Krav på barnen?
Jag har 2 pojkar på 4 år varannan vecka sedan ett halvår tillbaka. Pappan är en väldigt stark person och har inga regler i livet förutom sina egna som han lever efter när det passar. Det går inte på ett enkelt sätt beskriva hur han är utan att jag låter hysterisk eller paranoid.
Problemen är många men ett av de större är att jag misstänker att han lägger munkavel på barnen. De skruvar på sig om jag frågar hur deras vecka varit, vad som varit roligast eller jobbigast. Jag kastar inte frågorna över dem utan en fråga då och då medan vi gör annat och släpper det om det verkar jobbigt för dem. De har också sagt vid ett par tillfällen att pappa sagt det är deras hemlighet, inte berätta för mamma. Vanliga, enkla saker ofta som t ex vad de ätit.
Det känns oerhört jobbigt att de ska behöva tänka efter om eller hur de ska svara mig. Likaså ventilerar han problem (som han tycker jag är upphovsman till) till barnen. De kommer och frågar mig varför jag gör/har gjort si eller så.
Han säger också till dem att det är han som "tillverkat" dem. Barnen kommer från donatorägg och min tanke är att berätta det för dem så småningom. Det vet inte pappan eftersom han inte ville det från början och tror nog inte att jag heller vill. Därför hotar han emellanåt att berätta för dem om jag nu skulle göra något han inte tycker om.
Hur tacklar jag barnens frågor till mig och mina till dem? Vad kan jag göra för att underlätta för dem?