• 8kanel8

Skicka med kläder vid umgänge?

Vad gäller egentligen ang kläder när barnen ska till uf för umgänge? Uf påstår att det är min skyldighet som bf att skicka med kläder och ombyte för hela umgänget, inkl allt, men samtidigt har jag fått höra av barnen att de inte använder de här kläderna och att barnen dessutom fått höra att "mammas kläder är fula" (det mesta lämnas tillbaka oanvända).

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  • Svar på tråden Skicka med kläder vid umgänge?
  • Brumma
    8kanel8 skrev 2012-08-22 07:10:38 följande:
    Vad gäller egentligen ang kläder när barnen ska till uf för umgänge? Uf påstår att det är min skyldighet som bf att skicka med kläder och ombyte för hela umgänget, inkl allt, men samtidigt har jag fått höra av barnen att de inte använder de här kläderna och att barnen dessutom fått höra att "mammas kläder är fula" (det mesta lämnas tillbaka oanvända).

Men hur kan han kräva att du skall skick amed grejer när han tydligen själv kräver att barnen använder andra kläder hos honom? Låter inte som om han tänkt igenom saker riktigt ;)
    Antingen skickas det med, och då är det de kläderna som används. ELLER så har han en full garderob och kläder behöver inte skickas.
    Men han kan inte få både och..
    Jag tillhör förresten de som, av olika anledningar, inte skickar kläder/saker mellan hemmen. Småsaker ja, men det mesta stannar där barnet fått det. Däremot sätter jag inget värde i vilket som är bättre eller sämre, utan tycker att så länge barnen mår bra och sättet man valt underlättar för att umgänget skall fungera så smärtfritt som möjligt så är det bra.
    Men det är ju bra om man kommer fram till NÅGOT utav sätten...
    Antar ni inte har så lätt att prata med varandra? Annars så säg att du hört att han har kläder till barnen hos sig, fråga om det är ngt han vill att ni har gemensamt (typ vinterkläder) eller om han vill fixa det också själv. Vill han det så låt honom göra det. Men att han skall ha en garderob hos sig till barnen och samtidigt kräva att du skall skicka med kläder känns ju bara löjligt...
  • h8him
    8kanel8 skrev 2012-08-22 12:37:17 följande:
    Ja, senast för ca en månad sedan. Då avböjde han med motiveringen att vi haft så många som inte lett någonstans.
    Trist. Men då kan du kanske testa att vara snällt och tydligt låta honom få veta att barnen inte mår bra av att han bråkar om barnens kläder och saker och att du kommer att sluta skicka med något för att det ska bli mindre bråk?
  • 8kanel8
    Brumma skrev 2012-08-22 12:42:57 följande:

Men att han skall ha en garderob hos sig till barnen och samtidigt kräva att du skall skicka med kläder känns ju bara löjligt...
    Kontrollbehov kanske?
  • 8kanel8
    h8him skrev 2012-08-22 12:51:34 följande:
    Trist. Men då kan du kanske testa att vara snällt och tydligt låta honom få veta att barnen inte mår bra av att han bråkar om barnens kläder och saker och att du kommer att sluta skicka med något för att det ska bli mindre bråk?

Jag ska ta upp det här vid ett lämpligt tillfälle, helst öga mot öga med någon annan närvarande som vittne. Det är inte alltid han svarar på frågor och jag kan ju inte tvinga honom heller.
  • Brumma
    8kanel8 skrev 2012-08-22 13:11:35 följande:
    Kontrollbehov kanske?

Låter lite som det ja..
    Här kan man läsa lite om vad "praxis" är. http://www.socfamratt.se/fragorasvar/umgaenge/1509-vad-ska-skicka-med-naer-barnen-aer-hos-pappan
    Vet inte riktigt om jag håller med dockk. Tycker ug förälderna kan ha mer än ett ombyte o blöjor typ, men men..
    Hoppas ni kommer fram till en lösning, är ju inte vettigt på ngt sätt att kräva när man inte använder..
  • h8him
    8kanel8 skrev 2012-08-22 13:13:07 följande:

Jag ska ta upp det här vid ett lämpligt tillfälle, helst öga mot öga med någon annan närvarande som vittne. Det är inte alltid han svarar på frågor och jag kan ju inte tvinga honom heller.
    Jag hoppas det löser sig!

