• TheBlueOcean

Är det okej enligt dig?

Om du/ni som föräldrar är med barnet och släktingar någonstans. Tycker ni att det är okej att släktingarna säger nej och skäller på barnet fast ni är där?

Jag tycker att det är okej om vi t.ex. är hemma hos barnets farmor att farmodern säger nej, det är ju ändå hennes hem men inte övriga släktingar som inte bor där. Och är vi ute någonstans och det inte är någons "revir" (i brist på bättre ord) så tycker jag att det är upp till föräldrarna att säga vad barnet får och inte får göra. Bestämma vad som är acceptabelt.

Eller tänker jag helt fel?   

• Svar på tråden Är det okej enligt dig?
  • Helle333
    Tindra2011 skrev 2012-08-11 00:57:33 följande:
    Om du/ni som föräldrar är med barnet och släktingar någonstans. Tycker ni att det är okej att släktingarna säger nej och skäller på barnet fast ni är där?

Jag tycker att det är okej om vi t.ex. är hemma hos barnets farmor att farmodern säger nej, det är ju ändå hennes hem men inte övriga släktingar som inte bor där. Och är vi ute någonstans och det inte är någons "revir" (i brist på bättre ord) så tycker jag att det är upp till föräldrarna att säga vad barnet får och inte får göra. Bestämma vad som är acceptabelt.

Eller tänker jag helt fel?   

Är man hemma hos någon och barnet gör något dumt så ser jag gärna att den som bor i hemmet säger ifrån också och inte bara jag.
  • Lillis80

Jag tycker absolut man kan säga till ett barn fastän man inte står barnet nära - eller ens känner barnet. Speciellt då barnet stör sin omgivning utan att föräldrarna reagerar, utsätter sig själv eller annan för risk eller gör något uppenbart dumt. Visst är det egetligen föräldrarnas uppgift, men i de fall där föräldrarna brister i uppfostran är det ju bra at någon med lite mer koll kliver in och tillrättavisar. Det är inte alltid föräldrarna som avgör vad som är ok och inte.

• Natulcien

Jag har inga problem om någon säger åt sonen, om det är en befogad tillsägelse, och vi eventuellt missar det.

Men de situationer som du beskriver är ju helt galna och jag tycker dina släktingar verkar lite...hysteriska...

• Elvis Mamma

Jag tycker att det beror helt på vad det handlar om. Självklart ska andra vuxna kunna säga till mina barn om dom gör något fel men jag ser gärna att vi själva får en chans att först säga åt förutsatt att vi är på plats såklart. Jag själv föredrar inte att säga åt andras barn i första taget, jag ger alltid föräldrarna en chans att första säga till om dom är med alltså, säger dom inte ifrån eller inte är i närheten så säger jag givetvis till om det behövs! Tack å lov är det sällan någon annan vuxen som behöver säga åt våran son (dottern är bara 2 månader) men händer det så kan jag ibland bli irriterad för då handlar det oftast om oförståelse, våran son är uppfostrad och har respekt för oss och andra vuxna (han är 6,5 år) Han skulle aldrig slåss eller liknande och är väldigt försiktig av sig men tex. så kan hans farmor som inte har något tålamod med barn tycka att vår son är för högljudd ibland eller för sprallig, dom ses väldigt sällan å när dom väl ses blir våran son alldeles till sig å vill visa alla sin saker, berätta om saker han varit med om och liknande, då kan farmodern bli sur och säga åt våran son att lugna å då blir jag irriterad faktiskt, han är ett barn och ska inte behöva få höra att han ska lugna sig när han är glad å bara vill visa sin saker så det beror helt på situationen alltså. Svårt att göra en bedömning av din situation men säger någon till mitt barn å jag inte håller med så säger jag ifrån

• Elvis Mamma

Håller iofs med om det som någon skrev, det är inte alltid föräldrarna som kan bestämma vad som är rätt och fel eftersom det finns otroligt många föräldrar som brister i sin uppfostran och då måste man såklart gå in å säga ifrån om det behövs. I erat fall låter det som att dessa människor inte riktigt har koll på hur en ettåring beter sig, man blir inte arg på en ettåring å dom kunde ju ha pratat med er istället för att gå på barnet!

