• Anonym (orolig)

2 åring svartsjuk med barn 2

Hej! Jag är orolig för min son. Han är 2år och har fått en lilla syster för några dagar sedan. Han har blandade känslor, pussar henne, klappa mm. Men prösligt kan få utbrott, börja skricka när hon sover så att hon vaknar, hoppar i hennes närhet , idag träffade henne på huvudet och vi fick panik. Det känns jobbigt hon får inte lugn och ro och vi blir bara ännu stressade med hela situation eftersom vi måste vakta henne hela tiden så att sonen inte gör någonting . Vi försöker göra så gott vi kan så att han inte känner sig utanför, han är närmare psppa och han undviker hålla bebisen så att sonen inte blir svartsjuk och känner sig utanför men äändå händer saker, kastar grejer så att hon börjar gråta mm. Snälla ger oss tips på hur ska vi hantera situationen och hur vi kan göra,

• Svar på tråden 2 åring svartsjuk med barn 2
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Er lille sons reaktioner och beteende är helt naturliga för hans ålder. Han både tycker att det är roligt med en baby men också besvärligt. Systern är mer som en docka för honom och han förstår inte att han gör henne illa. Därför måste ni ordna så att han inte skadar henne men att han får lära sig lite sakta hur man beter sig.
    Att undvika situationer så att pappa inte håller babyn etc är inte något bra sätt enligt min mening. Det är bättre att han får vara med när även pappa sköter om lillasyster. Ge honom en tydlig roll som visserligen liten, men ändå storebror och visa att det också har sina fördelar.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 2 åring svartsjuk med barn 2