Inlägg från: HäckHäxan |Visa alla inlägg
  • HäckHäxan

Vid vilken ålder började era barn gå hem från skola/fritids själva?

Foxy79 skrev 2012-08-22 17:19:12 följande:

Funderar på vid vilken ålder barn börjar gå hem från skolan/fritids själva? För min dotter är det gång/cykelbana hela vägen och bara en 30-väg att gå över och där finns ett övergångsställe. Är en omväg för mig att cykla det hållet och lillebror får längre dagar på dagis då. Självklart är jag hemma tills hon kommer hem, hon är mogen och ansvarsfull så hon klarar det säkert men vill höra hur andra gör? Hon är 7 år.

Modigt. Jag är alldeles för harig och nojig och värsta hönsmamman på just den punkten. Min är också sju år. Jag tänkte börja testa efter sommarlovet att hon skall få gå själv eller halvt själv och följa henne över vägen här som också bara är en 30 väg med övergångar om jag vågar när tiden kommer vill säga.

Hon kan egentligen vägen och hon är duktig i trafiken och allt det där. Men hon är lite av en drömmare och allt man kan klättra på är fantastiskt kul. Men jag tänkte hon får testa och så ser vi hur det går.

Det är ingen lång väg tar oss några minuter att cykla och kanske 10 minuter att gå om vi bara promenerar helt vanligt.
Svar på tråden Vid vilken ålder började era barn gå hem från skola/fritids själva?