• Lotus86

Jobba med dementa

Hej!

Är nu gravid i vecka 11+6 och arbetar med dementa, vilket är mkt tungt och stressigt. Miljön är påfrestande och jag är ständigt rädd för att få ett slag eller en spark i magen. Bara noja? Är det någon annan som jobbar/har jobbat med dementa? Hur gjorde ni med havandeskaps´ledighet/sjukskrivning? 

• Svar på tråden Jobba med dementa
  • Maddizj

Hej, jag är också gravid v10 och jobbar med dementa på en special avdelning för utåtagerande.

• Lotus86
    Maddizj skrev 2012-08-14 09:11:00 följande:
    Hej, jag är också gravid v10 och jobbar med dementa på en special avdelning för utåtagerande.

Har du börjat sänka tempot än då? Jag tar inte de tyngsta arbetsuppgifterna. Är du orolig för våld och sånt?
  • Maddizj

Vi har det ganska lugnt på gruppen nu, 3 st som bor där bara och dom är ganska så lugn just nu, så jag känner att jag kan köra på som vanligt :) klart man är rädd för våld å slag å de är ganska vanligt hos oss men är de så att jag känner att jag inte orkar så kan jag prata med min chef å får byta grupp :)

• MrsMcC

Jag jobbar med dementa och är inte särskilt orolig. Vi har utförliga riskbedömningar på alla våra boende och de som är utåtagerande har vi dubbelbemanning på. Klart att olyckan kan vara framme ändå, men jag är inte mer orolig när jag är på jobbet än när jag är ute och går. Där kan jag ju ramla :)

Se till att ni har ordentliga instruktioner och riskbedömningar. Följ dem! Stå inte i sparkzonen, osv 

• MrsMcC

Något jag också upptäckte hjälper är att faktiskt berätta för mina tanter och farbröder att de får vara lite försiktig med mig för jag ska ha barn. Funkar toppen! De flesta av dem har ju själva varit där! Sedan glömmer de ju innan jag kommer in nästa gång, men då får jag berätta igen!

• Maddizj

Eftersom jag jobbar på en special avdelning skulle de nog vara en större risk för mig att berätta för dom. Sen är dom så långt i sin demens att dom kanske inte skulle förstå.

• Maddizj

Men vi jobbar alltid minst två st, så jag behöver ju inte gå in i värsta striden först å de finns ju alltid någon med mig :)

• Lotus86

Nja....min chef är nog inte den mest medkännande personen i världen för att uttrycka sig vänligt =O Och rikbedömningarna....tja....det är nog lite si och så med det. Det är mest sådant som oroar mig; att inte bli förstådd om något skulle kunna hända.

• MrsMcC
    Lotus86 skrev 2012-08-14 14:51:11 följande:
    Nja....min chef är nog inte den mest medkännande personen i världen för att uttrycka sig vänligt =O Och rikbedömningarna....tja....det är nog lite si och så med det. Det är mest sådant som oroar mig; att inte bli förstådd om något skulle kunna hända.
    Det är krav på riskbedömingar från Arbetsmiljöverket. Prata med ditt skyddsombud!
Svar på tråden Jobba med dementa