• Anonym (undrar)

har barn vv men betalar hela barnomsorgsavgiften.

Ska det verkligen vara så?

Behöver kommuner bara debitera den ena föräldern trots att den andra föräldern använder sig av platsen vv (till barnet då) vilket innebär att en förälder har fri barnomsorg. Det är ju orättvist!!!!!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-16 22:06
    Tråden har spårat ur en aning.

Det som retade mig mest när jag startade tråden var att kommunen tvingar mig betala barnomsorg fast jag inte får utnyttja den.

Att starta en diskussion med pappan om vem som köper vad och för hur mycket skulle inte fungera så bra då vi inte har samma förutsättningar. Han spenderar säkert lika mycket pengar på barnen som jag och kanske till och med mer. Men på leksaker och nöjen

• Svar på tråden har barn vv men betalar hela barnomsorgsavgiften.
  • Anonym (undrar)
    M Y L F skrev 2012-08-17 20:38:57 följande:
    Jag hade precis samma problem som dig, men vi hade mycket högre taxa på den tiden. Vi betalade närmare 3000 kr för en förskoleplats. Det var jävligt surt att inte kunna ge pappan sin räkning på den tiden som han utnyttjade platsen.

Mitt tips är att ringa till kommunen och ligga på och fråga varför vissa kommuner kan ha delad räkning och andra inte? Ring och skriv, så gjorde jag. Nu vet jag inte om det gjorde någon skillnad, men ca 3 år senare så kunde man hux flux få delad faktura.
    Tack för tipset. Du ska jag bli obekväm för kommunen {#emotions_dlg.djavulsk}
  • M Y L F
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-17 20:41:21 följande:
    Tack för tipset. Du ska jag bli obekväm för kommunen {#emotions_dlg.djavulsk}
    Det tycker jag att du gör rätt i. Ifrågasätt och ge dig inte förrän du får ett tillfredsställande svar....
    Ibland måste man ta saken i egna händer, säger man inget och ifrågasätter så lär ju inget hända heller.

Lycka till och håll oss uppdaterade. 
  • Anonym (undrar)
    M Y L F skrev 2012-08-17 20:50:28 följande:
    Det tycker jag att du gör rätt i. Ifrågasätt och ge dig inte förrän du får ett tillfredsställande svar....
    Ibland måste man ta saken i egna händer, säger man inget och ifrågasätter så lär ju inget hända heller.

Lycka till och håll oss uppdaterade. 
    Jag har ringt till dem på kommunen några gånger och frågat lite försiktigt tidigare men nu ska jag inte ge mig. Uppdaterar gärna hur det går men det kommer säkert ta tid eftersom kommunen inte är berömd för snabba beslut :)
  • Tom Araya
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-17 20:53:55 följande:
    Jag har ringt till dem på kommunen några gånger och frågat lite försiktigt tidigare men nu ska jag inte ge mig. Uppdaterar gärna hur det går men det kommer säkert ta tid eftersom kommunen inte är berömd för snabba beslut :)
  • Anonym (undrar)
    nevermind skrev 2012-08-18 12:20:51 följande:
    Men säg upp platsen!
    Helt OT men nu går inte det för jag fick nyss besked om att jag fått jobb. Börjar om två veckor :)

Lycka!
  • M Y L F
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-19 16:31:55 följande:
    Helt OT men nu går inte det för jag fick nyss besked om att jag fått jobb. Börjar om två veckor :)

Lycka!
    Grattis...
  • Anonym (undrar)
    M Y L F skrev 2012-08-21 13:23:34 följande:
    Grattis...

Tack! Glad
  • vetvadjagvill

Klart att den andra förälder ska ta sin del av barnomsrogen efter sin inkomst.

JO anmäl kommunen.

då vinner du!!   

• vetvadjagvill

Anonym (undrar) skrev 2012-08-16 16:23:02 följande:
    Men borde inte den andra föräldern få en faktura beräknat på det hushållets inkomst? Har sett att det är så i många andra kommuner men inte i min. 

