• TrasanApan

Rutiner på dagarna för 3 månaders bebis?

Ni som har 2-3 månaders - hur ser era dagar it?
    Hur ser fördelningen ut mellan sova/leka/äta och på vilka tider?

Ni som har äldre barn - hur hade ni det när era barn var i den här åldern?

Bör man sträva efter att skapa några rutiner eller ska man helt enkelt bara få dagarna att gå? Vad tycker ni?

Följ min blogg Trasanapan.se
  • Svar på tråden Rutiner på dagarna för 3 månaders bebis?
  • TrasanApan
    skogsvitter skrev 2012-08-23 09:12:34 följande:
    Ok, då är det ju dock bebisen själv som satt dessa tider och inte du
    Det är inte särskilt vanligt att bebisar fått regelbundna tider redan så här tidigt, men visst förekommer det!

Men då förstår jag faktiskt inte ens trådstarten
    De flesta har betydligt mer oregelbundna tider när bebisarna är så här små, och de allra flesta äter dessutom betydligt oftare om de får amma fritt, eftersom risken är stor att mjölken sinar om man ammar så sällan (det var det som var problemet på 70-talet). Poängterar dock att det fungerar för en del! Och så länge bebisen själv sätter dessa tider så behöver du säkerligen inte oroa dig!

:) Jag startade väl egentligen tråden för att jag tycker att det är intressant att höra hur andra med 2-3 månaders har det om dagarna  snarare än att jag behövde hjälp att bestämma mig för om just jag ville ha rutiner eller inte. Däremot kan jag också tycka att det är ganska intressant att diskutera olika sätt att göra saker och ting på - olika familjer gör ju verkligen på olika sätt. Alltid kan man ta intryck av nån t.ex. av dig och andra som berättat att rutinerna kommer att komma av sig själv - det tyckte jag kändes skönt att höra!! Tack!
  • Aaglars
    TrasanApan skrev 2012-08-23 11:27:20 följande:
    :) Jag startade väl egentligen tråden för att jag tycker att det är intressant att höra hur andra med 2-3 månaders har det om dagarna  snarare än att jag behövde hjälp att bestämma mig för om just jag ville ha rutiner eller inte. Däremot kan jag också tycka att det är ganska intressant att diskutera olika sätt att göra saker och ting på - olika familjer gör ju verkligen på olika sätt. Alltid kan man ta intryck av nån t.ex. av dig och andra som berättat att rutinerna kommer att komma av sig själv - det tyckte jag kändes skönt att höra!! Tack!
    TrasanApan skrev 2012-08-23 11:19:37 följande:
    Vad  skönt att höra så många med erfarenhet svarar att man inte behöver ha rutiner när barnen är så små utan att de kommer av sig själv:) Det tar jag till mig och gissar att det kommer bli så för oss också!!
    Rutinerna kanske inte kommer av sig själva. Men det är på tok för tidigt att börja med dem när bebisen är så liten. Du och ditt barn har hela livet på er sen med en massa måsten och tider att passa. Då kommer du antagligen att sakna denna tid med fria tider och att ge bebisen det den vill och när den vill.
    Tänk vad mysigt och gott för bebisen av få ha fri  tillgång till  mammas bröst - maximal närhet när h*n vill. Och vilken känsla att som mamma få ge detta. Och så skönt för barnet att få sova när h*n är trött - och få sova i mammas/pappas famn när det är det som känns skönast och tryggastHjärta.

Om ett par månader kanske din bebis är vaken på tok för mycket på nätterna. DÅ  kan det vara klokt att börja styra upp dagssömnen och få till sovrutiner. Men fri amning  förespråkar jag så länge man ammar.

Idag har jag en 3,5åring och en 2åring som har mkt bra rutiner med mat och sömn. Självklart har det inte kommit av sig självt, utan vi har successivt fört in dem. De ammades fritt över året båda två. Nu helammar jag min 3månaders fritt och njuter av att han får sina närhetsbehov tillfredsställda på detta, det mest naturliga sätt som finns. Varför skulle jag neka honom det t.ex. kl.8 för att jag schemalagt det till en annan tid? Hemska tanke!
    Idag tycker jag han ammat konstant (även nu i skrivande stund) medan han igår tycktes sova hela fm.

