h8him skrev 2012-08-22 14:20:04 följande:
Stackars barn som har en sån elak pappa!
Nja det är nog värre att han inte träffade dem på åtta månader och enbart har kontakt med dem varannan helg. Övrig tid varken ringer han, smsar dottern eller hälsar på.
vetvadjagvill skrev 2012-08-22 14:27:11 följande:
vad tjänar du?
vad tjhänar han?
han kanaske skulle betala mer i underhåll ... ?
prata med dina granner som har barn i lite större storlek än dina barn .. och med kollegor eller andra mammor/pappor för skola/förskola.
det hjälper,
många av mina grannar tanker på mig jag får kassvis av gamla kollegor och grannar .. köper aldrig kläder numera så nu kan jag köpa det jag inte får ärva som tex vinterklder.
mina barn har aldrig haft så mycket kläder som nu när de får begagnade kläder. Och de som ger dem blir sååå glada över att kläderna kommer till användning.
ett annat förslag är att prata med pappan om ni kan ge en tuff fin hösjacka ihop till barnet i present.. då kan barnet få en snyggare jacka kanske i skinnimitation och det kan kännas bra att man får den av mamma och av pappa gemensamt.
den iden köpte mitt ex en gång.. barnet blev jtteglad det betydde mycket att mamam och pappa gav en gemensam present.
Visst kan jag stämma på mer underhåll, men jag går ändå plus minus noll då jag har försörjningsstöd sen försäkringskassan bestämde att jag varit sjuk tillräckligt länge och kanske kan bli frisk om tio år och avslog min ansökan.
Gemensam present har jag försökt med, men det går ju inte. Det han ger måste ju vara hos honom hela tiden. Det är som att stånga huvudet emot en vägg.
Jag har lärt mig att helt enkelt bara rycka på axlarna och fixa det de behöver när de är här. I slutänden är det han som förlorar på det. Barn är inte dumma, de ser och märker mer än man tror.
Som tur är får jag en hel del begagnat mamma hittar på loppis. Det var i vintras det var riktigt kris när sonens termobyxor gick sönder i midjan samma vecka som dotterns jacka och termobyxor också gick sönder. Tre veckor tidigare hade jag köpt vinterkläder och vinterskor så pengarna till sånt var slut. Allt som allt gick det på fem tusen den månaden till kläder och skor. Det enda han sa var "jag har ingen juridisk skyldighet att hjälpa till eftersom att jag inte är vårdnadshavare."
Behöver jag säga att det inte går så bra på familjerätten för oss :)