• Majlisen

Öh? Är deras barn tillräckligt gammalt för att sitta i en gåstol så förstår jag inte problemet. Min dotter på 10 mån har en kamrat som är 8 månader äldre och de har varit på golvet tillsammans sedan dottern var kring 4 månader, utan problem. Eftersom jag litat på ettåringen och visat att man klappar bebisen och är närvarande och har uppsikt har det inte varit ett problem. Hennes kompis kramades och pussades gärna nu när dottern är tio månader jagar hon honom och han lockar med leksaker

Förstår inte deras problem, barn brukar uppskatta andra barn, dottern uppskattade honom som jätteliten

Och befogat kan man säga till, men i första hand kan man ta det med föräldrarna, sålänge det inte är någon fara, t ex att man måste lyfta bort barnet NU.

• pmb

Bara läst ts.
    Naturligtvis tycker jag att det är ok att andra också säger till barnet, uppfostran görs av alla, inte bara föräldrarna. Genom att andra säger till och sätter gränser (precis som de gärna får berömma mitt barn, och leka med det etc) så lär sig barnet att man ska lyssna på alla, inte bara sina föräldrar.

• TheBlueOcean
    Majlisen skrev 2012-08-11 11:34:48 följande:
    Öh? Är deras barn tillräckligt gammalt för att sitta i en gåstol så förstår jag inte problemet. Min dotter på 10 mån har en kamrat som är 8 månader äldre och de har varit på golvet tillsammans sedan dottern var kring 4 månader, utan problem. Eftersom jag litat på ettåringen och visat att man klappar bebisen och är närvarande och har uppsikt har det inte varit ett problem. Hennes kompis kramades och pussades gärna nu när dottern är tio månader jagar hon honom och han lockar med leksaker

Förstår inte deras problem, barn brukar uppskatta andra barn, dottern uppskattade honom som jätteliten

Och befogat kan man säga till, men i första hand kan man ta det med föräldrarna, sålänge det inte är någon fara, t ex att man måste lyfta bort barnet NU.

Jag förstår inte heller för vår dotter har ALDRIG slagit sin kusin (då hade jag förstått att de var vaksam) utan bara pussat och kramats med henne.
  • Majlisen
    Tindra2011 skrev 2012-08-11 14:08:00 följande:
    Jag förstår inte heller för vår dotter har ALDRIG slagit sin kusin (då hade jag förstått att de var vaksam) utan bara pussat och kramats med henne.

Jo, jag tycker i vart fall att det är märkligt jag med. Barn måste ju få kontakt med andra barn också. Min dotter har alltid glatt sig åt andra barn i vart fall. Visst kan det komma ett tjuvnyp från en ettåring (här har det dock aldrig hänt, men gissar också på att det är för att man visar tillit till barnet), man får ju ha dem under uppsikt. I en gåstol är ju risken ännu mindre! Tilläggas vill att min dotter är första barnet för mig också!

Att slita bort ett barn för att det närmar sig sitt barn är inte riktigt normalt. Hade min kompis son däremot ex slagit mitt barn hade jag tagit tag i armen (för att undvika ytterligare slag) och förklarat att man får klappa bebis fint och att det gör ont. Sedan hade jag tagit bebis i famnen och visat. Detta under förutsättning att jag sett att det inte gjorde jätteont på bebis och att bebis skadat sig (då hade jag tröstat först och sen visat hur han får hjälpa att trösta!). De brukar inte skada varandra så att det är någon större fara när det är under uppsikt. Man måste förstå att barn är barn, men de skadar ju inte varandra bara för att. En ettåring slåss inte bara, utan drivs ofta av nyfikenhet och gosar gärna. Min nu 10-månaders vill gärna lägga huvudet mot sin äldre kompis nya lillebror och titta förundrat Sen kan man klappa lite oförsiktigt, men det märker ju jag innan och hinner hindra, oavsett så hade det ju inte gjort ont på lillbebisen om hon hunnit klappa oförsiktigt. Att jag hindrar är mest för att visa. Min tio-mån klappar också djur fint nu och kramas genom att lägga huvudet på. Det är snarare mindre barn som har en nypförmåga och att kunna hamra på! Sen klättrar ju såklart 18-mån och min 10-mån på varann nu när de leker, men de märker ju automatiskt att det är på andra villkor! Dottern är helt annorlunda mot bebisen än mot 18-månaderskompisen!
  • fantasyforever

