• Anonym (Uppgiven)

"Slappna av så ska du se att det händer"

Jag och min sambo har försökt få barn i ca 1,5 år, blivit gravid 2 ggr men båda slutade i tidiga missfall. Sist jag blev gravid var i september förra året, alltså har ingen hänt nu på nästan 1 år... Var hos gyn och fick Levaxin utskriven för sköldkörteln eftersom dom upptäckte att det kunde vara felet. Tydligen hade jag väldigt många ägg och såg "väldigt fertil" ut enligt gyn. Men iiiinget händer. Jag vill inte ens ha sex längre, allt kretsar kring att få barn och varje månad blir jag lika besviken. Grinar minst 4 dagar efter mensen kommer för att jag blir så uppgiven. Överallt runtomkring mig poppar folk ut bäbisar samtidigt som dom säger "slappna av så ska du se att det händer". Jag HATAR när folk säger så! Jamenvisst, slappna av! Att jag inte tänkt på det tidigare?? 

Hur orkar ni som försökt länge? Själva tanken på IVF etc. gör att jag vill ge upp. Jag har så mycket att göra med jobb/skola att jag inte har tid att bryta ihop varje månad. Helst vill jag ställa mig i adoptionskö, även om det tar flera år så vet jag ju att vi tillslut får ett barn då. Men min sambo vill att vi försöker allt innan vi väljer adoption.

Hur ska man hitta kraft? 

• Svar på tråden "Slappna av så ska du se att det händer"
  • MariaaG

Har läst om en amerikansk studie (har ej källa) där kvinnor som försökte få barn fick besvara enkäter och därefter delas in i två grupper. En med kvinnor som var stressade över att försöka bli gravida. En med kvinnor som inte var stressade. Kvinnorna följdes och det blev INGEN skillnad i statistiken gällande graviditet i de båda grupperna. "slappna av" är en jävla (ursäkta) myt som ältas av mindre kunniga. Har aldrig stött på en läkare som tagit upp det. Är nu gravid efter 5 år med hjälp av donerade spermier i Danmark. Undra hur mycket min avslappning påverkade min mans usla spermier? :)

• Anonym (Uppgiven)
    Fattig student skrev 2012-08-12 23:23:26 följande:
    Vet ej vad jag ska skriva, men förstår att det måste vara en jobbig period för er.
    {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym skrev 2012-08-13 08:20:42 följande:
    Har bara läst TS så du kanske har fått det här rådet innan. Vi försökte i över ett år och inget hände och då menar jag absolut INGET. Jag köpte Clear Blue Fertilitetsmonitor och blev gravid efter första försöket. har rekomenderat den till flera som också har lyckats. Lite dyrare men i den situationen tycker jag att det är värt det. Lycka till
    Tack för tipset! Har kollat på den men tänkte att det bara var bortslängda pengar. Men nu kanske jag ska tänka om Glad
  • Anonym (Uppgiven)

Förlåt att jag inte svarat er på ett par dagar när ni har varit så gulliga och peppande Hjärta

Fick mens och var mitt vanliga vrak. Nu är jag på fötter igen och ska försöka fundera på om jag antingen ska ta en paus eller försöka igen nästa månad. Ska ringa gyn på fredag också. Vi har inte gjort en ordentlig utredning utan påbörjade bara att kolla vad som var fel. När dom hittade att mina hormonvärden var låga så trodde dom att Levaxin skulle fixa allt och att det inte var någon idé att fortsätta leta fel. Inser nu att vi säkerligen har fler problem så måste börja en utredning. Min sambo har varit lite emot idén hela tiden för att han har tänkt att det kommer komma naturligt och att det inte är något fel, men han har ändrat sig nu. 

Bläää vad jobbigt det är Rynkar på näsan 

• drömmer om ett barn

Jaa, hur orkar man? För egen del är viljan att få barn så oändligt mycket större än tanken att leva utan barn. Har visserligen känt många gånger att jag inte orkar mer.. det är psykiskt tungt att gå igenom livet som barnlös när man inget hellre önskar än att få ett efterlängtat barn, men något inom mig gör att jag kämpar vidare månad efter månad.

