• rebeckah

Köpa hamster

Hej :)
    Nu är det såhär att jag har börjat fundera på en hamster, jag har velat ha en sen jag var liten men det har liksom aldrig blivit av. Dock har jag INGEN erfarenhet av dom, är uppvuxen med katter å hundar så en viss djurvana har jag dock.
    Så jag undrar vad man bör tänka på, jag har bestämt mig för en dvärghamster och har hört att dom ska bo två stycken av samma kön i en bur, stämmer det? Gäller det alla raser eller bara en?
    Jag har också förstått att det är bättre att köpa av en uppfödare än i en djuraffär, någon som har köpt av någon och kan rekommendera? :D
    Självklart googlar jag runt som en tok, men alla tips är välkomna! Skrattande

• Svar på tråden Köpa hamster
  • doggy

Vi har inte spån utan pellets på botten

• Lilia

Bor du i Stockholm så rekomenderar jag Huddinge djuraffär i Huddinge centrum. Det är en mycket seriös djuraffär, har köpt alla mina smådjur där. =)

• Ellan92

skaffa råttor istället , dom är gosiga, dom flesta hamstrar har en aggressiv sida :I

• riboflavin
    CoolJen skrev 2012-08-15 11:54:58 följande:
    15 cm spån?? Låter jättemycket! Jag har 1-2 cm täckt över burens golv.

På vilket sätt är saltsten farligt för hamstrar?

Vad kan man ge för färskfoder?
    Grävmöjligheter är något av det absolut viktigaste för hamstrar. I det vilda gräver Guldhamstrar bohålor som är uppemot 2 m djupa, dvärghamstrar något mindre.

Man kan ganska lätt ordna grävmöjligheter i en låda i buren och behöver då inte ha jättemycket spån i hela buren men 1-2 cm är på tok för lite, meningen är ju att hamstern ska kunna gömma sig helt. Jag brukar lägga ner toa- och hushållsrullar i spånet för att underlätta och undvika att tunnlar rasar lika lätt. 

Anledningen till att saltsten kan vara farligt för hamster är att många arter har sitt ursprung i väldigt torra områden, deras njurar är därför anpassade till att processera små mängder vatten. Men om ett djur slickar på saltsten så blir det törstigt och dricker mer vatten, något som kan vara direkt farligt för vissa arter.

Hamstrar är regelrätta omnivorer och kan därmed äta i princip allt, men i lite olika mängder. Man bör undvika eller ge väldigt lite av mat med höga halter fett och helt utesluta lök, stenfrukter och annat som kan vara giftigt. En balanserad kost är bäst och det finns idag utmärkta baspellet, nötter och fröer ska växlas med grönsaker och lite frukt och man kan också ge små mängder köttprodukter, vi är många som använder barnmat till våra hamstrar som extra gott, jag ger också insekter och larver samt bjuder på småsnäckor då och så, vilket är mycket uppskattat

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Dr Mupp
    CoolJen skrev 2012-08-15 11:54:58 följande:
    15 cm spån?? Låter jättemycket! Jag har 1-2 cm täckt över burens golv.

På vilket sätt är saltsten farligt för hamstrar?

Vad kan man ge för färskfoder?
    1-2 cm r superlite, har du så lite kan du lika gärna skippa spånet helt. Meningen är ju att hamstern ska kunna grääva ner sig i spånet.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Björckan
    doggy skrev 2012-08-14 19:12:28 följande:
    Nä det var samma art ! Ni får tro vad ni vill men om ni inte tror mig så tycker jag ni ska googla på detta o se att jag är inte ensam om detta problem
    Men snälla du ? Googla...?? Ja, för google är ju en allvetande källa som alltid talar sanning. Jag tycker att det känns mycket pålitligare att prata med uppfödare som vet vad de pysslar med än några som skrivit på internet att deras hamstrar inte trivs ihop utan att förklara hur deras bur ser ut eller vilka raser de är.

Du är säkerligen inte ensam om problemet att ha två hamstrar som inte trivts ihop. Men du kan inte kategoriskt säga att alla dvärghamstrar slår ihjäl varandra.

Ska man ha hamstrar får man ju ge dem vad de behöver. Oftast går det då bra, även om man så klart kan ha otur också... 
  • doggy

Googla för att se att flera har råkat ut för detta skrev jag

• doggy

Trivs ihop är sklillnad mot att blodigt ha ihjäl varandra

• Björckan
    doggy skrev 2012-08-17 17:32:23 följande:
    Trivs ihop är sklillnad mot att blodigt ha ihjäl varandra
    Ja. Att trivas ihop är motsatsen till att slå ihjäl varandra ?
  • doggy

Nä men stor skillnad o varför chansa på ett blodbad i buren om man kan undvika risken

• Björckan
    doggy skrev 2012-08-14 18:24:50 följande:
    Dvärghamster ska bo ensam , dom slår ihjäl varandra i vuxen ålder om dom är två oavsett kön !
    doggy skrev 2012-08-14 18:49:02 följande:
    Dvärghamstrar har fortfarande ihjäl varandra om dom är två om ni tycker det är bättre än att följa den lagen så ha två !
    doggy skrev 2012-08-14 19:01:16 följande:
    Av erfarenhet så vet jag att det inte funkar , har haft många hamstrar o har provat med två dvärghamstrar i samma bur men det var ingen trevlig syn sen kan jag lova ! Pratade med en erfaren tjej som äger djuraffär sen om detta o hon sa " aldrig två , det hår så länge dom är små men inte när dom blir vuxen "
    doggy skrev 2012-08-17 17:35:06 följande:
    Jag har heller aldrig sagt ALLA
    Nej, du har inte skrivit alla. Men du har skrivit att "dvärghamstrar" är sådana. Du har inte skrivit att det kan bli så, eller att det finns en risk att det kan bli så. Du skrev att "dvärghamstrar har ihjäl varandra". Det kan bara tolkas på ett sätt.

• Dr Mupp
    doggy skrev 2012-08-17 17:34:34 följande:
    Nä men stor skillnad o varför chansa på ett blodbad i buren om man kan undvika risken
    Kan man inte ens tänka sig ge det djuren behöver enligt lag ja då ska man nog inte köpa djur. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • doggy

Ja mina gjorde det o flera jag känner har varit med om det ! Jag bryter gärna mot lagen bara dom inte har ihjäl varandra

• Dr Mupp
    doggy skrev 2012-08-17 18:43:23 följande:
    Ja mina gjorde det o flera jag känner har varit med om det ! Jag bryter gärna mot lagen bara dom inte har ihjäl varandra
    Och hemma hos mig och den absoluta majoriteten jag känner till så har det fungerat utmärkt. Men så köper man uppfödarhamstrar och inte djuraffärshamstrar. De enda som inte fungerat hos oss är just djuraffärshamstrarna som blivit vanvårdade innan de flyttade hit. 
  • doggy

Köpte inte mina på djuraffär heller utan hos en vän till mig som har fött upp hamstrar av alla dess sorter hemma under många många år o dessutom äger dom en djuraffär men där säljer dom inte hamstrar !
    Jag talade om mina erfarenheter för TS o sen avgör hon själv om hon vill chansa , eller bryta mot lagen !
    Men att chansa så ett djurs liv står på spel tycker jag är korkat !

• Hamsterkungen

Man kan ha två i en bur men dom flesta hamsterna trifs bäst när det är ensama. Ett tips är ryskt dvärghamster som kan vara två i en bur. Men om du avr o-tur biter de ihjäl varandra????????????

Svar på tråden Köpa hamster