• Foxy79

Vid vilken ålder började era barn gå hem från skola/fritids själva?

Funderar på vid vilken ålder barn börjar gå hem från skolan/fritids själva? För min dotter är det gång/cykelbana hela vägen och bara en 30-väg att gå över och där finns ett övergångsställe. Är en omväg för mig att cykla det hållet och lillebror får längre dagar på dagis då. Självklart är jag hemma tills hon kommer hem, hon är mogen och ansvarsfull så hon klarar det säkert men vill höra hur andra gör? Hon är 7 år.

• Svar på tråden Vid vilken ålder började era barn gå hem från skola/fritids själva?
  • fortsätt paddla

Dom lär nog aldrig vilja gå, möjligen cykla om ett par år. Vi har 7 km till skolan och det är skolbuss som gäller. Däremot började den äldsta förra året ( 1an) att gå hem till kompisar efter skolan.
    Då har det handlat om 500 m- 1 km på gångväg lr stig. Det fixar dom galant även om det tagit lite tid ibland. Grodor som ska inspekteras och stenar och annat krafs som måste med hem.

• Foxy79

Tack för alla svar! Jag får fundera vidare på hur vi ska göra. Intressant att läsa hur ni gör, hur vägen ser utspelar ju så klart väldigt stor roll.

• Tangent

Min pojke har börjat 3:an i ny skola, han får inte gå själv pga trafiken. Många bussförare verkar strunta i om det är grön gubbe, när de svänger.
    Förra året fick han gå själv eftersom det bara var en liten väg att korsa.

• Växjömamma1976

menar ni att ni låter barnet gå hem själv vid 6-7 års ålder ?? De har ju inte utvecklat sin förståelse för faror i trafiken vid den åldern. Se www.trafikverket.se så förstår ni vad jag menar. Barn kan ju lätt påverkas av de dom ser utmed vägen, nyfikna som dom är så det är nog inte lämpligt i den åldern enligt min åsikt. Vid 9-10 års åldern skulle jag kanske tänka om.

• Butterscotch

Vi bor i Stockholms innerstad och om vi inte lyckas bosätta oss precis bredvid skolan så kommer det dröja många år innan jag släpper mina barn i trafiken på egen hand.

• bodimit

Min dotter som är 6 år får inte gå till fritids själv. För fröknarna! Jag hade lämnat henne utanför staketet på väg till mitt jobb och hon gick då själv in. Två dagar gjorde vi det tills fröken ringde och sa att det var mycket olämpligt. Så jag måste följa med henne in till fritids varje morgon. Det tycker jag är surt speciellt när hon själv vill och KAN.

• Marie30

Idag har min son som går i ettan och blir 7 i december för första gången gått både dit och hem själv. Han var så stolt och hade nog växt en meter när han kom hem.... Jag hade dock telefonkontakt med skolan både på morgonen och eftermiddagen. Det är en knapp kilometer med två mindre 30-vägar att korsa.

• scrapparlotta

Våran stora tjej fyller 8 i november och hon har nu när hon började 2:an börjat gå hem själv dom dagar nån är hemma här. Det är lite över 1 km, men vi bor i en liten by där vägarna är väldigt lite trafikerade. Det är den sista biten, kanske 200 - 250 m som hon går på en lite "större" väg. Som sagt, vi bor i en liiiten by, så det är ingen stor väg som finns i städer. Men visst, det passerar nån lastbil och buss och bilar. Men hon är så lugnt och jag litar på henne. Och det märks att hon tycker detta är jättekul. Nu är jag hemma med lillasyster som är sjuk och hon var glad som får gå själv hem nu. 

Men däremot så tror jag att lillasyster får bli äldre än 8 innan hon får gå själv. Hon är mer busig. Så jag tycker det har lite med hur barnet är. Är det ett barn som gärna hittar på bus.....som kanske inte riktigt gör som man säger till dom, som är sugna på att testa saker dom vet att dom kanske inte får....då kanske dom ska vara lite äldre. Min stora tjej, som då är 8. Hon har alltid varit lugn, hittar aldrig på bus som hon vet att hon inte får göra, vet om vad som är farligt och så. Och dom första gångerna stod vi gömda lite i en liten dunge innan vårat hus för att se hur hon tog sig över vägen och så. Och hon tittade så ordentligt, flera gånger....och går stilla och fint vid vägkanten..... 

• EnAnka

Nu har jag ett alldeles för litet barn för att ha någon sådan åsikt men när vi bodde i centrum i en medelstor stad så gick jag och handlade själv första gången när jag var 4-5, kanske 300 m bort, med kanske 3 mycket små vägar att korsa, och 6 år när jag var hemma själv min första heldag. Det gick toppen och/men jag har alltid varit väldigt självständig. Min lillasyster var hemma själv första gången när hon var 11-12 och åkte med mig hem tills hon kanske var 10 eller något (men då två km med buss). Jag antar att det helt enkelt är väldigt olika när barn är redo och vill göra sådant själv men generellt sett tycker jag att barn verkar underskattas i onödigt hög grad.

