• cabrera

Era bästa tips för att få bebis att somna i egen säng, tack! :)

dela gärna med er hur ni fick era bebisar att somna i egen säng :)

• Svar på tråden Era bästa tips för att få bebis att somna i egen säng, tack! :)
  • Vinxen

Varför måste bebis somna i egen säng? Skynda långsamt. Närhet är viktigt. Vår "bebis" på 11 månader somnar alltid i famnen på oss å sedan lägger vi henne i sin säng. Hon sover hela natten...

• cabrera

absolut inget hon måste.. men såsmåningom vill man ju sluta vagga.. intressant o höra hur andra har gjort då det inte är det lättaste

• Vinxen

Kan tänka mig att många kör någon hems "metod" blä!

• Litenåfin

Håller med Vinxen. Stressa inte, det är bara att följa med barnet.. Sonen somnade i famnen ett tag, sen somnade han plötsligt själv i spjälsängen när vi la ner honom. Vid åtta månader kom separationsfasen och då var det samsovning som gällde :) nu är han tre och somnar i sin egen säng. Vi läser bok och myser tills han somnat :) tycker det är något som inte går att planera utan huvudsaken är att din barn känner sig tryggt. Dom är små så kort tid och oddsen för att du får vagga din femtonåring till sömns är inte överhängande ;)

• Momalicious

Vi slutade vagga i famnen när inte sonen ville mer. Han ville somna i sängen. Och det gick bra även om det tog tid för honom att somna första tiden eftersom det var nytt men försökte vi vagga honom blev han vansinnig, då var han väl 13 månader.

• cosinus

Så här har vi gjort med våra fyra och det har funkat.

Först och främst har vi väntat tills bebisen i fråga varit kring 4 månader. Sen har vi försökt få till en dygnsrytm med hjälp av lite mer uppstyrda sovtider dagtid. Ibland har det gått plättlätt och ibland har det tagit någon vecka med mycket sova i sjal/vagn för att sätta tiderna. Jag har prommenerat en hel del med några av barnen :)

När barnet sover rimligt mycket på dagtid så att det är trött en viss tid då har vi börjat lägga då. Först har vi sövit med hjälp av amning/vagn/sjal/i famnen. Det som funkat helt enkelt. När det är enkelt att söva barnet en viss tid har vi gått över till att söva i spjälsängen. Att vi hållit hyggligt hårt på en viss tid (inte på minuten eller så men plus minus 15 minuter) har helt enkelt varit för att det är rätt svårt att söva en bebis som inte är trött så därav rutinerna.

Men sen har vi sövt i sängen, när det funkat har vi nöjt oss med att bara vara i rummet och när det funkat så har vi gått ut. Har tagit kring 1 månad hela alltet utom med yngsta som vi sövde till 8 månader för hon var så lättkräkt att började hon krypa runt i sängen kräktes hon så att vi var tvugna att byta lakan (alltså inte skrek så hon kräktes, hon kräktes helt tyst, refluxtendenser).

Har de börjat gråta har vi gått in, börjat söva och gått ut igen när de är tysta och så upprepat så ofta det behövts. Aldrig väntat någon viss tid utan mer hört på barnet. Ett barn som ligger och "pratar" för sig själv har fått ligga ostört. Ett barn som "ropar" har vi svarat "Mamma är här" från andra sidan dörren och räcker det har vi inte gått in. Har barnet fortsatt "ropa" eller börjat gråta har vi direkt gått in och gråt har vi så klart gått in direkt på alltid.

• alvisen

Vår dotter sov i sin egen säng från det att hon var ca en månad. I början (fram till hon var ca 2.5 månader) vaknade hon på natten runt 4 och då tog vi över henne i vår säng för amning och då fick hon sova resten av natten hos oss.

Numera (8 månader gammal) sover hon hela nätterna igenom i sin säng. Jag ammar henne bredvid sängen och lägger sen ner henne försiktigt efter en stund och då brukar hon sova vidare utan problem. Ibland vaknar hon till när jag lägger ner henne och då börjar jag bara om och ammar henne några minuter till. 

Let them have their world - we'll create our own.
  • alvisen

Okej, läste lite knas - SOMNA i egen säng var det ju.
    Ja, det har väl hänt några gånger om hon varit riktigt trött och mätt och nöjd, annars har amning bredvid sängen varit det vi kört på. 

Let them have their world - we'll create our own.
  • cabrera

Vår tjej är 7mån.. Vi har sovrutiner på dagarna och hon vill sova kl 20 varje kväll men inget funkar hon bara gråter o skriker o vägrar att somna..sen vaknar hon till o från pga av att hon rullar runt o så tar det stopp o då vaknar hon o vi måste vagga henne till sömns...

Vill bara att hon ska vara så pass trygg i sig själv så hon kan somna utan vaggning då vaggningen inte alltid heller hjälper henne..men de kommer väll :) 

• cosinus
    cabrera skrev 2012-08-12 21:17:49 följande:
    Vår tjej är 7mån.. Vi har sovrutiner på dagarna och hon vill sova kl 20 varje kväll men inget funkar hon bara gråter o skriker o vägrar att somna..sen vaknar hon till o från pga av att hon rullar runt o så tar det stopp o då vaknar hon o vi måste vagga henne till sömns...

Vill bara att hon ska vara så pass trygg i sig själv så hon kan somna utan vaggning då vaggningen inte alltid heller hjälper henne..men de kommer väll :) 
    Vi har haft mycket nytta av vyssanlulltassar. Så man kan gunga sängen. I början kan man ju vagga i famnen så de nästa sover när man sen börjar gunga sängen. Sen lägger man ner dem tidigare och tidigare så att man till slut bara vaggar sängen och sen kan man prova söva utan att gunga sängen o s v.
  • FridaLeja

Jag vaggade inte vagn och i famn från start men plötsligt en dag så somnade hon själv i soffan. Sedan testa jag att lägga henne i sängen en kväll och det gick hur bra som helst. Sedan dess somnar hon alltid inför natten i sin säng utan några problem. Kan prata lite innan hon somnar men somnar oftast inom 2-5 min. Men på dagarna måste vi vagga i vagnen. Konstigt att dem känner av de där:)?

• cabrera
    cosinus skrev 2012-08-12 21:20:33 följande:
    Vi har haft mycket nytta av vyssanlulltassar. Så man kan gunga sängen. I början kan man ju vagga i famnen så de nästa sover när man sen börjar gunga sängen. Sen lägger man ner dem tidigare och tidigare så att man till slut bara vaggar sängen och sen kan man prova söva utan att gunga sängen o s v.
    Ååh det ska jag prova! Tack för tipset!
  • MeAndBaby

En fråga till er som vaggar i famnen; blir inte bebis extra tuttsugen (om mamman vaggar vill säga) då? Jag jobbar hårt på att inte söva med hjälp av amning mer, men så fort jag tar upp sonen då han vaknar och är ledsen på natten så känner han ju mjölklukt och vill ha.

• DorisDaySthlm

Vi har tagit av ena sidan på spjälsängen och ställt mot vår säng. Då räcker det oftast med att lägga ner honom på mage och hålla handen. Han gruffar in sig mot min arm och somnar och då vänder jag honom på rygg.

Jag brukar samtidigt läsa godnattsaga för storasyster, eller prata lite med maken. Ljud verkar söva.

Svar på tråden Era bästa tips för att få bebis att somna i egen säng, tack! :)