• Anna J01

Fler med partner som sover sover som klubbad??? Alltid!

Undrar om det finns fler därute med samma problem..

Jag och min man har 2 barn tillsammans. En dotter som är 2 och en liten kille på 10 månader.

Vi har kommit överens om att jag tar nätterna eftersom han jobbar.. Men jag får ALLTID ta nätterna vid alla uppvak... Önskar att man kunde hjälpas åt på helger och semestrar..

Men han sover som en klubbad säl! Har funderat på att lägga mig i ett annat rum i källaren.. Men jag vet att jag kommer vakna innan honom ändå. Barnen måste typ skrika för full halls i 10 min innan han vaknar.
     Har säkert inte blivit bättre av att jag alltid tagit nätterna så att han vant sig med att inte behöva bry sig då..

Fasar över hur det ska gå när nattamningen ska avvänjas.... Sonen är betydligt med tuttig än dottern som det ändå gick relativt smärtfritt med.

Mannen säger ju såklart att han kan hjälpa till.. Men det GÅR JU INTE ATT FÅ LIV I  HONOM!

Är trött nu!

• Svar på tråden Fler med partner som sover sover som klubbad??? Alltid!
  • Rakad Apa

Putta ned han från sängen så vaknar han nog

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • pmb

Det är jättejobbigt att ha det sådär. Men vad säger mannen? Har han alltid sovit såhär tungt? Han kommer iaf upp till jobbet till slut? Jag tycker att är han medveten om det, och klarar av att komma upp till jobbet, så borde han kunna ta sig upp utan massa tjat, även om det är segt.

Jag är rädd att jag kommer få det sådär, för jag är lättväckt och har inga problem att gå upp om mornarna, men min sambo somnar gärna om...igen och igen...och segar otroligt när han ska upp...och det skulle ju vara skönt att iaf nån gång då och då få sova ut, ensam. Kanske löser sig med tiden, det är iaf vad jag intalar mig ;)

• viseversa
    Rakad Apa skrev 2012-08-14 17:02:58 följande:
    Putta ned han från sängen så vaknar han nog
  • eliten

Min man sover också jättetungt, han tar alla nätter men jag måste alltid väcka honom först för han vaknar inte av barnen.. Det är ju inget som han kan hjälpa han går upp så fort jag får liv i honom..

• trytofindme

Nu har vi inga barn, men min sambo är också otroligt svårväckt. Vet inte vad som är problemet. Han har alltid haft problem med detta, och jag vet inte vad man kan göra åt saken. Problemet är inte att han är seg och inte går upp, utan att han faktiskt inte vaknar. Han vaknar inte av ljud, och han reagerar inte när man pratar med honom eller knuffar till honom. Får kämpa i en kvart innan han ens reagerar och kan sätta sig upp, men han är ändå inte vaken. Jag fasar för spädbarnstiden när den kommer, men folk försöker intala mig om att när han blir pappa blir det minsann annorlunda. Det tror jag inte alls på. Har din man alltid varit svårväckt?

• Anna J01

När väckarklockan ringer (eller bara vibrerar rättare sagt) 05:20 så flyger han upp som en oljad blixt.
    Jäkligt konstigt tycker jag.
    Han vaknar inte av andra ljud. Men jobbet är ju VIKTIGT o andra sidan..:-/

Tror väl kanske att jag har gjort det mycket värre av att alltid gå upp direkt och ta barnen. Hans undermedvetna säger väl att han inte behöver ta det nu..

Han erbjuder ju som sagt att han ska hjälpa till men det krävs ju minst lika mycket energi att väcka honom som att gå upp själv.
    Han ser ju inte riktigt "problemet" lika allvarligt heller.

• trytofindme
    Anna J01 skrev 2012-08-14 22:14:42 följande:
    När väckarklockan ringer (eller bara vibrerar rättare sagt) 05:20 så flyger han upp som en oljad blixt.
    Jäkligt konstigt tycker jag.
    Han vaknar inte av andra ljud. Men jobbet är ju VIKTIGT o andra sidan..:-/

Tror väl kanske att jag har gjort det mycket värre av att alltid gå upp direkt och ta barnen. Hans undermedvetna säger väl att han inte behöver ta det nu..