Vi har försökt i 7 år och det är först detta år som vi startat IVF-behandlingar. En blandning av hopp om att till slut lyckas på egen hand och min rädsla för gynekologer gjorde att det dröjde över 5 år innan vi sökte hjälp. Om jag bara får ge dig ett råd så är det följande: vänta inte, gör en fertilitetsutredning så snart som möjligt.

Hade jag kunnat börja om från början hade jag absolut gjort utredning efter 1 år vilket alla är berättigade till. Det hade sparat mängder av tårar och sömnlösa nätter till följd av ändlösa funderingar som jag ändå inte blev klokare av. Och allt tar mycket längre tid än man tror, kasta inte bort värdefull tid i onödan.

Önskar er stort lycka till och hoppas att er dröm går i uppfyllelse snart. Ge inte upp! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (ha koll)
    Cisslan skrev 2012-08-12 22:02:46 följande:
    Vi försökte också länge innan vi plussade efter 15 månader. Inga missfall dock så vi visste inte om vi ens kunde bli gravida. Men när det gått över ett år sa vi att nu söker vi hjälp efter sommaren. I samma veva flyttade vi och en månad senare var jag gravid.

Jag vet precis hur rådet slappna av känns i er situation och hur svårt det är. Men tyvärr är det ett riktigt bra råd och det funkade för oss. Lycka till!
    I hundan heller att det är ett bra råd.
    Jag släppte allt vad ÄL och annat heter under semestern. Inte blev jag gravid för det. Känns som bortkastad tid nu. Det kanske hade blivit något om jag tagit med ÄL-stickorna på semestern.

Skulle du vilja förespråka "Spänn dig och önska dig ett barn så in i bomben" som preventivmedel? Vet du varför, för att det är ett dåligt preventivmedel.

Slappna av är ett uruselt råd!

• Anonym

Stress kan orsaka mycket elände, hjärtinfarkt, utbrändhet, stroke, trafikolyckor, m.m.

Men definitivt kan det INTE påverka spermiernas snabbhet eller äggens kvalitet. Jag har också hört detta och anser att den som säger så antingen är helt begåvningshandikappad eller bara pratar i nattmössan. Jag har själv inte fertilitetsproblem men till och med för en icke insatt och utan medicinsk utbildning så framstår det rätt självklart att det är medicinska faktorer som ligger bakom dessa problem.

Jag har blivit gravid tre gånger i mitt liv och vid 2 av dessa tillfällena har jag upplevt mycket stor stress/ångest pga arbetslöshet vid det tillfället samt en stoooor jätte-flytt över halva landet när jag blev gravid andra gången. Har aldrig varit så stressad i hela mitt liv som när jag flyttade den gången. Samma kväll blev jag gravid. Spermierna kände mog inte av min stress ha ha ha.

• Anonym (Uppgiven)

Ville bara skriva av mig lite... FORTFARANDE ingen bebis på g och vi står nu i IVF-kö. Men tror ni tipsen på att slappna av har minskat? NEJ DÅ! Nästan ökat skulle jag vilja påstå. Nu har vi även ställt oss i adoptionskö och får konstant höra att "ja men nu när ni ställt er i kö och inte är lika stressade, NU kommer det hända" eller alla historier om par som adopterat och sedan fått "ett riktigt barn", usch jag vill verkligen spy på alla runt omkring mig. Det spelar ingen som helst roll hur många gånger jag motsäger mig deras tips och hävdar att det är helt ogrundat och om vi bestämmer oss för att adoptera så är det vårat "riktiga" barn. 

Ska det verkligen behöva vara så här tills vi får ett barn? Sker det om 5 år lovar jag att samma människor kommer komma med kommentarer som "vad var det jag sa, det lyckades bara ni slappnade av". Då får den personen en fet käftsmäll. 

