• friper

    Väger 100 kg och ska köpa häst! Går det?

    Jag är 32 år och för första gången i mitt liv kan min dröm bli verklighet, jag kan köpa en häst!
    Var aktiv inom ridning under hela tonårstiden. Flyttade till storstan och fick två barn som nu blivit skolmogna
    och tiden och pengarna nu finns.
    Problemet är att jag gått upp till 100kg och undrar vilken häst jag ska köpa som klarar att bära mig?
    När jag red som mest vägde jag runt 80kg och aldrig kommenterade nån min vikt för att rida. Inte heller så
    var hästarna påverkade negativt. Jag red mest nordsvensk, fjording, varmblod och halvblod för det kändes bäst.
    Kan jag fortfarande rida dessa raser?
    Kan säga att jag inte ridit på drygt 10år, så ovan är jag ju till en början. Efter de år jag red fick jag rejäla vadmuskler
    som jag bibehållit och dansat en del jazz som stärkt min balans.Är aktiv både på jobbet och fritden så tränad är
    jag ju en del trots min vikt. Har även låg ämnesomsättning(hypothyreos)som gör att jag har svårare att gå ner i
    vikt men jag kämpar på ändå!

    Vilka raser rekommenderar ni? Kan jag rida mina älskade kallblod?

    Hoppas ni kan ge mig svar!

  • Svar på tråden Väger 100 kg och ska köpa häst! Går det?
  • friper

    Oj då, inte ska ni bråka över det jag förstår er bägge två. Nog vet jag att en viktbärande häst som nordsvensk, fjording etc passar mig. Dock undrar jag om de verkligen klarar en på 100+, så det var därför jag ville veta mer ingående.
    Tänkte lite först också på att kanske börja med att vara medryttare eller ha foderhäst till en början för att känna in mig lite först. Bli varm i kläderna och senare köpa häst. Men ivern till att äga sin alldeles egna häst( likt en liten hästtokig tjej) tog helt över! Hihihi!
    Tacksam för era svar och att det inte ser helt mörkt ut för att kunna rida igen!

  • zahara

    Ni bråkar för ingenting.
    Detta är TS val och ingen annans och hon kan köpa häst ovasett det gjorde jag.
    Köpte min första häst någonsin och har aldrig ridit men när jag köpte mitt älskade sto så började jag bli bättre med tiden.
    TS köp om du vill det har ingen betydelse det är ditt val och man kan komma tillbaka till matchen även om man har egen häst., har själv inte ridit nu på ett bra tag men hoppas nu längre fram att kanske kunna köpa en ny häst :)
    Bara en kommentar kom i håg det alla!

  • zahara
    friper skrev 2012-08-22 23:17:48 följande:
    Oj då, inte ska ni bråka över det jag förstår er bägge två. Nog vet jag att en viktbärande häst som nordsvensk, fjording etc passar mig. Dock undrar jag om de verkligen klarar en på 100+, så det var därför jag ville veta mer ingående.
    Tänkte lite först också på att kanske börja med att vara medryttare eller ha foderhäst till en början för att känna in mig lite först. Bli varm i kläderna och senare köpa häst. Men ivern till att äga sin alldeles egna häst( likt en liten hästtokig tjej) tog helt över! Hihihi!
    Tacksam för era svar och att det inte ser helt mörkt ut för att kunna rida igen!
    Ett varmlodsto viktvärande klarade mig utmärkt utan problem så jag tror nog inte det blir några större problem om du väljer kallblod.
  • zahara

    Till lägger att du kan gå in på www.hastnet.se och titta, brukar vara där inne bara för skojskull och titta vad priserna står på, hittade en jättesnygg tinker,viktbärande som kostade 24.000:-

  • Tant Herta

    Bara hästen får bygga upp rätt muskler för att bära dig kommer det gå bra, försök att hitta en häst som redan nu rids av en person i samma viktklass som du!