Han erbjuder ju som sagt att han ska hjälpa till men det krävs ju minst lika mycket energi att väcka honom som att gå upp själv.
    Han ser ju inte riktigt "problemet" lika allvarligt heller.
    Då låter det ju som att han kan bara han vill.

Förstår det där med att det är minst lika jobbigt att få upp honom som det är att gå upp själv, om inte jobbigare.

Tycker nog ändå du ska sluta skämma bort honom mer. Se till att han är den som får gå upp ibland helt enkelt. Klart han ligger kvar om han kan, men samtidigt självklart att han tar sitt ansvar om han måste (får man hoppas).

Någonstans måste du börja, och även om det är jobbigt i början att väcka honom kommer du säkert lära dig att slappna av ganska snart.
  • cosinus

Min karl sover också hårt, det är ett problem att det som du säger tar lika mycket energi att väcka honom som att göra det själv. Det andra problemet är att han kan verka vaken och svara på tilltal utan att vara det. När minsta var nyfödd så hade vi skilda sovrum för att jag skulle ta bebin och han skulle ta de 3 äldre. Det funkar för de äldre kommer ju själv och lägger sig hos honom så han behöver inte vakna. Men iaf så behövde jag på toa och bebin var vaken och halvlessen så jag gick in och väckte honom typ 3 på natten och sa att nu måste du ta xxx för jag måste gå på toa. Visst svarar han lägg henne här, och så sträckte han ut armen så jag kunde lägga dit henne. Det var på hans utsida av sängen. När jag kommer tillbaka så ligger han i fosterställning och snarkar med ryggen mot bebin som ligger och verkligen balanserar på kanten. Jag blir skitförbannad, han vaknar och blir förbannad för att jag lämnat en unge hos honom utan att väcka honom. Han minns alltså inte att han sagt att det är ok att lägga henne där. På morgonen minns han inget av vad som hänt under natten.

På samma sätt kan jag säga "xxx är vaken, tar du det den här gången" och han svarar ja......inget händer. Jag frågar igen, och han svarar "jaja, jag fixar det"....... inget händer. Sen upprepas det typ 2 ggr till och till slut lackar jag ur och sparkar till honom och säger i inte så mild ton "Men för helvete gå upp och ta xxx nu då" Vilket resulterar i att han helt förvånad och surt säger "Määääh, du behöver ju inte vara så sur ju, du kan väl fråga snällt". Då minns han alltså inte de första 4 gångerna då jag faktiskt frågat snällt och han svarat.

Men barnen lyckas till slut skrika honom vaken. Däremot händer det ju ofta att om jag sover i ett annat rum så vaknar jag först och då jag ofta lägger mig innan så vet jag inte om hans gått isäng eller duschar eller somnat framför tv-n så det har hänt mer än en gång att jag fått gå och kolla och ungefär lagom tills jag vaknat-lyssnat-väntat-pallrat mig ur sängen-gått genom huset så brukar han faktiskt börja röra sig någon meter ifrån det illvrålande barnet och de gångerna vänder jag bara och går och sover igen.

• Jelenas

Min man är likadan. Man kan släppa en bomb i hans öra utan och vakna. Så även om jag ska få sovmorgon slutar det alltid med att jag vaknar först får tokputta på honom så att han vaknar och sen ligger jag vaken.

Men som tur är så är han lättväckt när jag inte är hemma,

• eliten

I natt hade min man lagt sej i barnens rum för att jag inte skulle bli väckt men kl03 vaknar jag ändå av att den lilla skriker och masar mej dit och han bara snarkar!

• Kärlek84

Låter som min sambo...
    han vaknar inte av barnen, inte av väckarklockan, inte av nåt!

Jag har inga tips att ge då jag själv tampas med samma sak och kan inte för allt i världen förstå hur man kan sova så djupt?!    

