Tindra2011 skrev 2012-08-11 14:08:00 följande:
Jag förstår inte heller för vår dotter har ALDRIG slagit sin kusin (då hade jag förstått att de var vaksam) utan bara pussat och kramats med henne.
Jo, jag tycker i vart fall att det är märkligt jag med. Barn måste ju få kontakt med andra barn också. Min dotter har alltid glatt sig åt andra barn i vart fall. Visst kan det komma ett tjuvnyp från en ettåring (här har det dock aldrig hänt, men gissar också på att det är för att man visar tillit till barnet), man får ju ha dem under uppsikt. I en gåstol är ju risken ännu mindre! Tilläggas vill att min dotter är första barnet för mig också!
Att slita bort ett barn för att det närmar sig sitt barn är inte riktigt normalt. Hade min kompis son däremot ex slagit mitt barn hade jag tagit tag i armen (för att undvika ytterligare slag) och förklarat att man får klappa bebis fint och att det gör ont. Sedan hade jag tagit bebis i famnen och visat. Detta under förutsättning att jag sett att det inte gjorde jätteont på bebis och att bebis skadat sig (då hade jag tröstat först och sen visat hur han får hjälpa att trösta!). De brukar inte skada varandra så att det är någon större fara när det är under uppsikt. Man måste förstå att barn är barn, men de skadar ju inte varandra bara för att. En ettåring slåss inte bara, utan drivs ofta av nyfikenhet och gosar gärna. Min nu 10-månaders vill gärna lägga huvudet mot sin äldre kompis nya lillebror och titta förundrat

Sen kan man klappa lite oförsiktigt, men det märker ju jag innan och hinner hindra, oavsett så hade det ju inte gjort ont på lillbebisen om hon hunnit klappa oförsiktigt. Att jag hindrar är mest för att visa. Min tio-mån klappar också djur fint nu och kramas genom att lägga huvudet på. Det är snarare mindre barn som har en nypförmåga och att kunna hamra på! Sen klättrar ju såklart 18-mån och min 10-mån på varann nu när de leker, men de märker ju automatiskt att det är på andra villkor! Dottern är helt annorlunda mot bebisen än mot 18-månaderskompisen!