CoolJen skrev 2012-08-15 11:54:58 följande:
15 cm spån?? Låter jättemycket! Jag har 1-2 cm täckt över burens golv.
På vilket sätt är saltsten farligt för hamstrar?
Vad kan man ge för färskfoder?
Grävmöjligheter är något av det absolut viktigaste för hamstrar. I det vilda gräver Guldhamstrar bohålor som är uppemot 2 m djupa, dvärghamstrar något mindre.
Man kan ganska lätt ordna grävmöjligheter i en låda i buren och behöver då inte ha jättemycket spån i hela buren men 1-2 cm är på tok för lite, meningen är ju att hamstern ska kunna gömma sig helt. Jag brukar lägga ner toa- och hushållsrullar i spånet för att underlätta och undvika att tunnlar rasar lika lätt.
Anledningen till att saltsten kan vara farligt för hamster är att många arter har sitt ursprung i väldigt torra områden, deras njurar är därför anpassade till att processera små mängder vatten. Men om ett djur slickar på saltsten så blir det törstigt och dricker mer vatten, något som kan vara direkt farligt för vissa arter.
Hamstrar är regelrätta omnivorer och kan därmed äta i princip allt, men i lite olika mängder. Man bör undvika eller ge väldigt lite av mat med höga halter fett och helt utesluta lök, stenfrukter och annat som kan vara giftigt. En balanserad kost är bäst och det finns idag utmärkta baspellet, nötter och fröer ska växlas med grönsaker och lite frukt och man kan också ge små mängder köttprodukter, vi är många som använder barnmat till våra hamstrar som extra gott, jag ger också insekter och larver samt bjuder på småsnäckor då och så, vilket är mycket uppskattat