beror helt på vad det gäller, vanlig normal svenssonuppfostran, såsom "man ska inte slåss" "man ska inte vara elak mot  djur" man ska inte rita på väggarna" "slå på glas"  "svordommar" osv osv osv det tycker jag är helt rätt och riktigt att alla hjälps åt att markera för barnen att det är fel! Det är ju inte bara vi som föräldrar som fostrar och ser till att våra barn lär sig vad som är rätt och riktigt utan hela samhället, skola, anhöriga, grannar osv.

• Lisa med barn
    Tindra2011 skrev 2012-08-11 02:04:30 följande:
    Situation 1: Vi (jag och min man) lekte med vår dotter.
     Någon av oss sa akta vi kommer och tar dig och lät typ errrhhhhhgg och hon skriker till lite och springer iväg. Vi lekte en stund och sedan skriker han till vår dotter (1år) att hålla tyst.

Jag tycker att han skulle sagt till oss som lekte med henne att han inte orkade lyssna längre eller gå därifrån själv. Inte skrika till vår dotter att vara tyst.

Situation 2: Samma dag som detta så ramlade vår dotter och slog i munnen hårt. (började blöda) han kommer in och säger till henne att hålla tyst.(utan att fråga vad som hänt)

Situation 3: Sen idag var vi hos min svärmor och vår dotter har vissa saker hon får leka med där. Bland annat en gåstol som hon använt sen hon var liten (det är vi som har lånat den av en annan släkting också) och han och hans tjej sätter sin dotter i den. Vår dotter tycker det är kul och går dit för att kramas och pussas. Han nästan puttar henne ur vägen och säger till henne att gå därifrån.

Senare samma dag hade dem lagt deras dotter i vagnen för att sova ute på svärmors altan och vi var därute (jag,min man och dottern.) Hon går till vagnen och vaggar/gungar den) Jag går då och hämtar henne och säger till henne att hon inte får vara där för X ska sova och tar bort henne därifrån. X somnar aldrig och tillslut kommer mamman ut. Vår dotter går då till vagnen och mamman säger nej här får du inte vara och tar tag i min dotters hand och går därifrån(det är helt okej för mig, hon gick ända fram till vagnen och tog tag i den för att vagga/gunga den igen.) En stund går och hon kommer ut igen (mamman) och min dotter går fram och tillbaka på altanen men inte fram till vagnen igen eftersom vi harklar oss när hon går för nära och då vänder hon igen.

Innan jag förtsätter förklara kanske jag ska säga hur altanen ser ut.. Dörren är ungefär i mitten av altanen (lite mer åt vänster när man står ute och kollar på den) Det är väl kanske 3-4 meter till slutet där och 7-8 meter till slutet åt höger.

Vår dotter går ända till slutet till höger och sedan fram till dörren och stannar där för vi harklar oss. Mamman fräser då åt vår dotter(min man reagerade också på det) att hon får inte gå närmare och ska försvinna därifrån. Just det när hon säger åt henne att försvinna där i från blir jag förbannad och säger det att där måste hon ju ändå få stå!

Vad tycker ni om dessa händelser då? Har jag och min man fel som tycker släktingen+hans tjej gör fel?                    
    Jag tycker att dessa personers beteende inte är friskt. Så beter man sig inte mot en 1-åring! Lämna aldrig ert barn i dessa personers vård, det skulle inte jag göra.
  • kutiom

Jag tycker det är helt ok om någon (med sunt förnuft) säger till mitt barn när vi är borta. Säger själv till andra barn när jag tycker det är befogat.

De händelser du räknar upp däremot låter helgalna, där har era värdar inte gjort rätt - tycker jag. Var dom trötta?

Svar på tråden Är det okej enligt dig?