Tess77 skrev 2012-08-26 12:36:51 följande:
Håller helt med, det är någon slags hysteri, eller som du skriver "Gladskit" - att det är som ett statusrace att träffa bebisen först....
Efter förra förlossningen så låg jag nedsövd de två första dygnen, och då min svärmor bodde närmast var hon först på plats.
Sen får man hör det första man gör när man träffas - och själv har duktig ångest för att ha missat de första timmarna som alla pratar om som "dom viktigste" - att "hon minsann var den första som fick hålla henne och att hon minsann satt och gosade de första timmarna som är så speciella och viktiga.
GAH, tack för den, kändes ju väldigt upplyftande...
Sen fick jag höra det ett par gånger till och var tvungen att säga ifrån på skarpen.
Helt absurt att höra 3-4 i släkten som satt och dividerade om vem som träffat det lilla livet först, hållt det först, och fått passa den först. Precis som om det är väsentligt - det är väl ingen tävling eller...???
Matt blir man...
Har nu varit på det BB jag troligtvis kommer att förlösa på denna gång, och där har dom faktiskt ändrat reglerna så att bara pappan till barnet och ev. syskon får hälsa på. Sen har dom ett allmänt rum på en annan plats med lite olika sittgrupper som man kan träffa övriga på om man vill, precis som några av er erfarit tidigare.
Känns jätteskönt, sist var det liksom öppna svängdörrar in till mitt rum. Där kunde jag ligga och sova, vara under behandling eller vad som helst, och rätt som det var kom släkt eller vänner in. Var liksom hela tiden på ett slags "stand by"-läge, om någon skulle komma (vilket det gjorde hela tiden).
Ibland kan det absolut vara skönt och mysigt med besök, men den gången slog det verkligen över helt. Känner verkligen att jag vill ha lite lugn omkring mig denna gång, och liksom "ta igen lite" också, och ta in allt tillsammans med min man och dotter

Men alltså, ärligt talat, vad tänkte pappan till barnet med? Hur kunde han komma på idén att ens släppa in någon utomstående att träffa ert barn innan du själv gjort det. Gud en sån där grej från min svärmor hade jag mått dåligt över i flera år.
Vi har två barn och haft totalt ett besök på BB och det var ett undandag, nämligen min storebror som kom med mina föräldrar för att han dagen efter skulle resa utomlands på minst ett halvår så det var ju hans enda möjlighet att hinna träffa sin brorsdotter. De var inne hos oss kanske en kvart. Ingen annan har ens kommit på idén att komma till sjukhuset, varför skulle de liksom? Är väl oerhört mycket skönare att fått kommit ur sjukhuskläderna innan man har besök.