• Lina Englund

Är det namnet som gör livsstilen?

Vet inte hur många namnforum jag fått läsa att det och det namnet är WT namn och barnet kommer vara HELT utan framtid pga det.
    Så nu vill jag veta hur många det egentligen är som resonerar så, och vilka namn är då egentligen såkallade WT namn? Är det olika beroende på vem som heter det? Som t.ex. om någon skulle påstå att namnet kim är wt, är det mer wt på en tjej eller på en kille?

• Svar på tråden Är det namnet som gör livsstilen?
  • Vinterankan

Det behöver ju inte alls vara så att namnet spelar så stor roll. Men det jag undrar är lite varför man egentligen väljer att döpa barn till namn som klassas som wt. Genom att göra det så är det ju lite att man ropar ut till omvärlden att man själv skulle vara det. Man kanske inte tänker på det först för att man tycker det är fint men man borde kanske tänka till en gång till om man hör nämnas att namnet man funderar på ger de associationerna. Jag hade själv en del namn som jag tyckte var fina och föreslog till min sambo på vår dotter som han direkt sa att då kunde vi ju flytta in och leva i en husvagn också så att vi kunde leva silen fullt ut. Hade inte alls tänkt på de namnen som wt-namn själv men ville absolut ute att vår dotter skulle ha det längre. Tycker förövrigt att Charlie är wt på killar men fint på tjejer.

• Lina Englund
    Vinterankan skrev 2012-08-12 18:47:25 följande:
    Det behöver ju inte alls vara så att namnet spelar så stor roll. Men det jag undrar är lite varför man egentligen väljer att döpa barn till namn som klassas som wt. Genom att göra det så är det ju lite att man ropar ut till omvärlden att man själv skulle vara det. Man kanske inte tänker på det först för att man tycker det är fint men man borde kanske tänka till en gång till om man hör nämnas att namnet man funderar på ger de associationerna. Jag hade själv en del namn som jag tyckte var fina och föreslog till min sambo på vår dotter som han direkt sa att då kunde vi ju flytta in och leva i en husvagn också så att vi kunde leva silen fullt ut. Hade inte alls tänkt på de namnen som wt-namn själv men ville absolut ute att vår dotter skulle ha det längre. Tycker förövrigt att Charlie är wt på killar men fint på tjejer.
    Tydligen så finns det då inte något wt-namn i min familj, men det är nog bara turen som spelat in då. Hade ingen aning när jag först fick min lilla att det faktiskt fanns namn som kallas wt, det var inte förens jag började kolla runt här mer.
  • Lina Englund
    Dr Mupp skrev 2012-08-12 18:25:12 följande:
    Nämen titta en till som inte förstår statistik och sannolikhetslära.
    Så att så fort man inte håller med om något så förstår man det inte, kan ju inte vara så att man inte tror på det och tycker det är skitsnack, eller att det kan handla om ens egna åsikter, att inget namn är White Trash.
  • Lilia

WT namn är som många säger hittapå namn eller namn som stavas konstigt bara för att vet en tjej som heter Emu-Lee exempelvis, det uttalas Emilie. Bara för att namnet inte ligger på top tio listan är det inte WT. Sedan är det klart att namnet kan ställa till det för barnet, men man kan alltid byta senare om man vill.

• jinxez
    Dr Mupp skrev 2012-08-12 17:59:58 följande:
    Barn som får dessa namn har med största sannolikhet unga föräldrar som saknar utbildning, arbete och smak. Röker, super och gnäller på att  de får för lite i socialbidrag.  
    Det är väl snarare föräldrarna som är WT och inte barnen som fått namn de inte bestämt själva? 

Att ha mycket fördomar om saker är generellt de som saknar utbildning och bättre förstånd.

• jinxez
    Att ha mycket fördomar om saker har generellt de som saknar utbildning och bättre förstånd.*
  • Lilia
    Dr Mupp skrev 2012-08-12 18:25:12 följande:
    Nämen titta en till som inte förstår statistik och sannolikhetslära.

Det statistiken egentligen säger är att lågutbildade ofta får lågutbildade barn och barn till högutbildade pluggar oftare vidare. Så döper högutbildade och lågutbildade sina barn till olika saker. Egentligen har det inget med namnet att göra. Jag minskar inte mina chanser att klara min utbildning om jag byter namn till t.ex Nova och mina föräldrar byter naturligtvis inte yrke pga det.
  • niky40
    jinxez skrev 2012-08-12 22:40:21 följande:
    Att ha mycket fördomar om saker har generellt de som saknar utbildning och bättre förstånd.*

• Rockan

Det man kan säga är att vissa namn är överrepresenterade inom vissa samhällsklasser -men det är också en företeelse som luckras upp mer och mer. Det går också att se regionala variationer i vilka namn som har lågklasstämpel (vissa av de på listan ovan t.ex skulle jag absolut inte koppla ihop med lågstatus, medan andra av dem verkligen har den stämpeln för mig).

