• Flo

Vilka namn är WT?

Jag har aldrig förstått meningen med uttrycket WT. Varför behövs det? Vem använder det? Vem är WT? 

Hur som helst, idag tänkte jag ta tillfället i akt att använda detta uttryck, men inte för att diskutera själva innebörden (är väl medveten om uttryckets innebörd). Jag läste nämligen en tråd angående namn som inte klassas som WT och började fundera lite grann över denna stämpel.

Vilka namn anser du är WT? Vilka namn har du hört andra kalla WT?

Var god att håll denna diskussion endast som en namndiskussion.

Jag vill inte diskutera huruvida det är okej att använda uttrycket (jag själv är emot ordet white trash/vitt skräp) och jag vill heller inte ha några kommentarer angående vilka som klassas som WT, varför det är/inte är okej att använda uttrycket, Vad det är som kännetecknar WT (förutom just namn som denna tråd handlar om). Gör en egen diskussion och läs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/White_trash 

• Svar på tråden Vilka namn är WT?
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-23 12:23:18 följande:
    Man kan sluta med att klassa vissa namn som "vitt skräp", liksom människor och företeelser i gemen. Istället kan man jobba på att bli en klok och empatisk människa med lite mindre förutfattade meningar i bagaget.
    Typiskt för den intelligenta mänskliga hjärnan, är ju annars just att göra observationer, se samband och ordna i kategorier. Detta har varit nödvändigt för vår överlevnad. Vi har varit tvungna att snabbt kunna avgöra att "den här människan kan jag lita på" respektive "den här människan kan vara farlig".
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-23 12:35:26 följande:
    Typiskt för den intelligenta mänskliga hjärnan, är ju annars just att göra observationer, se samband och ordna i kategorier. Detta har varit nödvändigt för vår överlevnad. Vi har varit tvungna att snabbt kunna avgöra att "den här människan kan jag lita på" respektive "den här människan kan vara farlig".
    Att tro att kategorisering av människor utifrån sådana här kriterier är livsnödvändigt, nödvändigt eller ens bra, skulle jag inte klassa som särskilt smart. Historiskt och i nutid kan vi också konstatera många gånger om att föreställningar om andra människor skapar livsfarliga motsättningar.
  • SpanskaFlugan
    PolyPond skrev 2012-08-22 11:36:42 följande:
    Du tror inte att det ansågs som ett tämligen oseriöst projekt av en matematiker på Oxford att skriva en barnbok?
    Det här är signifikant för hela den här töntiga wt-diskussionen anser jag; folk som anser sin egen smak vara bättre än andras, samtidigt som det saknas förmåga att se saker och ting utanför den egna lilla sfären.
    Det betraktades knappast som oseriöst. De levde i en tid när man skulle ha många talanger, inte bara vara insnöad på ett område. Och han var inte ensam om att skriva barnböcker parallelt med sin forskning. En annan barnbok från Oxford kommer på bio till jul... Och J.M. Barrie har du kanske hört talas om?

Det intressanta är att det i Sverige skulle ses som rätt skumt om statsministern publicerade en poesibok. I Frankrike ses en politiker som obildad om han inte har publicerat minst en icke-politisk bok.

• PolyPond
    SpanskaFlugan skrev 2012-08-23 12:59:47 följande:
    Det betraktades knappast som oseriöst. De levde i en tid när man skulle ha många talanger, inte bara vara insnöad på ett område. Och han var inte ensam om att skriva barnböcker parallelt med sin forskning. En annan barnbok från Oxford kommer på bio till jul... Och J.M. Barrie har du kanske hört talas om?

Det intressanta är att det i Sverige skulle ses som rätt skumt om statsministern publicerade en poesibok. I Frankrike ses en politiker som obildad om han inte har publicerat minst en icke-politisk bok.

Jag kan inget annat än att gratulera. Sagor tillhör inte den litteratur som åtnjuter störst status.
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-23 12:55:07 följande:
    Att tro att kategorisering av människor utifrån sådana här kriterier är livsnödvändigt, nödvändigt eller ens bra, skulle jag inte klassa som särskilt smart. Historiskt och i nutid kan vi också konstatera många gånger om att föreställningar om andra människor skapar livsfarliga motsättningar.

