TrasanApan skrev 2012-08-23 11:27:20 följande:
:) Jag startade väl egentligen tråden för att jag tycker att det är intressant att höra hur andra med 2-3 månaders har det om dagarna snarare än att jag behövde hjälp att bestämma mig för om just jag ville ha rutiner eller inte. Däremot kan jag också tycka att det är ganska intressant att diskutera olika sätt att göra saker och ting på - olika familjer gör ju verkligen på olika sätt. Alltid kan man ta intryck av nån t.ex. av dig och andra som berättat att rutinerna kommer att komma av sig själv - det tyckte jag kändes skönt att höra!! Tack!
TrasanApan skrev 2012-08-23 11:19:37 följande:
Vad skönt att höra så många med erfarenhet svarar att man inte behöver ha rutiner när barnen är så små utan att de kommer av sig själv:) Det tar jag till mig och gissar att det kommer bli så för oss också!!
Rutinerna kanske inte kommer av sig själva. Men det är på tok för tidigt att börja med dem när bebisen är så liten. Du och ditt barn har hela livet på er sen med en massa måsten och tider att passa. Då kommer du antagligen att sakna denna tid med fria tider och att ge bebisen det den vill och när den vill.
Tänk vad mysigt och gott för bebisen av få ha fri tillgång till mammas bröst - maximal närhet när h*n vill. Och vilken känsla att som mamma få ge detta. Och så skönt för barnet att få sova när h*n är trött - och få sova i mammas/pappas famn när det är det som känns skönast och tryggast

.
Om ett par månader kanske din bebis är vaken på tok för mycket på nätterna. DÅ kan det vara klokt att börja styra upp dagssömnen och få till sovrutiner. Men fri amning förespråkar jag så länge man ammar.
Idag har jag en 3,5åring och en 2åring som har mkt bra rutiner med mat och sömn. Självklart har det inte kommit av sig självt, utan vi har successivt fört in dem. De ammades fritt över året båda två. Nu helammar jag min 3månaders fritt och njuter av att han får sina närhetsbehov tillfredsställda på detta, det mest naturliga sätt som finns. Varför skulle jag neka honom det t.ex. kl.8 för att jag schemalagt det till en annan tid? Hemska tanke!
Idag tycker jag han ammat konstant (även nu i skrivande stund) medan han igår tycktes sova hela fm.
Det är en nöjd och glad lite kille jag har

.