Jag instämmer i det som skrevs ovan, att konstig stavning är något som får mig att reagera, och avseende det har jag hittills inte blivit motbevisad. Vad gäller själva namnvalet i sig har jag blivit det så många gånger nu att mina fördomar kring det definitivt luckrats upp.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • enavalladom

Jag tycker det är lite obehagligt att vuxna människor sitter och dömer föräldrar och deras barn utifrån namn.
    "Det och det barnet heter så och så med den och den stavningen, alltså kommer de inte få det lätt längre fram i livet då andra inte kommer ta dem på allvar eller se ner på dem eftersom de antagligen kommer från en lägre klass."
    Ja tacka fan för att de inte kommer få det lätt när utomstående vuxna människor ser ner på dem och dömer dem redan när de är små barn. På grund av deras namn?!

• Flaminia
    Lilia skrev 2012-08-12 22:36:55 följande:
    WT namn är som många säger hittapå namn eller namn som stavas konstigt bara för att vet en tjej som heter Emu-Lee exempelvis, det uttalas Emilie. Bara för att namnet inte ligger på top tio listan är det inte WT. Sedan är det klart att namnet kan ställa till det för barnet, men man kan alltid byta senare om man vill.

Jag tycker också att konstiga stavningar, särskilt de som inte stämmer överens med uttalet, är de som starkast signalerar bristande bildning hos föräldrarna. Exempel på dessa är Cevin och Cenneth, som är tänkta att uttalas Kevin och Kenneth men enligt reglerna om hårda och mjuka vokaler bör uttalas Sevin och Sennet. Andra exempel är accenter som hamnar på fel ställe, t.ex. Denisé (är tänkt att uttalas Denise men i enligt reglerna blir betoningen på sista stavelsen).
  • Rockan
    enavalladom skrev 2012-08-13 08:36:46 följande:
    Jag tycker det är lite obehagligt att vuxna människor sitter och dömer föräldrar och deras barn utifrån namn.

"Det och det barnet heter så och så med den och den stavningen, alltså kommer de inte få det lätt längre fram i livet då andra inte kommer ta dem på allvar eller se ner på dem eftersom de antagligen kommer från en lägre klass."

Ja tacka fan för att de inte kommer få det lätt när utomstående vuxna människor ser ner på dem och dömer dem redan när de är små barn. På grund av deras namn?!

Fast man måste inte döma och ser ner på bara för att man har fördomar. Jag har massor med fördomar, men eftersom jag är medveten om att det är just fördomar och inte sanning så anstränger jag mig för att inte bemöta utifrån dem.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • enavalladom

Rockan:
    Jag menar inte dig personligen och riktar mig inte till någon specifik person i tråden heller. Jag har också fördomar, jag är medveten om de flesta av mina fördomar och försöker också att inte bemöta folk utifrån dem. Precis som du! Men tyvärr finns de som är så fulla av fördomar de inte har en aning om att de har och som bemöter människor utifrån dem. Som dömer och ser ner på andra, till exempel på grund av en så simpel grej som ett namn. Jag har sett det otaliga gånger på FL och i verkliga livet och tycker det är obehagligt.
    Ville bara ge TS min syn på det hela.

• Knabbo

Vi har ett utav dom "värsta" wt namnen på vår dotter (iaf utefter vad man läst här på FL), men vi har aldrig någonsin fått höra det eller fått det påpekat av någon att det är just ett wt namn. Det är bara här FL som man fått höra ett och annat om hennes namn.
    Vi faller inte under wt stämpeln heller, vi är inte unga, lågavlönade (alt soc bidragstagare) och outbildade.

Jag förstår inte hela den här debatten egentligen om dom sk wt namnen, hur orkar man bry sig så mycket om vad alla andra väljer att ge sin barn för namn? Visst jag har haft åsikter om vänner och bekantas namnval, men det är inget jag någonsin yttrat till dom för det är deras val. :)

• aldrigmer
    Mother of 4 skrev 2012-08-13 07:46:04 följande:
    Elvira är väl inte wt?!! Klassiskt namn som jag inte skulle välja men det
    Diana är väl om möjligt ännu mer klassiskt. Elvira var väl 91-ans fästmö? Såg för övrigt stavningen Elwirha.....
  • Rosenöga
    Mother of 4 skrev 2012-08-13 07:46:04 följande:
    Elvira är väl inte wt?!! Klassiskt namn som jag inte skulle välja men det
    Det har funnits säkert 10 trådar om WT-namn här på fl under senaste åren. Så gott som varje namn har ansetts vara WT-namn. Det är alltid någon som tycker att just det namnet är WT. Louise och Elisabeth är nog de enda tjejnamn som jag inte sett att någon klassat som WT.
Svar på tråden Är det namnet som gör livsstilen?