• Gammelsmurfen

Hur skulle du göra?

Tänk dig att du och ditt kompisgäng bestämt er för att åka in till stan och gå på gratiskonsert, vi kan säga Rix FM festival i Kungsträdgården. Ni har sett framemot det här länge eftersom ni sällan kan ses allihopa och det är du som håller i trådarna och bestämmer tid att ses.

Ni är fem personer och du bestämmer att det blir enklast att ses på tågstationen och gemensamt åka in till stan. Du vet med dig att en av dessa kompisar är kroniskt försenad, ja det är ett personlighetsdrag. Eftersom tågen bara går en gång i timmen så får hon bara inte missa tåget den här gången. Så du säger till henne att möta dig 5 minuter innan de andra väntas anlända.

Ni förstår nog vart jag vill komma. Hon missar tåget ändå och ni åker in för annars skulle ni missa hela konserten. Ni lyckas få riktigt bra platser i folkmassan och har riktigt kul när kompisen lyckas få tag på er och säger att hon är där nu. Du försöker så gått du kan ge direktiv om vart ni står men efter en kvart ger kompisen upp och säger att hon åker hem istället eftersom hon inte tänker stå själv.

Hur skulle du göra?

Alternativ 1
    : Du tvingar hela sällskapet att gå ut och möta henne och ni kommer sedan hamna längst bak och förmodligen inte se något alls.

Alternativ 2: Du offrar dig själv och går ut och möter kompisen. Ni gör ett försök att ta er tillbaka till sällskapet men misslyckas och hamnar någonstans i mitten och ser scenen lite sådär halvbra.

Alternativ 3: Du står kvar på din alldeles utmärkta plats och låter din sura kompis åka hem.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-19 15:19
    Kan ju avslöja att jag stod kvar och hade inte dåligt samvete för fem öre. Denna vuxna människa får skylla sig själv tycker jag.
    MEN: Hade det varit en engångsföreteelse och hon precis kommit från jobbet eller liknande -ja då hade jag utan tvekan gått ut och mött henne.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur skulle du göra?
  • Lillajagmedstorahjärtat

Jag tror att jag hade stått kvar...

Jag har jättesvårt för människor som inte kan komma i tid till riktigt viktiga saker och som sedan tror att alla ska anpassa sig efter dem.

Hade det dock varit en bästa vän hade jag antagligen gått ut (det skulle aldrig dock hända för jag har som sagt mycket svårt med människor som inte kommer i tid och därför är inga av mina närmsta sådana).

• Gammelsmurfen
    Lufsan skrev 2012-08-19 14:23:45 följande:
    Haha, nja... det händer inte ens där. Om inte klockan är mitt i natten. 
    Jorå. På helgerna går dem in mot stan en gång per timme. Vill inte avslöja mig för mycket så jag tänker inte berätta vart.  
  • Lufsan
    Gammelsmurfen skrev 2012-08-19 15:13:46 följande:
    Jorå. På helgerna går dem in mot stan en gång per timme. Vill inte avslöja mig för mycket så jag tänker inte berätta vart.  
    Nej, har vänner som bor norr om stockholm och har varit där flera gånger själv på helgen och tunnelbanan går inte en gång i timmen på helgen. Tyvärr. 
    En dag i sänder.
  • Gammelsmurfen
    Lufsan skrev 2012-08-19 16:21:50 följande:
    Nej, har vänner som bor norr om stockholm och har varit där flera gånger själv på helgen och tunnelbanan går inte en gång i timmen på helgen. Tyvärr. 

Inte tunnelbanan. TÅGET!
  • tahira
    Lufsan skrev 2012-08-19 16:21:50 följande:
    Men alltså "norr om Stockholm" är ett jävligt stort område. Det är klart att det är möjligt att det finns ett ställe där det går tåg en gång i timmen? Det står ju inte "tunnelbana" heller, utan "tågstation", så det kanske inte rör sig om just tunnelbanetåg.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Gammelsmurfen
    tahira skrev 2012-08-19 16:31:29 följande:
    Men alltså "norr om Stockholm" är ett jävligt stort område. Det är klart att det är möjligt att det finns ett ställe där det går tåg en gång i timmen? Det står ju inte "tunnelbana" heller, utan "tågstation", så det kanske inte rör sig om just tunnelbanetåg.

Precis! Roslagsbanan pratar jag om. 
  • Mercurialis

Jag röstade på alternativ 3, eftersom det är det jag skulle ha önskat att jag gjort i den situationen. (Alternativ 2 ligger nog närmast sanningen.) Och, TS, jag tycker att du gjorde alldeles rätt. Det är fruktansvärt irriterande med folk som inte kan passa tiden och när man väntar på dem samt fixar och trixar för att kompensera för att de är sena så lär de ju fortsätta att komma försent.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • IsDimma

Jag lever ihop med den där människan han tycker helt enkelt inte att han behöver komma i tid eftersom det inte är så viktigt. Och eftersom han resonerar så så hade jag tagit för givet att kompisen resonerar ungefär likadant. Och saker (JAG, KOMPISARNA och konserten) som inte är så viktigt - ja, då kan jag faktiskt lika gärna stå kvar! Men närmare sanningen så hade jag förmodligen gått till henne

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Khaleesi

Alternativ 3. Vuxna människor får själva ta ansvar för sina handlingar. Hade det bara varit hon och jag som skulle ses så hade jag givetvis mött henne (hellre dålig plats än vara ensam, kanske), men nu var ni ju ett helt gäng.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Regnig måndag

Alt 2 eller 3 beroende på vem och varför.
    Å andra sidan, om det hade varit jag som varit sen hade jag stått ensam och träffat vännerna efteråt, jag hade inte förväntat mig sällskap bara för att jag ser "ensam och tragisk" ut.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Kattdamen

Nummer 3.

En kopp te, tack.
Svar på tråden Hur skulle du göra?