• Jelenas

    Språkstörning

    Hej!
    Vi har varit hos en logoped med våran 2,5 årige son.
    Hon tyckte att han hade dålig språkförståelse samt inte riktigt tog någon kontakt och ville därför att man skulle bedöma honom hos en psykolog för att veta på vilken nivå man skulle lägga språkträningen.
    Vi har även börjat med TAKK och ska gå en kurs i höst.

    Nu när hon redan efter 1 gång vill att man börjar med dessa åtgärder (vilket jag tycker är bra)
    finns det en tanke på att han har en språkstörning?

    Vänligen Jelena

  • Svar på tråden Språkstörning
  • Fråga logopeden

    Hej Jelena,

    Ja, det finns det troligtvis. Att få diagnosen språkstörning innebär egentligen bara att man har svårare att förstå än jämnåriga barn och då även har svårare att själv uttrycka sig.

    Det låter jättebra med TAKK, tycker jag. Ett annat tips är att avsätta tid där du (eller din sons pappa) sitter med din son och bara tittar på när han leker. När han söker kontakt är du där och kan svara på den, genom att försöka sätta ord på det han vill eller bara ge honom ögonkontakt. Lite så gör man när man arbetar med metoden Marte Meo. Fråga din logoped om det är något de har eller som de tycker skulle kunna passa er.

    Mitt bästa råd är dock att be logopeden om ett föräldrasamtal då ni kan prata igenom vad logopeden tror att er son har svårt med och vad det innebär att få diagnosen språkstörning. 

    Vänliga hälsningar,

    Linnea. 

  • Jelenas

    Hej!
    Tack för ditt svar. Ska kolla upp den metoden du pratar om.

    Hur stor kan risken vara att det skulle kunna vara något mera än bara språkstörning?

  • Fråga logopeden

    Det är omöjligt att svara på. Är det något särskilt du själv har funderat på?

    Anledningen att logopeden efter ett besök vill att din son ska träffa psykolog och att ni ska lära er TAKK betyder bara att hon vill veta hur mycket han förstår av det som inte har med språket att göra och hur han fungerar i andra sammanhang, som till exempel på förskolan, för att kunna hjälpa honom så gott hon kan att utveckla språket, utifrån hans förutsättningar. 

  • Jelenas

    Hej igen.
    Vad jag har hört och läst så beror ofta språkstörning på något. Som t ex utvecklingsstörning eller autism. Självklart har man gått och funderat över detta speciellt då han mer eller mindre alltid varit orolig och okoncentrerad ända sen han föddes. Men ditt svar lugnade mig lite. :)

  • Fråga logopeden

    Barn som är utvecklingsförsenade eller har autismspektrumstörning har inte så sällan även språkstörning.
    Det finns även barn som är sena i tal och språk som barn och inte tar så mycket kontakt till kommunikation som man tycker att de borde, men sedan, med rätt hjälp, klarar sig ur det och inte har några svårigheter som äldre barn. Det finns även många barn som varken är utvecklingsförsenade eller har autismspektrumstörning, utan bara en språkstörning. Utan att ha träffat din son kan jag inte säga om er logoped har haft någon misstanke om att det skulle vara något annat. Det bästa är att gå på din egen känsla. Föräldrar brukar tidigt känna av om det är något annat som barnen har svårt med. Jag tycker att du absolut ska ta upp det i så fall med logopeden och psykologen. 

  • Jelenas

    Vi har ännu inte fått träffa psykologen men jag väntar på att hon ska ringa vilken dag som helst.
    Det jag däremot kom och tänka på är att hans tal knappt har förändrats på 1 år. Visst han har flera ord men dom använder han inte direkt spontant. Oftast när han pratar " ordentligt" så handlar det om upprepningar.

Svar på tråden Språkstörning