• AnnCamilla

Barn 5 år! Ligger du/ är du hos ditt barn när det ska sova?

Som min fråga är ställd, ligger du/är du hos ditt barn när det ska sova?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn 5 år! Ligger du/ är du hos ditt barn när det ska sova?
  • Pudding

Jag eller sambon ligger fortfarande hos min 7-åring när hon ska sova. Hon hade en period förra sommaren då hon tänkte lära sig sova själv, men ångrade sig. Så vi väntar på att hon ska ta samma initiativ igen, och klurar på ett sätt att plantera idén så att hon tror att det är hennes egen.

• hysteria

Ja men sen är jag en sån där läskig
    mamma som fortfarande samsover med min 5-åring. Skulle aldrig vilja vara utan nattningarna, vi lägger oss i sängen jag, min man och båda barnen pratar om dagen och läser saga, jag somnar 9 kvällar av 10,supermysigt.

• MalinEddie
    hysteria skrev 2012-08-10 20:00:28 följande:
    Ja men sen är jag en sån där läskig
    mamma som fortfarande samsover med min 5-åring. Skulle aldrig vilja vara utan nattningarna, vi lägger oss i sängen jag, min man och båda barnen pratar om dagen och läser saga, jag somnar 9 kvällar av 10,supermysigt.
    När du nattar? Själv tycker jag att tiden på kvällen då barnen sover är mycket värd för egna intressen och umgänge med sambon. Skulle inte vilja lägga lägga mig och sova samtidigt som barnen. Märklig tycker jag absolut inte du är. Det viktigaste är ju att ni alla trivs med situationen.
  • Faile

Nej, han sade själv stopp för det ( tyvärr ) när han var 4 år. Nu nattar jag bara och går sedan därifrån. 

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Mercurialis

Nej, 5-åringen väljer oftast att somna själv. Om vi ligger och tittar på film tillsammans eller läser tillsammans i vår däng, så går han in till sin egen säng, när han känner att han är på väg att somna.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • hysteria
    MalinEddie skrev 2012-08-10 20:04:38 följande:
    När du nattar? Själv tycker jag att tiden på kvällen då barnen sover är mycket värd för egna intressen och umgänge med sambon. Skulle inte vilja lägga lägga mig och sova samtidigt som barnen. Märklig tycker jag absolut inte du är. Det viktigaste är ju att ni alla trivs med situationen.
    Jag har i princip alltid dåliga järnvärde och vitaminbrist så jag är för det mesta sjukt trött och behöver 12 timmars sömn för att kunna hålla mig vaken, så det är inte helt frivilligt. 
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • MalinEddie
    Mercurialis skrev 2012-08-10 20:12:32 följande:
    Nej, 5-åringen väljer oftast att somna själv. Om vi ligger och tittar på film tillsammans eller läser tillsammans i vår däng, så går han in till sin egen säng, när han känner att han är på väg att somna.
    Det är lite samma sak här fast vi sitter i soffan och myser, pratar och läser för barnen. Ibland tittar vi på någon film. 5-åringen blir trött efter nån halvtimme och går in på sitt rum och lägger sig då.
  • MalinEddie
    hysteria skrev 2012-08-10 20:12:40 följande:
    Jag har i princip alltid dåliga järnvärde och vitaminbrist så jag är för det mesta sjukt trött och behöver 12 timmars sömn för att kunna hålla mig vaken, så det är inte helt frivilligt. 
    Det förstår jag. Jag har själv haft lågt järnvärde och fick dropp under en period. Idag räcker det med tabletter. Jag hoppas du har fått hjälp. Det kan finnas en orsak bakom.
  • Sixxty

Vi slutade med det är hon var ganska precis fem. Innan dess kom hon oftast till oss på nätterna men har slutat med det helt nu. Med resultatet att vi sover bättre allihop.

• gryning2

Vi läser saga i soffan och sen följer jag med honom upp till sängen. Där somnar han alltid själv. Han brukar lyssna på CD eller leka lite på rummet tills han blir trött.

Mamma till två pojkar födda 2007 och 2011
  • splink

Ligger alltid hos min dotter då hon ska somna. Brukar somna själv men vaknar igen när musiken tar slut (vi lyssnar på godnattsånger) och går upp då. Vi samsover också de nätter det behövs, ungefär halva natten (typ 9 nätter av 10)

Dotter född -07, BF med dotter 2 18/9, Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • Lizziie

Nej, aldrig.
    Min dotter har somnat själv i egen säng o sovit hela natten sen hon var ca 5-6 mån. Min son har och ÄR väldigt duktig, han oxå. Ända sedan han var nyfödd så har han själv kunnat somna o sova hela natten.
    Det kallar jag LYX DELUXE!

Cecilia -05 Daniel -08
  • sextiotalist

Någon av oss låg hos vårt barn tills han var 6-7 år tills han somnade. Låg vi hos honom så slocknade han på två röda, gjorde vi det inte så kunde det vara trasslig. Så vi valde den "enkla" vägen för oss alla.

Kan tillägga att min tonåring somnar helt själv på kvällarna och gjort så sedan han var 8 ungefär, undantag vid sjukdom 

• Litet My

Ibland när det behövs tex om han varit hos sin pappa. Gör samma sak idag med när han är 7 år.

• Butterscotch

Nej, inte som standard. Har dock blivit så ett tag eftersom lillebror ville ha sällskap och vi sover allihop i samma säng. Nu har vi precis börjat öva honom i att somna utan föräldrar i närheten. Det brukar vara jag som tar läggningarna, och då får båda barnen välja varsin (lagom lång) bok och så läser jag dem, pussar och kramar barnen och går ut till vardagsrummet som ligger vägg i vägg. Lillebror kommer utspringande då och då och skrattar som om det är någon slags lek... Nåja, det tar väl ett tag innan han vänjer sig helt.

Svar på tråden Barn 5 år! Ligger du/ är du hos ditt barn när det ska sova?