Sååååå..? Så om tunnelbanetåget kommer, när du är ensam sent på kvällen och få människor åker tåget, så gör du inte aaaalls en snabb bedömning av vem/vilka som befinner sig i vagnen innan du väljer att ta just den vagnen..? Och den bedömningen går ju inte att göra på annat än yttre kriterier, som en ensam person eller ett gäng, man eller kvinna, ung eller gammal, mörkhyad/-hårig eller svensk, vårdad eller ovårdd klädsel, ren eller smutsig, full/påverkad eller nykter, ev. symboler för motorcykelgäng eller kriminella organisationer, etc.
  • Pompeia01
    SpanskaFlugan skrev 2012-08-23 12:59:47 följande:

Japp! På den tiden skulle man vara renässansmänniska. Jag tycker också att det är synd att man så lätt får dilettantstämpeln på sig idag, och särskilt i Sverige och övriga Nordeuropa (undantaget de brttiska öarna), om man odlar många talanger...
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-23 13:41:55 följande:

Sååååå..? Så om tunnelbanetåget kommer, när du är ensam sent på kvällen och få människor åker tåget, så gör du inte aaaalls en snabb bedömning av vem/vilka som befinner sig i vagnen innan du väljer att ta just den vagnen..? Och den bedömningen går ju inte att göra på annat än yttre kriterier, som en ensam person eller ett gäng, man eller kvinna, ung eller gammal, mörkhyad/-hårig eller svensk, vårdad eller ovårdd klädsel, ren eller smutsig, full/påverkad eller nykter, ev. symboler för motorcykelgäng eller kriminella organisationer, etc.
    Om någon grupp känns fientlig så undviker jag nog den vagnen. Men ärligt talat: hur många har inte dödats och skadats av föreställningar, kontra motsatsen? Vi pratar miljoner.
  • Nell
    FrökenEster skrev 2012-08-22 06:01:14 följande:

Men tänk lite nu. Är det där svenska ord?
  • SpanskaFlugan
    PolyPond skrev 2012-08-23 13:03:34 följande:
    Jag kan inget annat än att gratulera. Sagor tillhör inte den litteratur som åtnjuter störst status.
    Inte? Du kanske vill upplysa Nobelkommiten om det... Flera av deras vinnande författare har genom året skrivit många sagor som uppenbarligen ses som rätt viktiga. Selma Lagerlöf har du kanske hört talas om? Yeats? George Bernard Shaw? William Golding?

Men detta är helt OT så jag lägger ner nu.
  • PolyPond
    SpanskaFlugan skrev 2012-08-24 11:25:58 följande:
    Inte? Du kanske vill upplysa Nobelkommiten om det... Flera av deras vinnande författare har genom året skrivit många sagor som uppenbarligen ses som rätt viktiga. Selma Lagerlöf har du kanske hört talas om? Yeats? George Bernard Shaw? William Golding?

Nu skrev i och för sig Selma sin "resa" som skolbokslitteratur och de övriga skulle antagligen inte heller kommit på fråga om det enbart var sagor de fabricerade.
    Inget ont alls om namnet Alice eller något annat namn tagit från sagor eller annan lättsmält litteratur, men även argumentationen som du för kring detta styrker min tes om att det i grund och botten bara handlar om att den egna smaken anses vara den bästa - och att behovet av att förhöja sig genom att nedvärdera annat, är grunden i dessa vansinniga debatter om "vitt skräp".

• Pompeia01
    SpanskaFlugan skrev 2012-08-24 11:25:58 följande:

Fast tyvärr har det blivit sämre med det på senare år. Numera verkar även Nobelkommittén vilja ha diskbänksrealism och fulhet och elände...  
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-24 11:51:34 följande:
    Nu skrev i och för sig Selma sin "resa" som skolbokslitteratur och de övriga skulle antagligen inte heller kommit på fråga om det enbart var sagor de fabricerade.
    Inget ont alls om namnet Alice eller något annat namn tagit från sagor eller annan lättsmält litteratur, men även argumentationen som du för kring detta styrker min tes om att det i grund och botten bara handlar om att den egna smaken anses vara den bästa - och att behovet av att förhöja sig genom att nedvärdera annat, är grunden i dessa vansinniga debatter om "vitt skräp".

Det mesta av Lagerlöfs produktion kan nog kallas sagor. Eller sägner om du föredrar det... Det var inte diskbänksrealism i alla fall!
Svar på tråden Vilka namn är WT?