• Anonym
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-01-04 12:02:50 följande:
    Ville bara skriva av mig lite... FORTFARANDE ingen bebis på g och vi står nu i IVF-kö. Men tror ni tipsen på att slappna av har minskat? NEJ DÅ! Nästan ökat skulle jag vilja påstå. Nu har vi även ställt oss i adoptionskö och får konstant höra att "ja men nu när ni ställt er i kö och inte är lika stressade, NU kommer det hända" eller alla historier om par som adopterat och sedan fått "ett riktigt barn", usch jag vill verkligen spy på alla runt omkring mig. Det spelar ingen som helst roll hur många gånger jag motsäger mig deras tips och hävdar att det är helt ogrundat och om vi bestämmer oss för att adoptera så är det vårat "riktiga" barn. 

Ska det verkligen behöva vara så här tills vi får ett barn? Sker det om 5 år lovar jag att samma människor kommer komma med kommentarer som "vad var det jag sa, det lyckades bara ni slappnade av". Då får den personen en fet käftsmäll. 
    Kram!!!! *hur många utropstecken får det plats- de rymmer ändå inte mina känslor för er* Hoppas ni lyckas hursom och du i så fall, om det behövs, får dela ut lite käftsmällar

Du är inte ensam...
  • Anonym

Sådär slutade mina vänner att säga när jag berättade hur problematiken ser ut - att jag inte får ägglossning av hormonella skäl. Sådant kan man varken önska eller slappna av till rätta... 

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym skrev 2013-01-04 20:32:00 följande:
    Kram!!!! *hur många utropstecken får det plats- de rymmer ändå inte mina känslor för er* Hoppas ni lyckas hursom och du i så fall, om det behövs, får dela ut lite käftsmällar

Du är inte ensam...
    HjärtaHjärtaHjärta Tack! Och detsamma!
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym skrev 2013-01-04 20:34:43 följande:
    Sådär slutade mina vänner att säga när jag berättade hur problematiken ser ut - att jag inte får ägglossning av hormonella skäl. Sådant kan man varken önska eller slappna av till rätta... 
    Det är nästan så att jag önskade att jag hade något konkret som dig att komma med. Vår utredning visade bara att allt var normalt så jag har ju inget att tysta dom med. Sedan är jag sjukt stressad i allmänhet, har det väldigt stressigt på jobbet etc. och det underlättar ju inte flöden av kommentarer direkt..
  • Anonym
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-01-04 20:57:07 följande:
    Det är nästan så att jag önskade att jag hade något konkret som dig att komma med. Vår utredning visade bara att allt var normalt så jag har ju inget att tysta dom med. Sedan är jag sjukt stressad i allmänhet, har det väldigt stressigt på jobbet etc. och det underlättar ju inte flöden av kommentarer direkt..
    Så du får mens och så? Mina resultat är inom det normala, men vissa resultat - i kombination med varandra - gör tydligen att jag har väldigt svårt att få ägglossning. Ja, det är såklart skönt att veta vari problemet ligger. Nu kör vi med Pergotime, nästa steg är injektioner och sedan IVF. 
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym skrev 2013-01-04 21:14:25 följande:
    Så du får mens och så? Mina resultat är inom det normala, men vissa resultat - i kombination med varandra - gör tydligen att jag har väldigt svårt att få ägglossning. Ja, det är såklart skönt att veta vari problemet ligger. Nu kör vi med Pergotime, nästa steg är injektioner och sedan IVF. 
    Japp mensen är helt normal och jag släpper många och fina ägg varje månad enligt gyn. Sambons spermier är topp och alla mina värden är ultimata (tar ju dock levaxin)... men ändå händer det iiingenting. Så extremt frustrerande. Så nu går vi bara och väntar på IVF som antagligen blir efter sommaren. 

Ja det måste vara superskönt att veta vart problemet ligger! Pergotime har jag hört många som lyckats med så det är bara att hålla tummarna! Hjärta
  • Anonym
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-01-04 21:19:24 följande:
    Japp mensen är helt normal och jag släpper många och fina ägg varje månad enligt gyn. Sambons spermier är topp och alla mina värden är ultimata (tar ju dock levaxin)... men ändå händer det iiingenting. Så extremt frustrerande. Så nu går vi bara och väntar på IVF som antagligen blir efter sommaren. 