• sunsed1
    EnAnka skrev 2012-09-04 00:35:44 följande:
    ........men generellt sett tycker jag att barn verkar underskattas i onödigt hög grad.
    EnAnka - Mycket möjligt men att släppa min 9 åring själv kommer inte på kartan. Vi bor i en annan ort, tar tåget till den orten jag jobbar och hon går i skolan. Sedan är det inte långt från stationen, men nej.

Skulle hon klara det själv?- Självklart!,
    Skulle hon bli stor och växa med uppgiften? - Javisst!
    Skulle hon älska det? - Helt klart!

Men jag tänket lite så här -  Det finns fortfarande situationer som 9-10 åringar inte kan hantera själva ....... Jag tar gärna över det ansvaret i några år till.....Samt Om 2-3 år kommer hon tycka en mamma är pinsam ändå och vilja sköta alla ärenden själv. Och det kommer hon ju att fortsätta göra resten av livet i kanske 80 år till.... De 10 år en förälder är med är en bråkdel av våra liv... Vi njuter av den tiden...
  • UltraVioletti

Pim är 8 år. Går i 2:an. De dagarna jag är hemma får hon gå till och från skolan själv. Vi har dock inget trafikerat då hon går bakvägar och de tar max 10 minuter till skolan.

• Javisstserru

På vår skola har de regeln att barn ska hämtas av en vuxen fram tills de börjat andra klass. Skolan ligger centralt med många stora vägar i närområdet. Min son som går i trean får inte gå hem själv och det är nästan ingen i hans klass som gör det. Dock går han hem till vänner som bor lämpligare till.

• fantasyforever

Min son började gå hem själv som sexåring, nu som åttaåring går han både dit och hem själv alltid, han behöver man inte hålla koll på. Dottern som nu är sex går med sin bror på morgonen till skolan och går hem själv på eftermiddagen har just börjat gå hem själv dessförinnan hämtade jag henne. Vägen är en cykelväg som går parallellt med vanliga 30vägen och det är väl ca 500 meter att gå ca. Dom korsar en 30 väg här utanför hemmet.

• Ragnar

Min 7-åring går hem själv. Kör eller följer honom på morgonen. Men det är för att han är lite rädd i mörkret. När det ljusnar i vår kommer han att gå själv till skolan. Vi bor i ett litet samhälle (2000 invånare) och endast 1 km från skolan. Hade vi bott någon annanstans, tex mitt inne i stan, hade han inte fått gå själv ännu.

• Dr Mupp

Våra som går i tvåan och trean har precis fått börja åka till och från skolan själva med bussen två dagar i veckan. Det innebär att vi följer med till busshållsplatsen och väntar in bussen (måste korsa en 70-väg) och ser till att de kommer med. I skolan ska de sen hoppa på rätt buss (två olika stannar samtidigt) och de hoppar sen av på rätt hållplats och går hem ca 2-300 meter. Längst med en 30 väg. Fungerar bra. Jag vill dock inte att de går till eller från skolan själva. De måste då antingen korsa centrum eller två huvudleder. Pest eller kolera.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • HäckHäxan
    Foxy79 skrev 2012-08-22 17:19:12 följande:

Funderar på vid vilken ålder barn börjar gå hem från skolan/fritids själva? För min dotter är det gång/cykelbana hela vägen och bara en 30-väg att gå över och där finns ett övergångsställe. Är en omväg för mig att cykla det hållet och lillebror får längre dagar på dagis då. Självklart är jag hemma tills hon kommer hem, hon är mogen och ansvarsfull så hon klarar det säkert men vill höra hur andra gör? Hon är 7 år.

Modigt. Jag är alldeles för harig och nojig och värsta hönsmamman på just den punkten. Min är också sju år. Jag tänkte börja testa efter sommarlovet att hon skall få gå själv eller halvt själv och följa henne över vägen här som också bara är en 30 väg med övergångar om jag vågar när tiden kommer vill säga.

Hon kan egentligen vägen och hon är duktig i trafiken och allt det där. Men hon är lite av en drömmare och allt man kan klättra på är fantastiskt kul. Men jag tänkte hon får testa och så ser vi hur det går.

Det är ingen lång väg tar oss några minuter att cykla och kanske 10 minuter att gå om vi bara promenerar helt vanligt.
  • Mamma till två gullegrisar

Min dotter blir 8 år i sommar. Börjar tvåan till hösten. Jag har alltid gått med henne på morgonen och hämtat. Denna veckan har lillebror varit sjuk och inte orkat gå på morgonen eller på EM. . Så jag frågade fritids om det är ok och pratade med min dotter så hon känner sig trygg i det. Funkarjjättebra. Ett övergångsställe på vägen. Tar väl ca 7-8 min att gå. Nu får hon bara göra detta om det endast är skoltid d vs 8-13. Går hon på fritids och längre dagar då lämnar och hämtar vi. Hon kommer gå i framtiden också ca två dagar i veckan när jag och lillebror är lediga. Annars går vi tillsammans.

Gå hem själv med nyckel kommer dröja några år tror jag. Jag vill vara hemma och möta henne och likaså vara hemma när hon går på morgonen .

• Annaïck

Men det beror ju mycket pa barnets mognad. Inte lätt att säga en alder... 9-10 ar skulle jag säga men jag har rätt vimsiga barn :D

Svar på tråden Vid vilken ålder började era barn gå hem från skola/fritids själva?