• moruppgren

Ni som haft barn med komjölksproteinsallergi, när blev era barn bättre efter att mjölk uteslutits?

Jag har en son på 6 veckor som inte är speciellt glad. Magknip och massa uppstötningar som han sedan sätter i halsen och slutar andas.
    Hans storasyster hade liknande problem och fick bekräftat vid 8 månader att hon hade reflux. Med henne så provade vi att utesluta komjölk i 3 omgångar, utan förbättring.

Efter att ha träffat läkaren i tisdag ville hon att vi skulle utesluta komjölk, även fast sonen har tydliga refluxproblem innan någon medicin sätts in mot reflux.
    Jag helammar honom kan tilläggas.

Så, ni som haft barn som visat sig vara allergisk mot komjölk, hur många dagar eller veckor tog det innan ni märkte att ert barn mådde bättre?

Ursäkta om inlägget blir rörigt, det är en supertrött mamma som sitter och skriver.

• Svar på tråden Ni som haft barn med komjölksproteinsallergi, när blev era barn bättre efter att mjölk uteslutits?
  • liljekonvaljen2010

Det är lurigt det där med symptom.

Vi fick reda på att vår son var mjölkallergiker när han var 1,5 år. Redan som bebis misstänkte bvc mjölkallergi på grund av prickar på kroppen och kolik. När jag uteslöt alla mjölkprodukter försvann prickarna men koliken fortsatte. När jag började igen så kom inte prickarna tillbaka och vi trodde därför att han inte hade mjölkallergi.

Sonen har haft diffusa magproblem och exem i perioder. Magen blev sämre vid olika sjukor. BVC gav ofta rådet att minska på fiber i kosten. När han var 1,5 år begärde vi ett blodprov (allergitest) för att se om han var allergisk mot något då exemen hade blossat upp. Svaret visade på kraftig mjölkallergi!

Mitt råd är att gå till en dietist. Man får så bra tips och råd. Kan även bolla frågor med dem på ett bättre sätt än med bvcsköterskorna gällande kost. Det är ju oerhört viktigt att du får i dig tillräckligt med vitaminer/mineraler när du ammar vilket inte är helt lätt med mjölkfri kost.   

• moruppgren

Verkligen lurigt! Symptomen är så himla varierande.

Jag har varit helt fri från mjölk sedan i onsdags och ingen skillnad alls på sonen med sin bökiga mage.
    Hoppas verkligen inte det är mjölk utan bara kolik. Eftersom amningen är viktig för mig ser jag helst att jag efter dom här veckorna kan börja äta som vanligt igen. Har typ mjölkabstinens.. :P

• moruppgren

Någon av er som vet hur man gör om man är osäker på om det är komjölk som varit problemet.
    Har varit utan mjölk nu i 12 dagar o det är väl ingen jätte skillnad på magen. Han har även fått medicin mot reflux och kräkningarna plus uppstötningarna som han satte i halsen är nästan helt borta.
    Den enda skillnaden på magen är att bajset är inte helt lika löst. Han är lika gasig som förut.

Om jag om någon vecka börjar med mjölk igen, kommer symptomen på en gång eller dröjer det?

• Strumpans

Jag skulle ge det två veckor till. Magen på honom måste hinna läka. Om du börjar m mjölk sen igen så finns inget rakt svar på hur han kommer reagera. Vissa får symtom direkt. Andra när mängden blivit stor nog.

• moruppgren

Jag tänkte i alla fall vara mjölkfri dom 4 veckor som rekommenderas för att det ska vara riktigt.

Hur var det med amning och mjölk?
    Någon som vet om han nu är allergisk och jag jätte gärna vill äta något med mjölk i en dag. Kan jag göra det då? Hur länge finns mjölkproteinet kvar i min kropp?

• Perssonlund
    moruppgren skrev 2012-09-02 12:17:52 följande:
    Någon av er som vet hur man gör om man är osäker på om det är komjölk som varit problemet.
    Har varit utan mjölk nu i 12 dagar o det är väl ingen jätte skillnad på magen. Han har även fått medicin mot reflux och kräkningarna plus uppstötningarna som han satte i halsen är nästan helt borta.
    Den enda skillnaden på magen är att bajset är inte helt lika löst. Han är lika gasig som förut.

Om jag om någon vecka börjar med mjölk igen, kommer symptomen på en gång eller dröjer det?

Jag gick till bvc direkt när jag misstänkte det. Fick en burk althera av henne och skillnad märktes direkt!!! Han åt althera i 6mån och sen försökte vi igen!! Det tar tid...  
  • Perssonlund
    moruppgren skrev 2012-09-02 20:07:37 följande:
    Jag tänkte i alla fall vara mjölkfri dom 4 veckor som rekommenderas för att det ska vara riktigt.

Hur var det med amning och mjölk?
    Någon som vet om han nu är allergisk och jag jätte gärna vill äta något med mjölk i en dag. Kan jag göra det då? Hur länge finns mjölkproteinet kvar i min kropp?
     Jag slutade amma. Du får höra vad en läkare säger... Det enda sättet att veta om det är kvar eller om det försvunnit är att ge dom något med komjölksprotein i. Min son föddes först med det och sedan fick en av hans kusiner det (syster hade 3barn innan utan detta).
  • moruppgren

Jag vill verkligen inte ge upp amningen om det vore mjölk. Jag får stå ut då och jävlar vad gott det kommer vara med grädde sen :D

Ska prata med läkaren i veckan :)

• 1lingon1blåbär

När våran lilla tjej började med Nutramigen så blev allt bättre på bara någon dag, utslagen försvann...kräkningarna minskade KRAFTIGT och inte en enda kaskad, inga fler blöta/hårda/djupa rapar som annars kom ända från magen.

Efter 2 dagar hade hon gått från knappa 60 ml*'8 Baby Semp, till 150 ml*7 Nutramigen. Stor förändring! 

• annamedfamilj

Är också nyfiken på när allergierna (mjölk och ägg) försvinner ? Dela gärna med er.  Min son 14 månader har varit väldigt allergisk sedan 4 månader, har uteslutit alla mjölkprodukter, ägg och soja. Det fungerar bra nu när vi vet vilka ersättningsprodukter vi kan använda. Sedan 1 års ålder äter han ingen välling (har heller aldrig gjort det) utan lagar maten och vi anpassar vår mat efter vad han kan äta. Det går bara man vet hur man ska göra och självklart smakar det gott. Använder havremjölk och solhavre väldigt mycket. Havregrädden är också bra. Dock är jag besviken över alla tillsatser som finns i många mjökfria produkter, tex smör, grädde osv..det är inte alls bra med tillsatserna!

Svar på tråden Ni som haft barn med komjölksproteinsallergi, när blev era barn bättre efter att mjölk uteslutits?