• obZen

Vägrar somna på kvällen, orkar inte mer!

Vår son är 9 månader gammal och har alltid varit svårnattad men innan har han iallafall somnat på kvällarna. Sen någon vecka tillbaka vägrar han somna. Han ska göra allt annat än att sova. Sitter och tittar på sina sprattlande ben, jollrar och gör ifrån sig "lyckoskrik", hasar sig fram och tillbaka på mage... osv. Vi kan inte heller lämna sovrummet för då blir han ledsen så vi måste sitta i ett mörkt rum i sängen med honom i 2-3timmar innan han slutligen somnar.

Han kämpar verkligen emot, ska hålla sig vaken in i det sista. Orkar inte! Kvällarna när han sover är den enda stunden min sambo och jag har både för oss själva och tillsammans. Varför är det så här? När  blir det bättre?

The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • Svar på tråden Vägrar somna på kvällen, orkar inte mer!
  • doggy

Alla barn är olika :) hoppas ni hittar en lösning :)

• obZen

Tusen tack! Skönt att kunna få lite peppning när det känns jobbigt. Vissa stunder så vill man liksom lämna tillbaka domFlört

The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • Malakitia

Mitt barn hade svårt att komma till ro kring 12 månader. Då fick jag tipset att natta i barnvagnen. Numera går alltid jag eller mannen en sväng med barnvagnen när barnet är trött och skall sova. Fungerar jättebra för oss, är hen inte tillräckligt trött för att sova så tittar hen på omgivningen. Dock är det viktigt för vårt barn att få sitta upp tills hen somnar, först sedan kan vi lägga ner ryggstödet.

• IsaIda

för både barnets å eran egen skull så ska man förska få de å komma till ro å somna av sig själva...

• Aaglars
    obZen skrev 2012-08-09 22:30:54 följande:
    Ska isåfall testa att korta ner dagsvilan imorgon. När tror du blir bäst att han sover?
    2h efter lunchen brukar vara bra. Just den där middagsvilan har de ju på förskolor. Blir det för sen vila blir det svårare på kvällarna.
  • Aaglars
    Malakitia skrev 2012-08-09 22:45:43 följande:

Mitt barn hade svårt att komma till ro kring 12 månader. Då fick jag tipset att natta i barnvagnen. Numera går alltid jag eller mannen en sväng med barnvagnen när barnet är trött och skall sova. Fungerar jättebra för oss, är hen inte tillräckligt trött för att sova så tittar hen på omgivningen. Dock är det viktigt för vårt barn att få sitta upp tills hen somnar, först sedan kan vi lägga ner ryggstödet.

Oj vad jobbigt att behöva gå ut varje kväll - i ur och skur...
  • doggy

Skulle aldrig vänja barnet att somna annat än i sängen på kvällen , gå med vagn åka bil mm som vissa gör för att få barnen att sova på kvällen kan göra kvällarna till ett helvete då det är svårt att vänja om dom senare

• Aaglars
    doggy skrev 2012-08-18 08:06:53 följande:
    Skulle aldrig vänja barnet att somna annat än i sängen på kvällen , gå med vagn åka bil mm som vissa gör för att få barnen att sova på kvällen kan göra kvällarna till ett helvete då det är svårt att vänja om dom senare
    Instämmer till fullo!!! Allt annat än sängen gör bara att man kommer in i onda cirklar som det senare ska kämpas med att bryta.
  • doggy

Ja o dessutom så sover barn oftast bättre om dom får in nattrutiner , samma varje kväll för då vet dom efter ett tag att det är matt som gäller o man ska sova många timmar

• Aaglars
    doggy skrev 2012-08-18 08:12:03 följande:
    Ja o dessutom så sover barn oftast bättre om dom får in nattrutiner , samma varje kväll för då vet dom efter ett tag att det är matt som gäller o man ska sova många timmar
Svar på tråden Vägrar somna på kvällen, orkar inte mer!