• trytofindme
    cosinus skrev 2012-08-14 23:06:08 följande:
    Min karl sover också hårt, det är ett problem att det som du säger tar lika mycket energi att väcka honom som att göra det själv. Det andra problemet är att han kan verka vaken och svara på tilltal utan att vara det. När minsta var nyfödd så hade vi skilda sovrum för att jag skulle ta bebin och han skulle ta de 3 äldre. Det funkar för de äldre kommer ju själv och lägger sig hos honom så han behöver inte vakna. Men iaf så behövde jag på toa och bebin var vaken och halvlessen så jag gick in och väckte honom typ 3 på natten och sa att nu måste du ta xxx för jag måste gå på toa. Visst svarar han lägg henne här, och så sträckte han ut armen så jag kunde lägga dit henne. Det var på hans utsida av sängen. När jag kommer tillbaka så ligger han i fosterställning och snarkar med ryggen mot bebin som ligger och verkligen balanserar på kanten. Jag blir skitförbannad, han vaknar och blir förbannad för att jag lämnat en unge hos honom utan att väcka honom. Han minns alltså inte att han sagt att det är ok att lägga henne där. På morgonen minns han inget av vad som hänt under natten.

På samma sätt kan jag säga "xxx är vaken, tar du det den här gången" och han svarar ja......inget händer. Jag frågar igen, och han svarar "jaja, jag fixar det"....... inget händer. Sen upprepas det typ 2 ggr till och till slut lackar jag ur och sparkar till honom och säger i inte så mild ton "Men för helvete gå upp och ta xxx nu då" Vilket resulterar i att han helt förvånad och surt säger "Määääh, du behöver ju inte vara så sur ju, du kan väl fråga snällt". Då minns han alltså inte de första 4 gångerna då jag faktiskt frågat snällt och han svarat.

Men barnen lyckas till slut skrika honom vaken. Däremot händer det ju ofta att om jag sover i ett annat rum så vaknar jag först och då jag ofta lägger mig innan så vet jag inte om hans gått isäng eller duschar eller somnat framför tv-n så det har hänt mer än en gång att jag fått gå och kolla och ungefär lagom tills jag vaknat-lyssnat-väntat-pallrat mig ur sängen-gått genom huset så brukar han faktiskt börja röra sig någon meter ifrån det illvrålande barnet och de gångerna vänder jag bara och går och sover igen.
    Usch vad jag känner igen det där. Jag har flera gånger spelat in min sambo på telefonen när jag pratar med honom på morgonen så han får höra hur knäppa saker han säger. Och han har inget som helst minne av det.
    Måste ju vara lite skrämmande för dom med tycker jag, att inte ha något som helst minne av att man är "vaken".

Han försöker också dra den där med att jag ska vara snäll och trevlig, för då vaknar han påstår han. Men han sover sig ju igenom alla mjuka och snälla försök till väckning och vaknar först när man är förbannad och nästan knuffar honom ur sängen.

Jag önskar verkligen att det fanns någon som hade tips på vad man kan göra, sedan önskar jag att min sambo insåg vilket problem det faktiskt är, och att han skulle ha en stark vilja att försöka förbättra saken, men icke.

Sovmorgon är bara att glömma, för att jag måste varje morgon väcka honom, och efter det har jag svårt att somna om. Jag förstår inte hur han lyckas ta sig upp dom dagarna jag åker tidigare än honom, men det förstår han inte själv heller.
  • Anna J01

Min man går/pratar också i sömnen.
    Men han är extrem.. Jagar spindlar, Fångar fåglar i taket. Monster överallt.. Etc.
    Värst va en gång när han trodde en geting kröp in i min näsa.

Minst sagt obehagligt att vakna av att han sätter sig på en och börjar daska en i ansiktet.
    Lite OT men ändå:-/

Ja det är störigt som fan att dom inte lägger så stor vikt vid problemet.
    Så får man höra att det är trist att man alltid ska va så trött.

• Lillii

Min man vaknar inte av barnen för det mesta, men om jag är för trött så sover jag i källaren och han tar in bebisvakten i sovrummet. Den reagerar han på av någon anledning =)
    Den klickar (från IKEA) till innan man hör ljudet som barnet gör i den. Klicket vaknar han av, men inte barnskrik. KONSTIGT-  men det funkar så jag är nöjd =)

(har också en 2 åring och en 11 månaders) 

Svar på tråden Fler med partner som sover sover som klubbad??? Alltid!