• Mollly

Resa till Egypten med barn.

Vi har nästan bestämt oss för att resa till Egypten i November. Dottern kommer vara 3 år då. Är det något speciellt man ska tänka på när man reser med barn? Ska vi vaccinera även henne med twinrix?  Vill ha så mkt tips som möjligt för att göra resan enklareSkrattande

• Svar på tråden Resa till Egypten med barn.
  • belovedkids

Hur har ni andra gjort med pengar? Hur mycket ska man växla in? Egyptiska pund och euro, men vilket ska man ta mest av?

• Gladskit

Vi brukar växla ungefär 1000SEK till Egypiska pund på Arlanda, sen har vi plockat ut i bankomaterna där nere om vi behövt. Men nu senast när vi var iväg behövdes det inte.

• belovedkids

Tack för svaret! Hade ni med några euro till dricks? Tycker det är så svårt det där med dricks... Hmm..världsvan jag är! ;)

• Gladskit

Nej inga euro till dricks heller. Att ge sedlar i EUR blir för mycket och de vill ofta inte ha mynt, för de är svårare att växla in för dem. Utan vi har hållit oss till EGP och det har funkat bra.

• belovedkids

Vad bra! Tänkte det blir lite jobbigt att ta med olika valutor, jag har ju nog att hålla reda på en! :) Tack tack!

• Mollly

Nu har vi varit hemma några dagar efter våran resa. Det har varit helt underbart 26-32 grader varmtSkrattande Tyvärr var maten ingen höjdare på hotellet. Annars har allt varit toppen. Ingen av oss blev kassa i magen. Snarare tvärtom, så blev vi hårda i magen. hahah.
    Skulle absolut vilja åka dit igen.

• SofiaD
    Mollly skrev 2012-12-05 22:57:48 följande:
    Nu har vi varit hemma några dagar efter våran resa. Det har varit helt underbart 26-32 grader varmtSkrattande Tyvärr var maten ingen höjdare på hotellet. Annars har allt varit toppen. Ingen av oss blev kassa i magen. Snarare tvärtom, så blev vi hårda i magen. hahah.

Vilket hotell?
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • belovedkids
    Mollly skrev 2012-12-05 22:57:48 följande:
    Låter underbart! Vi åker till Sharm el Sheikh om en vecka. Ska bli skönt att slippa alla overaller ett tag! Gjorde ni någon utflykt? Många rekommenderar oss att snorkla men barnen är 2 & 3 så det blir nog någon familjeutflykt istället.
  • Mollly
    belovedkids skrev 2012-12-09 08:18:27 följande:
    Låter underbart! Vi åker till Sharm el Sheikh om en vecka. Ska bli skönt att slippa alla overaller ett tag! Gjorde ni någon utflykt? Många rekommenderar oss att snorkla men barnen är 2 & 3 så det blir nog någon familjeutflykt istället.
    Snorkla kunde inte vi heller göra, då dottern är 3 år. Jag hade väldigt gärna velat göra det eftersom vattnet är så klart där. Men men :)
    Vi var ute med en panorama båt. Alldeles för dyrt för det lilla man fick se.  Tror vi betalade strax över 1000-lappen för oss treObestämd
  • belovedkids
    Mollly skrev 2012-12-10 10:48:37 följande:
    Snorkla kunde inte vi heller göra, då dottern är 3 år. Jag hade väldigt gärna velat göra det eftersom vattnet är så klart där. Men men :)
    Vi var ute med en panorama båt. Alldeles för dyrt för det lilla man fick se.  Tror vi betalade strax över 1000-lappen för oss treObestämd
    Oj...mycket pengar! Hur länge var man ute med båten? Vet inte hur länge barnen hade tyckt det var roligt på en båt, här hemma tröttnar de efter 10 min ;) Fast det är väl iofs lite annorlunda där än i vårt vatten :)
    Var kvällarna kalla? Tänkte på vad man ska ta med sig för kläder till barnen...
  • Mollly
    belovedkids skrev 2012-12-10 13:50:35 följande:
    Oj...mycket pengar! Hur länge var man ute med båten? Vet inte hur länge barnen hade tyckt det var roligt på en båt, här hemma tröttnar de efter 10 min ;) Fast det är väl iofs lite annorlunda där än i vårt vatten :)
    Var kvällarna kalla? Tänkte på vad man ska ta med sig för kläder till barnen...
    Det tog kanske 15 min att ta sig ut till revet, väl där cirkulerade vi i 45min. Dottern tröttnade väl efter 30 typSkrattande

Kvällarna var såå härliga. Jag gick i kjol och linne varje kväll. Dock hade vi tur med vädret. Det var varmare än vad det brukar.  24grader i havet hade vi.
  • belovedkids

Vad skönt det låter! Med kvällarna alltså ;) Är väl kyligare nu när vi åker.. Men TÄNK OM man skulle ha tur med vädret, vad gott det hade vart!

(Har haft lite otur/dålig karma/eller nåt annat när jag rest. På ställen där det typ regnar EN gång om året så kommer det givetvis ett monsunregn som ingen hade föreställt sig, på resor till typ mallis där det ändå brukar vara ok, där blir det liiite kyligare än det brukar. Allt för att jag ska bevara min viiita viiita färg ;)

Äh, det bli säkert kanonbra! Några andra tips som man kan tänka på? Nu åker vi iofs inte till samma ställe, men allmänt? Första gången vi reser med båda barnen och eftersom gubben blir så nervös han med, så får jag tre kottar att ta hand om ;)

• Mollly
    belovedkids skrev 2012-12-10 14:21:51 följande:
    Vad skönt det låter! Med kvällarna alltså ;) Är väl kyligare nu när vi åker.. Men TÄNK OM man skulle ha tur med vädret, vad gott det hade vart!

(Har haft lite otur/dålig karma/eller nåt annat när jag rest. På ställen där det typ regnar EN gång om året så kommer det givetvis ett monsunregn som ingen hade föreställt sig, på resor till typ mallis där det ändå brukar vara ok, där blir det liiite kyligare än det brukar. Allt för att jag ska bevara min viiita viiita färg ;)

Äh, det bli säkert kanonbra! Några andra tips som man kan tänka på? Nu åker vi iofs inte till samma ställe, men allmänt? Första gången vi reser med båda barnen och eftersom gubben blir så nervös han med, så får jag tre kottar att ta hand om ;)
    Nu vet inte jag hur poolen ser ut på ert hotell. Men barnpoolen på hotellet där vi var, hade små små fyrkantigt kakel (eller vad det nu är för material) Dottern hade en badring och nådde precis ner med tårna tydligen och när vi tog upp henne efter en stunds badande pissade det blod från hennes tår. Det hade blivit som skrapsår eller vad man ska säga. Så efter detta fick hon bada med skor. Där det bara var 20cm djupt, där kröp hon mkt på knän och skrapade upp knäna. Så hon var inge vacker efter allt badande den veckanObestämd

Annars tycker jag nog inte det är något speciellt att tänka på. sprita händerna massor. Vi klarade oss från att bli kassa i magen. Maten är ju ingen höjdare direkt, så dottern levde på pasta och pommes typ.
Svar på tråden Resa till Egypten med barn.