Det är en nöjd och glad lite kille jag harGlad
  • TrasanApan
    Aaglars skrev 2012-08-23 12:27:52 följande:
    Rutinerna kanske inte kommer av sig själva. Men det är på tok för tidigt att börja med dem när bebisen är så liten. Du och ditt barn har hela livet på er sen med en massa måsten och tider att passa. Då kommer du antagligen att sakna denna tid med fria tider och att ge bebisen det den vill och när den vill.
    Tänk vad mysigt och gott för bebisen av få ha fri  tillgång till  mammas bröst - maximal närhet när h*n vill. Och vilken känsla att som mamma få ge detta. Och så skönt för barnet att få sova när h*n är trött - och få sova i mammas/pappas famn när det är det som känns skönast och tryggastHjärta.

Om ett par månader kanske din bebis är vaken på tok för mycket på nätterna. DÅ  kan det vara klokt att börja styra upp dagssömnen och få till sovrutiner. Men fri amning  förespråkar jag så länge man ammar.

Idag har jag en 3,5åring och en 2åring som har mkt bra rutiner med mat och sömn. Självklart har det inte kommit av sig självt, utan vi har successivt fört in dem. De ammades fritt över året båda två. Nu helammar jag min 3månaders fritt och njuter av att han får sina närhetsbehov tillfredsställda på detta, det mest naturliga sätt som finns. Varför skulle jag neka honom det t.ex. kl.8 för att jag schemalagt det till en annan tid? Hemska tanke!
    Idag tycker jag han ammat konstant (även nu i skrivande stund) medan han igår tycktes sova hela fm.

Det är en nöjd och glad lite kille jag harGlad
    Vilken sund inställning!

• vårmamma
    En liten fråga som inte har med rutiner att göra, var sover era barn, i egen säng eller i eran. När jag fick våran flicka så sa de att de ska sova i egen säng. Har flera barn sedan förut och har aldrig blivit tilsagd om detta, hon har sovit i våran säng fram till ett par dagar sedan, somnar nu i sin vagga men kommer till oss när hon vill äta på natten. Mycket enkelt för mig och hon känner trygghet hos oss, hon har egen kudde och eget täcle i sängen, hur gör ni? Skrattande
  • LindaCinderella

Vår dotter sov första veckorna mellan oss. Sen strax innan 1månads ålder flyttade hon till egen säng vad sidan av mig, men vid den tiden började hon sova typ 6timmar i sträck så vi flyttade spjälsängen till sin plats vid fotänden av vår säng.

I dagsläget (hon är 3, 5månader) sover hon hela natten i sin egen säng men ibland om jag är trött och inte orkar stiga upp tar jag över henne bredvid mig efter tidig morgonamning när prinsen åker till jobbet.

• Bling1975

Min dotter är lite äldre (4,5 månad) men så fort jag tror att vi har en stadig rutin och börjar vänja mig så ändrar hon sig och byter tider. Men det blir faktiskt lite längre mellan omställningarna ju äldre hon blir så med lite tur kanske det blir stabilare framöver. Skulle vara trevligt att kunna planera sin egna dag lite bättre så man inte bokar in bvc tid eller en mammalunch precis vid den tid då hon är både hungrig och trött samtidigt. Blir lätt kaos om man ska iväg då.

• TrasanApan

Den första tiden sov min son med mig och pappan i vår säng hela nätterna men nu har han en spjälsäng( med ställbar sida som är nere) som står mot vår säng och alltså i princip gör vår säng bredare. Där somnar han för kvällen och sedan kommer han över till oss när det är dags för nattamålen eftersom han liggammas. Oftast flyttar jag honom till "sin" säng igen efter maten....efter sista nattmålet händer det dock att han ligger kvar hos oss. Några gånger har han sovit "hos oss" hela nätterna för att han har behövt det.