Sen har jag ett förslag hur du kan bemöta honom om han säger att du är skyldig att skicka med kläder och saker. Be honom visa stöd i lagen för att du ska göra det. Han kommer inte att hitta något stöd för det.
  • Brumma

Här är en till som säger att boendeföräldern INTE har skyldighet att skicka med varken kläder eller saker..
    http://svaronline.se/fraga/juridik/familjeratt-barn/1682/avdrag-pa-underhallsbidraget-vid-umgange.html

Så det är en tolkningsfråga... Men som h8him säger, tror inte det finns nerskrivet i lagen nånstans..
    Att underlätta för umgänge ja, då kan man tolka det som att man bör skicka med kläder, men i detta fallet försvåras ju inte umgänget då barnen har kläder i båda hemmen..

• h8him
    Brumma skrev 2012-08-22 13:31:39 följande:

Här är en till som säger att boendeföräldern INTE har skyldighet att skicka med varken kläder eller saker..
    svaronline.se/fraga/juridik/familjeratt-barn/...

Så det är en tolkningsfråga... Men som h8him säger, tror inte det finns nerskrivet i lagen nånstans..
    Att underlätta för umgänge ja, då kan man tolka det som att man bör skicka med kläder, men i detta fallet försvåras ju inte umgänget då barnen har kläder i båda hemmen..

Ja, bråkar umgängesföräldern och sätter barnet i kläm pga kläder och saker så kan man vara väldigt bestämd själv och bara be denne visa lagstöd på det.
  • vetvadjagvill

om det är vikigt för pappan att du skickar kläder så gör så här

be pappan maila dig dagen innan varje umgänge börjar och tala om vad han önskar inför umgänget beroende på vad de ska göra, utekläder, regnkläder finkläder etc.. så kan du packa det du hittar  under förutsättning att kläderna kommer tillbaka.

om han orkar sitta och maila omvad han önskar inför varje umänge så skicka det, annars inget alls.

Men du måste inte skicka kläder.
    Hur gamlat är barnet?
    När de når en viss ålder vill de själva ta med sig några favoritkläder dit där de är.

• Lilith Dark
    h8him skrev 2012-08-22 12:15:31 följande:
    Jag skrev det för det är inte heller helt ovanligt att vissa drar det till ytterligheter. Jag vet barn som tvingas byta kläder när de kommer till/från umgängesföräldern, jag vet barn som inte får ha sina vanliga skor och jackor vid hämtning på dagis osv för att kläderna ska stanna hos den förälder de har varit med/inte får användas hos den andra föräldern.

Man kan vända på det, är det barnets kläder eller dina? Kan man kanske försöka komma överens med umgängesföräldern om att denne t.ex köper vinterkläderna så skickar man med kläder i övrigt?

I vissa fall funkar det inte alls att skicka kläder mellan, och barnet blir lidande av bråk mellan föräldrarna och då är det lämpligast att det finns kläder hos båda så man minimerar bråken.

Ja, om man inte får ut omkostnader på en försäkring.

Haha det är så mitt ex gör när han får hem barnen på fredagen, då byter han kläder på dem det första han gör. Och så får trollen hoppa i de kläderna igen på söndagen precis innan de ska åka hem.

Jag skickar inte med nånting, inte ens en tandpetare. Han har mer än dubbelt ut i månaden än jag och sen den gången jag ringde och grät och bönade och bad om hjälp till vinterkläder och han sa att det har han ingen skyldighet att hjälpa till med och om jag vill ha barnen hos mig får jag lösa det, så anser jag att vill han ha barnen hos sig vh så får han då lösa vad de kan behöva där. Småsint kanske, men med tanke på vad han tjänar så anser jag att han har råd att köpa kläder till varannan helg, medan det för mig skulle bli en extra utgift i stort sett varje månad för att de förut alltid kom hem i för små kläder och pappan behöll de kläder som var i rätt storlek. Till slut fanns det bara för små kläder här hemma åt dem.

Det som skickas med är de ytterkläder de går till dagis och skola i på fredagen, dottern har med sig telefonen så att hon kan ringa när hon vill utan att behöva be pappa om lov eftersom han oftast säger nej och några böcker. Sonen har med sig sin snuttefilt.  
    LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • vetvadjagvill

exet kom till mig häromdagen med ena barnet och frågade om ett par skor

"- är det här dina skor eller mina skor? "

varpå jag svarade rappt  " Det är Js skor! "    (stl  28)

han insåg nog dumheten i frågan och sa bara.. ja de är lite fuktiga så låt dem torka innan J använder dem och lämnade över dem.