Ja det måste vara superskönt att veta vart problemet ligger! Pergotime har jag hört många som lyckats med så det är bara att hålla tummarna! Hjärta
    Tack! Du med!
  • Fröken Karlsson

Hej!
    Jag ville bara säga att jag förstår hur jobbigt det är, och jag har också blivit helt vansinning på alla amatörteorier om  att en avslappnad och harmonisk tillvaro skulle hjälpa fertiliteten. Jag brukar säga att
    "Kul att du har en medicinsk teori, men ALL medicinsk forskning att min mentala inställning inte spelar någon roll. För det andra: Hur avslappnad tror du jag blir när du säger att jag måste slappna av, annars blir jag inte gravid? Det är precis som att säga: tänk på en färg, men inte rött!"

Ibland varierar jag med "Har du tänkt på alla miljoner kvinnor i krig och fattigdom och som lever i miserabla förhållanden i flyktingläger och som blir gravida hela tiden? Hur avslappnade tror du de är?"

Själv har jag gjort 5 misslyckade IVF-försök under 2,5 år, och men blev faktiskt gravid i somras efter en ägglossningsstimulering (sprutor med Puregon). Nu är jag i 7e månaden :).

Lycka till!   

• Yarrow

Åh, jag kan inte ens minnas hur många gånger vi fick höra det under de 4 åren som vi försökte.
    Varje gång blev jag lika irriterad, speciellt när det kom från vänner som blev gravida bara de tänkte på en penis. Haha.

Det värsta är att vi sedan tog ett år "time out" efter 4 år av divere hormonbehandlingar innan vi skule göra IVF. Jag var helt slutkörd och behövde samla mig.  Gå ner lite i vikt och bara ha lite tid för oss själv. Och va fan händer? Jag blir gravid såklart. Men jag vägrar att säga att det var för att jag började slappna och inte tänkte på det. Klart som fan att mina äggstockar började fungera normalt igen bara för att jag "slappnade av".
    Nej, då tror jag snarare det var för alla år av hormonbehandlingar som fortfarande satt i..

• TomMon

Anonym(uppgiven): jag och mannen har det precis som du beskriver och innan vi adopterade kommer jag ihåg hur frustrerande det var. Ville bara säga att jag förstår den frustration det innebär att inte få något besked alls...

Jag har iaf ställt en egen diagnos på mig och det är att mitt immunförsvar är för starkt och dödar allt som "stör". Dock inget som är bevisat, och nu är jag mest glad om det är sant, det är ju rätt bra att aldrig bli sjuk liksom! :)

• Anonym

Också jävligt störande att sambons syster går och blir oplanerat gravid. Känns ju jättekul :S En annan har planerat och tänkte på ekonomin osv inför att bli förälder. Hans syster har nästan ingen inkomst, hennes kille har inget jobb eller utbildning. VET att det är ovidkommande i det stora hela men jag blev bara så deppig av att höra om hennes graviditet. 
    Känns bara tröstlöst :S  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-17 22:09:22 följande:
    Stress kan orsaka mycket elände, hjärtinfarkt, utbrändhet, stroke, trafikolyckor, m.m.

Men definitivt kan det INTE påverka spermiernas snabbhet eller äggens kvalitet. Jag har också hört detta och anser att den som säger så antingen är helt begåvningshandikappad eller bara pratar i nattmössan. Jag har själv inte fertilitetsproblem men till och med för en icke insatt och utan medicinsk utbildning så framstår det rätt självklart att det är medicinska faktorer som ligger bakom dessa problem.

Jag har blivit gravid tre gånger i mitt liv och vid 2 av dessa tillfällena har jag upplevt mycket stor stress/ångest pga arbetslöshet vid det tillfället samt en stoooor jätte-flytt över halva landet när jag blev gravid andra gången. Har aldrig varit så stressad i hela mitt liv som när jag flyttade den gången. Samma kväll blev jag gravid. Spermierna kände mog inte av min stress ha ha ha.
    Jag var också väldigt stressad och fokuserad på ägglossningen när jag blev gravid båda mina gånger. Så jag håller med om att det inte hjälper att slappna av för att det ska bli något.
Svar på tråden "Slappna av så ska du se att det händer"