• SophiaLa

Är era äldre prematurer mer sjuka än andra barn?

Hej,

Har en dotter på snart 4 år, föddes vecka 33+0.

Hon har problem med förkylningsastma, hon har gått på dagis sen hon var 1 år och 8 månader.
    Första tden på dagis var hon mycket sjuk, sen lugnade det ner sig och det kunde gå flera månader då vi inte behövde vabba. Men nu har hon börjat bli sjuk konstant igen sista halvåret.

Är förkyld ca 2 gånger i månader med feber, hosta och snorig vilket betyder ganska många dagar i månaden. Vi har dessutom en 4 månaders hemma, jobbigt att hålla dom isär så inte bebisen blir smittad hela tiden.

Har varit hos läkaren och tagit prover dom hittar inget fel.

Hur är det med era äldra prematurer? Hon är dessutom liten i längd och vikt vet inte om detta spelar in?

• Svar på tråden Är era äldre prematurer mer sjuka än andra barn?
  • ploppan

Min äldsta föddes 33+0 och yngsta 27+0. De har inte varit mer förkylda än några andra barn. När kräksjukdan går på dagis blir de smittade som alla andra, likaså med förklningar. Varken mer eller mindre.

När det gäller vikten på min yngsta som föddes 27+0 fyller ha 4 om 2 veckor. Han är 100 cm och väger 16-17 kg.  

• cloudberry79

Min pojke, född i vecka 28, fyller fem år i oktober. Han har snarare varit mindre sjuk än andra barn. Han har inte haft vattkoppor, inte vinterkräksjuka eller magsjuka, aldrig influensa. Han blir förkyld och får feber som alla andra, men det går ganska snabbt över, han har alltså hittills inte varit riktigt sjuk någon gång. Jag antar att han helt enkelt har riktigt bra immunförsvar, för alla ovan nämnda sjukdomar har gått på förskolan när han gått där.

Sur, grinig och på smällen.
  • MammanJulia

Nu är vår flicka visserligen bara 6 månader (född i vecka 32) men hon är nästan alltid förkyld, haft öroninfl. och så vidare tyvärr. Det hänger säkert visserligen mycket ihop med att hon fick RS-virus när hon var väldigt liten och därmed fick förkylningsastma och krupp på köpet.
    Men det låter ju hoppfullt att flera av era äldre barn är så friska:)!

• vicki 83
    MammanJulia skrev 2012-09-01 00:29:26 följande:
    Nu är vår flicka visserligen bara 6 månader (född i vecka 32) men hon är nästan alltid förkyld, haft öroninfl. och så vidare tyvärr. Det hänger säkert visserligen mycket ihop med att hon fick RS-virus när hon var väldigt liten och därmed fick förkylningsastma och krupp på köpet.
    Men det låter ju hoppfullt att flera av era äldre barn är så friska:)!
    det låter precis som min äldsta son, han är 5 nu och inte prematur,men fick antagligen rs viruset när han var 2 månader. han var väldigt mkt sjuk som liten, men nu är han sällan sjuk, så det vänder säkert för er också sen,men vet hur jobbigt det är när det bara avlöser varandra!
  • Parasit

Mellan fyra och fem år var hon nästan aldrig sjuk (gick på ett litet föräldrakooperativ med 5 barn i gruppen). Nu fyller hon snart sex och har varit sjuk 2½ vecka av de 5 som de gått i förskoleklass (över 20 barn i gruppen). 
    Hon är liten i förhållande till de andra barnen och har lungproblematik i botten vilket förstås gör henne extra känslig. Född i v.24+1.  

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • malinhudis

Vi har haft en tuff period mellan 1-4 år ungefär. I maj var vi inne med sonen för att reducera mandlarna och han har inte varit sjuk sedan dess. Han fick även rör i öronen och skrapat polyper. Magiskt att det kan vända så fort.
    Han är född i v31+0 men vet inte om det beror på det. Jag var också mycket sjuk som barn fram till att jag fick samma operation.

• Emelie94

mina systrar är född i v. 22 och dom ha varit betydligt mer sjuk än andra barn både på dagis och skolan.

• yodi

minstingen födes v 32+6 hon fyller snart tre, jag skulle inte vilja påstå att hon är sjuk oftare än sina systrar men tyvärr så har hon problem med förkylnings astma.

• Louella

Nu är min dotter i och för sig ganska liten, 20 månader, men tyvärr ofta sjuk. Speciellt förkylningar håller i sig väldigt länge. Hon föddes vecka 34 och hade omogna lungor, låg i cpap i tre dagar oxh på neo i två veckor.

• Tillalamm

Känner igen det där väl.

Min son, född i 33+3, började på förskola när han var 15 mån och var sjuk konstant första halvåret. Sen var det lugnare under ungefär ett år, men nu denna hösten har han varit sjuk jättemycktet igen. Konstant vabbande nästan. Han är 3 år nu.

• ploppan

Mitt första barn kom v 33 o andra v 27 och de är nästan aldrig sjuka.Inte mer än andra.   

Svar på tråden Är era äldre prematurer mer sjuka än andra barn?