• eve82

HJÄLP!!!!!

Någon som har erfarenheter av underfunktion i sköldkörtel??? Jag har underfunktion och värden som strular....har inte vetat att levaxinet vart sååååååå viktigt så jag har slarvat en del..... vet någon om det är befogat att skylla på felaktiga värden då det tog 1& ett halvt år att lyckas bli gravid ( mf.v8).... Eller bör jag tvinga sambon till utredning???

• Svar på tråden HJÄLP!!!!!
  • eve82

Ingen som har koll... gubben vill ej göra utredning... Håller på att oroa ihjäl mig... Tänk om det är något annat som är fel... Vill ju bli mamma...*suck* Kan underfuktionen knasa till det så eller borde jag bli gravid ändå trots taskiga värden....???? SNÄLLA NÅGON!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Margaret

Hej Eve! Är inte insatt i sköldkörtelproblem men du måste nog specificera din fråga lite mer. Har det inte hänt något om ni försökt ett år så ska du ta kontakt med gynekolog för utredning, men är problemet din sambo så kanske du skall kolla upp hur noga det är med medicineringen för att få ordning på den.

har jag förstått rätt?

• Pumpan 70

Jag har också problem med sköldkörteln och trots att jag inte slarvar med medicinen blir jag inte gravid.
    Ska snart till gynekologen - min doktor misstänker att jag har för lite progesteron. Progesteron tillhör samma system som sköldkörteln. Om man har fel på det ena är det ofta fel på den andra - men det är inte "vetenskapligt bevisat"!?

Du kan väl låta ta ett blodprov med alla hormoner (östrogen, progesteron osv) utan att blanda in gubben...? Han bestämmer väl inte!

lycka till!

• eve82

Tack så mycket för rådet....det skall jag göra... Har ju trots allt blivit gravid en gång...fattar inte hur det gick till dock...*suckar* Hur länge har du försökt??? Hoppas att det slutarr lyckligt för oss båda.... LYCKA TILL

• flodputte

Jag hade ett snack med mina läkare (endokrinolg och fertilitetsläkare) på Sophiahemmet och båda trodde att sköldkörteln var anledningen till att jag inte blivit gravid. Hade jag varit yngre (är 36) hade de skickat hem mig och låtit oss försöka minst ett halvår med bra värden. Det finns anledning att söka hjälp eftersom det kan finnas flera anledningar men främst för att du behöver hålla koll på dina värden. Är du ung kanske det räcker att kolla om du har rätt dos levaxin.
    Lycka till!

• flodputte

Lite mer om sköldkörtlar! Vi med de här problemen har oxå ökad risk för missfall så man måste öka dosen levaxin under graviditet.

• stina 76

Sköldkörtel-/ämnesomsättningshormoner är nödvändiga, inte bara för att hålla i gång ämnesomsättningen, utan också för att en kvinna ska bli gravid och för att graviditeten ska kunna fullföljas. Om sköldkörteln inte bildar tillräcklig med ämnesomsättningshormoner kan det bli svårare för kvinnan att bli gravid och risken för missfall ökar.

För att fostret ska utvecklas normalt krävs normala nivåer av sköldkörtelhormon hos mamman under de tre första graviditetsmånaderna. För lite sköldkörtelhormon ger hos barnet skador på centrala nervsystemet och risk för mental utvecklingsstörning. Skadans omfattning är relaterad till graden av sköldkörtelhormonbrist. Däremot ger för lite sköldkörtelhormon inga andra synliga missbildningar.

Behovet av sköldkörtelhormon hos kvinnan ökar under graviditeten, därför behöver tyroxindosen = T4 ofta höjas med 25-50%. Efter förlossningen kan dosen sänkas till den nivå kvinnan hade före graviditeten.

Vid underfunktion hos kvinnan ska prover följas, åtminstone var 8: e vecka, under hela graviditeten för att säkerställa att tillförseln av tyroxin = T4 är tillräcklig
    Att den gravida kvinnan har en underfunktion innebär inte automatiskt att barnet har eller får en underfunktion. Barnet börjar själv bilda sköldkörtelhormon ungefär från graviditetsvecka 12. Fram till dess är barnet beroende av att tillförseln från mamman är adekvat.

Gravida kvinnor med överfunktion har en ökad risk för missfall, fosterdöd, för tidig förlossning och allvarlig påverkan hos det nyfödda barnet.

Svar på tråden HJÄLP!!!!!