Nu är jag arbetslös och har inte rätt att ha barnet på fritids under mina veckor men jag får betala för hela platsen. 
    du har så klart rätt
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-16 16:34:00 följande:
    skulle jag ju kunna göra, men då får ju han betala för en hel plats, om han nu får ansöka om fritids eftersom barnet är skrivet hos mig, vad vet jag... och när jag får jobb igen så behöver jag använda fritids vv.

Märkligt att kommunen inte kan skicka separata fakturor.
    ja då får han ta över platsen som platsinnehavare dvs
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-16 16:39:43 följande:
    sin del... Eftersom jag inte får ha barn på fritids så borde han bara betala för halva platsen och jag borde inte betala något alls

Men jag ska ta och kontakta kommunen och fråga hur de ställer sig till att jag säger upp platsen! 
    absolut som ensam platsinnehavare har du rätt att säga upp hela  platsen
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-16 17:22:59 följande:

Har ringt och förklarat. Går inte att få delad faktura i min kommun. Föräldrar får lösa det sinsemellan, anser kommunen.
    det går om man JO anmäler dem och bråkar ännu mer än du förmodigen gjort

dock måste de införa en regel  om att även denandra förldern blir betalningsansvrig det räcker inte att de skciakr en handskiven faktuar till dig för betalar inte pappan så är du betalningsansvarig även för hans del  tills dess att kommunen praitkst sett till att han blir betalningsansvarig med ny regel om delad faktura.
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-16 20:03:32 följande:
    Barnet behöver inte kläder hos pappan. Saknar han något hämtar han hos mig.

Nöjen - ja visst när de hittar på något betalar pappan. Tex bio, bowling, restaurangbesök osv 

irrelevant för frågan
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-16 20:15:23 följande:
    Varför vill du att jag redovisar hur jag använder hela barnbidraget? Ska pappan slippa betala för sin barnomsorg tycker du? Jag betalar 600 kr per månad för två skolbarn. Pengar jag gärna vill lägga på annat. Jag är inte ute efter att skinna pappan. Varför är inte kommunen intresserad av att han betalar en halv maxtaxa?

barnbidraget är irrelevant för frågan om delad faktura vid barnomsorg.

• vetvadjagvill
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-16 20:42:01 följande:

Jo, han slipper. Jag har ingen lust att redovisa mina barns utgifter för dig. 

Och om vi bott i en annan kommun skulle jag betala noll kr per månad eftersom jag är arbetslös och har så varit några månader. Det är det jag tycker är orättvist. Nu flyger barnens hundralappar iväg till en räkning som deras pappa borde betala.

Även när jag börjar jobba och barnomsorgsavgiften blir högre så kommer pappan fortfarande ha gratis barnomsorg.

ja och varför ska barnen ha det så.. pengarna ska gå till deras utbildning, ksolböcker, studiebesök och utbildade lärarare... klart att alla ska betala efter sin inokmst vid vv boende, bara en ska inte betala.
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-16 21:18:06 följande:
    jo men då vi fick barn skulle han stå för mer än hälften men det hände aldrig. Hans lön då var 37000 och min fp 5000 - liite jobbigt att betala hälften på allt då

lever absolut inte i någon bittervärld. svävade ut lite då jag tänkte tillbaka...

Jag är glad och nöjd och klarar mig alldeles utmärkt. 
    Skrattande

glad du slipper honom numera då
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-16 21:30:05 följande:
    Avgiften är inte så hög, baseras på min a-kassa. Men eftersom jag inte får ha barnen på fritids då jag är arbetslös vill jag inte betala alls. Tycker det är märkligt att kommunen inte kan fakurera pappans för hans behov och mig för mina behov. Vv är inget nytt fenomen och många kommuner har så sedan flera år.
    och om de inte har det så JO anmäler man kommunen

• vetvadjagvill
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-17 20:53:55 följande:

det hjälper inte.. du måste gå via JO.

du kan skriva till mig om du vill ha hjälp.

Been there - done that - har nu delad faktura

Svar på tråden har barn vv men betalar hela barnomsorgsavgiften.