• KristenTjej84

30 år, gammal eller ung?

Vad tycker ni? när man är 30, räknas man som gammal eller ung?

Jag har hört att det finns ett nytt uttryck, 30 är det nya 20:D håller ni med?

• Svar på tråden 30 år, gammal eller ung?
  • En struts

När man är 30 är man ung tycker jag men jag är 45 också
    (När jag var 30 i o f s så kände jag att den biologiska klockan tickade på och att det verkligen var dags att hitta någon, och att det var dags med barn också...så man är väl inte purung då kanske? ändå.)

• Anova

Min biologiska klocka har nog kommit bort på posten, jag har inte fått någon sådan..  

• En struts
    Miss P71 skrev 2012-08-07 20:43:13 följande:
    Nu för tiden så när man är 30 så räknas man som ung. Medelåldern ligger på 50år. Men för typ 15 år sedan var man gammal när man var runt 30 och lastgammal när man var runt 50 år.
    Jo, när man var 15 så var ju en 30-åring verkligen en gammal gubbe.
    Så är det inte längre precis.
  • En struts
    Anova skrev 2012-08-07 23:53:10 följande:
    Min biologiska klocka har nog kommit bort på posten, jag har inte fått någon sådan..  
    Bra. Barn vid 50 kanske då?
  • Anova
    En struts skrev 2012-08-07 23:57:14 följande:
    Bra. Barn vid 50 kanske då?

Jag ska hålla utkik i brevlådan.
  • Dr Mupp

Beror på vilka man hänger med. På universitetet i tantgänget (30+:are med barn) är jag väldigt ung, med syrran och hennes polare (singlar barnlösa och jämngamla med mig) så är jag lastgammal. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (C76)

Är 47 år gammal . Flyttade hemifrån  när jag var 22 år. Levt i långa relationer. Varit sambo. Rest och upptäckt världen.Träffat mycket människor. Har fortfarande kvar vänner sedan 21 år tillbaka.Varit på nattklubbar och dansat. På ravefester. Varit full. Dejtat killar. Är glad att jag levde livet när jag var ung. Men är glad att jag är äldre nu. Trivs med livet.

• Anonym (V)

Beror på hur du tar hand om dig. 

30 år behöver inte betyda något mer än att det berättar hur länge du levt, inte om du levt ett ungt liv eller ett som åldrat dig i förtid.

Gör du ohälsosamma saker för kroppen så kommer denna att bli gammal långt före du blir gammal, räknat till år enbart då.

• Anonym (Jen)

30 år vuxen. Mer behövs inte. Dagens åldersfobi är sjuk.

• Anonym (Haha)

30 år, bara vuxen. Punkt.

Men visst, jag har varit vuxen i 11 år då jag fick barn tidigt och såg till att vi skulle få ett ordnat liv. Stundtals har jag väl känt mig gammal i och med det (och att jag helt plötsligt har en 10(!!!) åring). Men så räcker det att följa barnen till skolan för att inse att jag ÄR fortfarande ung. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (45-åring)

Ung! Precis i startskedet av att kliva in i vuxenvärlden. 

• Anonym (Juni)

En trettioåring är ung vuxen. Jag håller med om att åldersnojan idag är sjuk.

Dock minns jag också en kvinna som fyllde tjugoåtta när jag var fjorton, detta är ca 20 år sedan. Den kvinnan hade enorm ångest över att hon blivit en "tant", och det bottnade i att hon inte räknade med att bli äldre än 50-60 ungefär, och hon blev mamma som sjuttonåring. Hon insåg ungefär då att om hon inte fick leva längre än 20-30 år till skulle hon sannolikt inte få se sina barnbarn växa upp, om hon skulle få några. Nu är hon närmare femtio och verkar inte direkt vara i livets slutskede 😌 dessutom fick även hennes dotter barn tidigt, så barnbarn har hon.
    Däremot tyckte jag inte alls att mina föräldrar var gamla när de fyllde fyrtio, de levde livet, tränade, reste och umgicks med vänner och verkade inte alls genomgå några ålderskriser.

Jag själv är 33 och känner mig ung 😊

• Anonym (Oftast inte ung)

Urk. Det här är en jobbig fråga för mig som är 32. Jag vill nog säga att en 30åring oftast inte är ung men att det finns undantag. 

Jag tror man eller åtminstone jag kan känna det genom att klä sig som en "E-girl" med kattöron, lösögonfransar, kort topp, bootyshorts. Känns det löjligt och fel är du inte ung längre. Men jag vet en som är hela 34, alltså 2år äldre än mig som "pulls it off". Nu vet jag inte hur hon känner sig, men hon ser ut att vara bekväm i det.

• Anonym (Nja)
    Valackare86 skrev 2024-07-18 23:15:49 följande:

I regel ska man göra det stora genombrottet strax innan eller, träffande nog, precis det året man uppnår 30. Få det där jobbet som stakar ut framtiden, få boken utgiven hos förläggaren, disputera som doktor filosofie och allt det där ?.  Måhända något vidskepligt. Men som Hemmingway diktade: Det är bråttom , snart är vi 30 och då är det förbi! 

Alice Munro var 37 när hon fick sin första bok utgiven (hon skrev när barnen sov). Så Hemingway tänkte nog mycket utifrån sina egna förutsättningar. Det finns många kvinnor som varit senare än så med sina bokutgivningar (och andra framgångar) oftast prioriterar de annat i livet först. Så denna sanning gäller nog främst män som lever konservativt.
Svar på tråden 30 år, gammal eller ung?