• Anonym (Snart skilsmässa)

kommer skiljas, jag vill flytta närmare jobbet och ta med mig barnen...

men pappan kommer att vilja ha gemensam vårdnad. Tänker först sätta mig i en lägenhet på orten där barnen går i dagis/skola, men jag vill köpa mig ett ställe där jag jobbar, alltså 7 mil bort för att slippa pendla och ha mer tid till barnen,samt så blir ekonomin mkt bättre.
    Jobbar lite deltid nu för att ha mer tid till barnen,och för att mannen oftast inte är hemma,utan jobbar el håller på med sin hobby. Vid en skilsmässa, kan jag begära att barnen flyttar med mig,el är risken stor att pappan nekar, så jag är tvungen att stanna kvar på orten? har era män gått med på att ni flyttat? jag tror ju att han kommer att vilja ha delad vårdnad, även att han inte klarar av att barnen bråkar el när de inte gör som han säger, då går han i taket ...och ska han grejja med sin hobby,då lämnar han till sina pensionerade föräldrar..så var det även när han var "föräldraledig" i 2 veckor, barnen lämnades bort.....vad gör jag då, går man vidare på nåt sätt, el ska man acceptera det?

• Svar på tråden kommer skiljas, jag vill flytta närmare jobbet och ta med mig barnen...
  • Hannah76

Har ni inte gemensamvårdnad nu?
    Du kan inte kräva att ta barnen med dig i en flytt.
    Hur gamla är barnen?
    Barnen har ju rätt till båda sina föräldrar.

• Anonym

Nej, man kan inte kräva att få ta med sig barnen när man flyttar. Det kan snarare anses ligga i barnens intresse att de får vara kvar på en ort där de är etablerade. Att pappan i fråga, under den tid ni varit tillsammans, ägnat mycket tid åt sin hobby, låtit barnen vara mycket hos hans föräldrar och enligt dig inte har så bra tålamod med barnen ändrar inte på något, rent praktiskt. Jag ser två tänkbara scenarion: Antingen så inser han ganska snart att det är rätt mycket jobb att ha barnen varannan vecka, och anser att det är värt att betala några underhåll till dig för att du ska ha dem den mesta tiden. (Tragiskt, men vet att det finns en del fäder som resonerar så här...). Eller så skärper han till sig, och blir en bra pappa till barnen och ni kan alla vara nöjda och glada

• Anna Svenssonliv

Om pappan ändå mest jobbar eller är iväg på hobby så kan han ju ändå inte ha barnen. Prata med honom om detta lungt och sansat. Om du bara kräver barnen kommer han kämpa för 50/50 bara för att vinna. Jättebekvämt för honom att du tar huvudansvaret nu, så det lär ju vara lika bekvämt om du tar barnen med dig och han ser till att ha kvalitetstid med barnen var eller varannan helg och delar av lov.

• Anna Svenssonliv

Mina föräldrar skildes när jag var 11. Pappa krävde att jag skulle bo kvar hos honom medan mamma flyttade till lägenhet. Hon gick med på det och träffade mig när det passade henne. Utan förbestämt schema. Inte det bästa för mig, men för dem. Och i slutet av dagen är det ju just vad skilsmässor handlar om.

• Kasperina

Kan du inte börja med att försöka hitta ett jobb där ni bor i stället, så att barnen hinner vänja sig vid skilsmässan utan att samtidigt ryckas upp från kompisar och dagis/skola?

• Anonym

Om pappan vill ha barnen varannan vecka så kan du ju inte flytta.
    Går han med på varannan helg så hamnar du i ett annat läge.

Kan du inte pendla? 7 mil är ju inte jättelångt, finns många som pendlar på det avståndet.

• Machapuchare

Tycker verkligen inte att du skall rycka upp barnen från deras invanda miljö med förskola/ skola, kompisar osv i samband med skilsmässan.

• h8him

Jag förstår inte hur ekonomin kan bli bättre av att du, som jobbar deltid, flyttar 7 mil och blir ensamstående. Men, det är inte hela världen. Däremot är det inte direkt snällt mot varken barnen eller pappan att du vill förstöra deras möjligheter att träffas enkelt. Många usla pappor blir bra och engagerade pappor efter en separation, konstigt nog. Har du något nätverk där du jobbar?

• Anonym (Snart skilsmässa)

mitt jobb har jag haft i 10 år,och jag har pendlat hela tiden..... jobbar deltid nu för att barnen ska slippa tidiga mornar....men flyttar jag närmare jobbet,så kan jag jobba heltid och spara in bensinen,samt spara 2 timmars restid....
    Under dessa år har jag sökt andra jobb i närheten av där vi bor, men tyvärr dyker de inte upp så många möjligheter... jag vill undvika att flytta för mkt för barnens skull, egentligen hade jag velat köpa ett hus...men först får man nog hyra en lägenhet...och bara det kostar ju nästan mer i månaden än ett huslån har jag upptäckt.
    Självklart vill jag att pappan ska finnas med i deras liv,och en sån här sak kanske gör att han blir mindre egoistisk.

• Machapuchare
    Anonym (Snart skilsmässa) skrev 2012-08-23 12:40:33 följande:

mitt jobb har jag haft i 10 år,och jag har pendlat hela tiden..... jobbar deltid nu för att barnen ska slippa tidiga mornar....men flyttar jag närmare jobbet,så kan jag jobba heltid och spara in bensinen,samt spara 2 timmars restid....
    Under dessa år har jag sökt andra jobb i närheten av där vi bor, men tyvärr dyker de inte upp så många möjligheter... jag vill undvika att flytta för mkt för barnens skull, egentligen hade jag velat köpa ett hus...men först får man nog hyra en lägenhet...och bara det kostar ju nästan mer i månaden än ett huslån har jag upptäckt.
    Självklart vill jag att pappan ska finnas med i deras liv,och en sån här sak kanske gör att han blir mindre egoistisk.

Du kan inte ha olika scheman de veckor barnen är hos dig och de veckor de är hos pappan? Kanske jobba 80% barnveckor och 120% barnfria veckor? Beror förstås på vad man har för jobb, på mitt hade det fingerat utmärkt.
  • h8him
    Anonym (Snart skilsmässa) skrev 2012-08-23 12:40:33 följande:

Hur lång pendlingstid har du, är det alltså en timme varje väg?

Tror du skolbarnet kommer att må bra av att flytta och byta klass? Ska du först bo i lägenhet och sen flytta till us så är väl risken stor att skolbarnet får lämna sina kompisar och byta skola ännu en gång.

Är det inte bättre att du försöker samarbeta med pappan så barnen kan få ha kvar sin trygghet i miljön och att du bor på orten där ni bor idag? Om han vill ha barnen varannan vecka så måste det väl ändå vara bättre för barnen än att ha korta dagar kan jag tycka.
Svar på tråden kommer skiljas, jag vill flytta närmare jobbet och ta med mig barnen...