• CMG01

När skall man berätta att man skall skiljas

Min fru och jag är sedan flera månader överens om att vi skall skiljas. Frun är för tillfället arbetslös och vi har svårt att hitta en ny bostad åt henne varför hon kommer att bo kvar tills detta är löst. Det är högst troligt att detta kommer att ta tid (många månader) och att skilsmässan rent juridiskt kommer att vara genomförd långt innan fruns bostadssituation är löst.

Vi har bestämt att jag skall bo kvar i nuvarande bostad då hon inte kommer att har råd att bo kvar i den.

Vi har en son på 12 år som vi inte har berättat om skilsmässan för. Vi har bestämt att han skall bo hos respektive förälder en vecka i taget.

Jag vill berätta så snart som möjligt även om vi kommer att bo kvar tillsammans tills fruns bostadssituation är löst.
    Frun vill vänta tills bostadssituationen är löst för att bespara sonen att bli ledsen för tidigt.
    Detta synsätt förstår jag men om vi berättar tidigt så finns vi båda här för honom och kan prata med honom och han får en möjlighet att förlika sig med tanken på att vi skall skiljas. Han blir då också med i processen.

När är det lämpligt att berätta och om vi väljer att göra det tidigt eller sent, vad skall vi tänka på?

• Svar på tråden När skall man berätta att man skall skiljas
  • barnpsykologen margit

Hej!
    En tolvåring är i allmänhet så stor att han förstår att något är på gång i familjen även om man inte säger något. Därför är det bättre att vara ärlig och säga som det är även om det blir svårt för alla inblandade.
    Det som är viktigt att betona är ju att det är mamma och pappa som flyttar isär. Ingen av er kommer att lämna honom. Precis som du säger är det också bra att han får lite tid att vänja sig.
    Det kan också vara bra för honom att få vara med i sökandet efter ny bostad till mamma, eftersom han också ska bo där.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden När skall man berätta att man skall skiljas