• h8him
    Lilith Dark skrev 2012-08-22 14:04:28 följande:
    Haha det är så mitt ex gör när han får hem barnen på fredagen, då byter han kläder på dem det första han gör. Och så får trollen hoppa i de kläderna igen på söndagen precis innan de ska åka hem.

Jag skickar inte med nånting, inte ens en tandpetare. Han har mer än dubbelt ut i månaden än jag och sen den gången jag ringde och grät och bönade och bad om hjälp till vinterkläder och han sa att det har han ingen skyldighet att hjälpa till med och om jag vill ha barnen hos mig får jag lösa det, så anser jag att vill han ha barnen hos sig vh så får han då lösa vad de kan behöva där. Småsint kanske, men med tanke på vad han tjänar så anser jag att han har råd att köpa kläder till varannan helg, medan det för mig skulle bli en extra utgift i stort sett varje månad för att de förut alltid kom hem i för små kläder och pappan behöll de kläder som var i rätt storlek. Till slut fanns det bara för små kläder här hemma åt dem.

Det som skickas med är de ytterkläder de går till dagis och skola i på fredagen, dottern har med sig telefonen så att hon kan ringa när hon vill utan att behöva be pappa om lov eftersom han oftast säger nej och några böcker. Sonen har med sig sin snuttefilt.  
    Stackars barn som har en sån elak pappa!
  • vetvadjagvill
    Lilith Dark skrev 2012-08-22 14:04:28 följande:

vad tjänar du?
    vad tjhänar han? 

han kanaske skulle betala mer i underhåll ... ?

prata med dina granner som har barn i lite större storlek än dina barn .. och med kollegor eller andra mammor/pappor för skola/förskola. 
    det hjälper, 
    många av mina grannar tanker på mig jag får kassvis av gamla kollegor och grannar .. köper aldrig kläder numera så nu kan jag köpa det jag inte får ärva som tex vinterklder.
    mina barn har aldrig haft så mycket kläder som nu när de får begagnade kläder. Och de som ger dem blir sååå glada över att kläderna kommer till användning. 

ett annat förslag är att prata med pappan om ni kan ge en tuff fin hösjacka ihop till barnet i present.. då kan barnet få en snyggare jacka kanske i skinnimitation  och det kan kännas bra att man får den av mamma och av pappa gemensamt. 

den iden köpte mitt ex en gång.. barnet blev jtteglad det betydde mycket att mamam och pappa gav en gemensam present.    
  • Lilith Dark
    h8him skrev 2012-08-22 14:20:04 följande:
    Stackars barn som har en sån elak pappa!
    Nja det är nog värre att han inte träffade dem på åtta månader och enbart har kontakt med dem varannan helg. Övrig tid varken ringer han, smsar dottern eller hälsar på. 
    vetvadjagvill skrev 2012-08-22 14:27:11 följande:

vad tjänar du?
    vad tjhänar han? 

han kanaske skulle betala mer i underhåll ... ?

prata med dina granner som har barn i lite större storlek än dina barn .. och med kollegor eller andra mammor/pappor för skola/förskola. 
    det hjälper, 
    många av mina grannar tanker på mig jag får kassvis av gamla kollegor och grannar .. köper aldrig kläder numera så nu kan jag köpa det jag inte får ärva som tex vinterklder.
    mina barn har aldrig haft så mycket kläder som nu när de får begagnade kläder. Och de som ger dem blir sååå glada över att kläderna kommer till användning. 

ett annat förslag är att prata med pappan om ni kan ge en tuff fin hösjacka ihop till barnet i present.. då kan barnet få en snyggare jacka kanske i skinnimitation  och det kan kännas bra att man får den av mamma och av pappa gemensamt. 

den iden köpte mitt ex en gång.. barnet blev jtteglad det betydde mycket att mamam och pappa gav en gemensam present.    
    Visst kan jag stämma på mer underhåll, men jag går ändå plus minus noll då jag har försörjningsstöd sen försäkringskassan bestämde att jag varit sjuk tillräckligt länge och kanske kan bli frisk om tio år och avslog min ansökan.