    Lycka till, din häst finns där ute! 

  • lindalinaa

    tycker bara de är så irriterande att folk skriver, "bli medryttare istället" när man skriver att man ska köpa en häst.
    man lär sig allt man behöver veta med tiden..

    som sagt de enda hon ville veta var vilken häst hon skulle välja, hon ville inte veta nåns åsikter om hon skulle köpa en häst eller bli medryttare...

  • slutatsnusa

    va kul!
    hästar är det bästa som finns och man mår så bra av att hålla på med dem (inte plånboken kanske) nordsvenskar både bruks- och travvarianten passar säker eller varför inte en tinker som nån skrev de ser viktbärande ut (kraftiga inte så långa ryggar tänker jag) frieser (dyra?)
    att varva ridningen med körning är också en variant och då passar det kanske med en kallblodstravare som redan är inkörd (kan förstås vara väldigt heta framför vagn...)

  • friper

    Har ju alltid varit svag för kallblod så jag har mest ridit dem. När jag red som mest vägde jag lite mycket
    då med så sitta på ett tunt fullblod var inte tänkbart för mig. Inte heller islandshäst, de är ju för små även
    om de sägs vara viktbärande!

    Kul att höra att ni är positiva till att jag börjar rida igen och ger mig tips!
    Ska tillägga att jag ska bara rida i skog och mark, inte hoppning eller nåt annat möjligtvis körning.
    Så det gäller att hitta en musklad kallblod som gärna burit tunga ryttare tidigare så den är van.
    Välriden och inte för ung.

    Att ha sin egna häst är ju en flickdröm som aldrig går ur!
    Gäller att tänka till ett par gånger som man är redo. Både ekonomiskt som tidsmässigt.
    Men hitta den rätta hästen kan ta tid men det kvittar för det är det viktigaste!

  • Apocalypso
    lindalinaa skrev 2012-08-23 14:29:08 följande:
    tycker bara de är så irriterande att folk skriver, "bli medryttare istället" när man skriver att man ska köpa en häst.
    man lär sig allt man behöver veta med tiden..

    som sagt de enda hon ville veta var vilken häst hon skulle välja, hon ville inte veta nåns åsikter om hon skulle köpa en häst eller bli medryttare...
    Inte konstigt att många hästar far illa och omhändertas när folk har den inställningen ... " du behöver inte kunna nånting, du lär dig under tiden".  Död
    Only weak men fear strong women!
  • friper

    Jag har inte ägt en egen häst men haft en albino nordsvensk på foder och ridit en fjording under några år som min egen. Vet hur slitit det kan vara och vad det krävs av en. Var mest fundersam angående min vikt och ridning än hur jag ska lägga upp hela grejen. Den biten kan jag men oron om min vikt kvarstår.

  • lindalinaa

    men herregud... VEM kan precis allt om hästar när de skaffar en? det kunde inte jag iaf men självklart kan man en hel del och tjejen har ju hållt på med hästar tidigare i sitt liv och fnns det sunt förnuft och folk man kan rådfråga så funkar det mesta!
    man behöver inte va elit för att skaffa egen häst, nånstans börjar man ju? jag började också som medryttare och fodervärd men jag var fortfarande inte fulllärd när jag skaffade egen häst och mina hästar har då inte tagit nån skada...

  • Allvetaren
    Apocalypso skrev 2012-08-22 20:45:51 följande:
    Har du bara balansen så kan du rida samtliga de raser du räknar upp, sett till individen, men varför köpa häst och inte börja som medryttare? Det är mycket jobb och ett stort ansvar och även om du red mycket förr så antar jag att du inte haft egen häst tidigare? Mjuka upp dig med att börja som medryttare, gå över till att bli fodervärd och köp sedan egen häst när du är varm i kläderna. Skrattande

    Lycka till TS Skrattande
Svar på tråden Väger 100 kg och ska köpa häst! Går det?