• TrasanApan
    Bling1975 skrev 2012-08-23 22:39:41 följande:
    Min dotter är lite äldre (4,5 månad) men så fort jag tror att vi har en stadig rutin och börjar vänja mig så ändrar hon sig och byter tider. Men det blir faktiskt lite längre mellan omställningarna ju äldre hon blir så med lite tur kanske det blir stabilare framöver. Skulle vara trevligt att kunna planera sin egna dag lite bättre så man inte bokar in bvc tid eller en mammalunch precis vid den tid då hon är både hungrig och trött samtidigt. Blir lätt kaos om man ska iväg då.
    Vad roligt att höra hur ni har det och vad skönt att höra att det har blivit mindre variation och tydligare mönster för er ju äldre dottern blivit. Jag känner som du att det kan vara bra att ha lite koll på sitt barns dygnsrytm även om det såklart inte gör något om mönstret ändras lite från dag till dag. Jag själv är ganska säker på att barnet mår bäst av att följa sin egen rytm i lugn och ro snarare än sin förälders rytm och vilja och måsten! Jag har stannat hemma mycket den första tiden och inte haft så mycket inplanerat just för att sonen i lugn och ro ska få tillfredsställelse för sina behov och för att jag själv ska lära känna hans mönster. Mönstren har visserligen förändrats över tid och när jag tror att något är "rutin" så kan det lika gärna ändras dagen efter. Men jag har iallafall någorlunda koll på hur dagarna bör se ut (t.ex. att han behöver sova väldigt mycket och att jag måste hjälpa honom med det) för att han ska må bra och det tycker jag är viktigt för oss:)

• TrasanApan

Det har verkligen varit intressant att ta del av hur olika det är i olika familjer och jag vill gärna höra ifrån fler!! Jag förstår nu hur viktigt det är när man är lite osäker förstagångsförälder att komma ihåg att man själv känner sitt barn bäst och att man måste lita på sig själv när det gäller vad som är bäst för barnet!!

Men som sagt så är det alltid intressant att höra hur andra gör och alltid kan man inspireras av någon:)

• Clotilda

Vid den tiden hade vi inga rutiner, förutom att när det är natt är det mörkt, tyst och tråkigt att vara vaken. Vårt barn fick sova i babykorg, men somnade alltid i våra famnar. Han fick ta sin tid att lista ut själv hur han ville ha livet och vi införde inga särskilda rutiner förrän vi såg mönster i hans egna (vid typ 5-6 månader), då förstärkte vi bara de mat- och sovtiderna. Det fungerar säkert inte för alla, men att göra så besparade oss en hel del. Visst känner man barnet bäst själv, men allra bäst vet nog ofta barnet själv när hen behöver äta, sova och leka. Efter det handlar det bara om finlir. =)

• Nyfiken2012

Har en fyramånaders. Ammas fritt, vilket kan betyda att det går alltifrån två timmar till en kvart mellan amningarna. Lägger ingen värdering i varför han vill amma utan tror på att det är bra m fri tillgång till mat, tröst mm. Samsover, samma tunna täcke, bebis har ingen kudde, han ligger överhudtaget väldigt lite utan bärs mkt. Hm leka? Det gör vi tillsammans då o då, sjunger, tittar på saker mm. Ligga själv i babysitter el på golvet o leka om jag fixar m nåt blir nog Max 5-10 min. Sömn, försöker ge honom chanser att sova då o då under dan, han sover endast i sjal/sele samt när jag ligger bredvid på sängen. Ibland ngn stund själv. Lägger oss i sängen framför tvn ca 7-9, han somnar mellan 8-10 ca o brukar sova 10 timmar men vaknar såklart gör snutt. Rutiner får komma när vi känner att de behövs.

• Vinterankan
    vårmamma skrev 2012-08-23 19:48:23 följande:
    En liten fråga som inte har med rutiner att göra, var sover era barn, i egen säng eller i eran. När jag fick våran flicka så sa de att de ska sova i egen säng. Har flera barn sedan förut och har aldrig blivit tilsagd om detta, hon har sovit i våran säng fram till ett par dagar sedan, somnar nu i sin vagga men kommer till oss när hon vill äta på natten. Mycket enkelt för mig och hon känner trygghet hos oss, hon har egen kudde och eget täcle i sängen, hur gör ni? Skrattande
    Vår son sover i vår säng.Jag bryr mig inte så mycket vad bvc säger utan gör som jag tycker känns rätt. Han kommer nog sova i vår säng tills vi har fixat i ordning hans rum vilket vi kommer göra någon gång efter jul. Första tiden i egna rummet sedan så sover någon av oss med honom om han skulle behöva. 
Svar på tråden Rutiner på dagarna för 3 månaders bebis?