Gemensam present har jag försökt med, men det går ju inte. Det han ger måste ju vara hos honom hela tiden. Det är som att stånga huvudet emot en vägg.

Jag har lärt mig att helt enkelt bara rycka på axlarna och fixa det de behöver när de är här. I slutänden är det han som förlorar på det. Barn är inte dumma, de ser och märker mer än man tror. 

Som tur är får jag en hel del begagnat mamma hittar på loppis. Det var i vintras det var riktigt kris när sonens termobyxor gick sönder i midjan samma vecka som dotterns jacka och termobyxor också gick sönder. Tre veckor tidigare hade jag köpt vinterkläder och vinterskor så pengarna till sånt var slut. Allt som allt gick det på fem tusen den månaden till kläder och skor. Det enda han sa var "jag har ingen juridisk skyldighet att hjälpa till eftersom att jag inte är vårdnadshavare."

Behöver jag säga att det inte går så bra på familjerätten för oss :)
    LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Brumma
    Lilith Dark skrev 2012-08-22 14:41:27 följande:
    Nja det är nog värre att han inte träffade dem på åtta månader och enbart har kontakt med dem varannan helg. Övrig tid varken ringer han, smsar dottern eller hälsar på. 

Visst kan jag stämma på mer underhåll, men jag går ändå plus minus noll då jag har försörjningsstöd sen försäkringskassan bestämde att jag varit sjuk tillräckligt länge och kanske kan bli frisk om tio år och avslog min ansökan.

Gemensam present har jag försökt med, men det går ju inte. Det han ger måste ju vara hos honom hela tiden. Det är som att stånga huvudet emot en vägg.

Jag har lärt mig att helt enkelt bara rycka på axlarna och fixa det de behöver när de är här. I slutänden är det han som förlorar på det. Barn är inte dumma, de ser och märker mer än man tror. 

Som tur är får jag en hel del begagnat mamma hittar på loppis. Det var i vintras det var riktigt kris när sonens termobyxor gick sönder i midjan samma vecka som dotterns jacka och termobyxor också gick sönder. Tre veckor tidigare hade jag köpt vinterkläder och vinterskor så pengarna till sånt var slut. Allt som allt gick det på fem tusen den månaden till kläder och skor. Det enda han sa var "jag har ingen juridisk skyldighet att hjälpa till eftersom att jag inte är vårdnadshavare."

Behöver jag säga att det inte går så bra på familjerätten för oss :)
    :(
    Vi har ju som sagt kläder och grejer till barnen i respektive hem, men dyrare presenter, som tex kan användas i båda hemmen köpes ofta gemensamt. Typ mobil, laptop, Nintendo DS...
    Saker som finns i båda hemmen lämnas kvar där det är inköpt/fått, om det inte är ngt speciellt som man gärna vill ha hela tiden.. Nu är ju tösen så stor att det funkar att hon själv tar med sig sånt, men annars satte vi stopp ofta, eftersom sakerna hade en förmåga att försvinna alternativt bytas ut till ngt trasigt..

• 8kanel8
    h8him skrev 2012-08-22 13:21:57 följande:
    Jag hoppas det löser sig!

Sen har jag ett förslag hur du kan bemöta honom om han säger att du är skyldig att skicka med kläder och saker. Be honom visa stöd i lagen för att du ska göra det. Han kommer inte att hitta något stöd för det.
    Tack för tipset!
  • 8kanel8
    vetvadjagvill skrev 2012-08-22 14:01:57 följande:
    om det är vikigt för pappan att du skickar kläder så gör så här

be pappan maila dig dagen innan varje umgänge börjar och tala om vad han önskar inför umgänget beroende på vad de ska göra, utekläder, regnkläder finkläder etc.. så kan du packa det du hittar  under förutsättning att kläderna kommer tillbaka.

om han orkar sitta och maila omvad han önskar inför varje umänge så skicka det, annars inget alls.

Men du måste inte skicka kläder.
    Hur gamlat är barnet?
    När de når en viss ålder vill de själva ta med sig några favoritkläder dit där de är.

Hmm, ska fundera på det. I bästa fall kanske han ger upp?
  • h8him
    8kanel8 skrev 2012-08-22 15:10:41 följande:
    Tack för tipset!
    Lycka till!

Svar på tråden Skicka med kläder vid umgänge?