missfall. Vågar ju inte riskera något med nästa barn.. Även om det inte är någon garanti så är det ju en liten trygghet iaf.
Ingen inne på min barnmorskeklinik visste något om rh negativ och fick ingen hjälp eller stöd.
Det är bara att prova igen sa dom..
Nu känner man inte något förtroende till barnmorskekliniken på min ort alls.. =(
Hoppas att barnet klarar sig vid nästa försök.
Känner mig tom och nere nu och hoppas att ingen fler blir behandlad som mig attdom"missar2 sånt här med Rh negativ.
Den här sprutan fanns redan 1978 då min syster föddes och nu kan dom ingenting om detta?? Min mamma fick spruta då.
/Susanne