• Anonym (ok?)

Skulle ni känna det här är ok?

Barnet är 1,5 år gammal, jag har vårdnad och boende.
    På en månad är barnet hemma hos mig en vecka mer än sin pappa.
    Barnet reser varje vecka till sin pappa, sammanlagd restid per månad blir 14 timmar.
    Barnet är max 3 dagar hos mig och så ska det resa igen.
    Jag mår illa att barnet reser hela tiden och landar aldrig!
    Vid jul kommer barnet vara med mig 2 dagar före jul och 2 dagar när det är nyår, barnet kommer inte vara hos mig på födelsedagen heller.
    Jag har aldrig långhelger, men det har han!
    Skulle ni känna det här är ok?

• Svar på tråden Skulle ni känna det här är ok?
  • Anonym (ok?)
    Anonym skrev 2012-08-24 11:48:48 följande:
    Men ts, ni har växelvis boende med det schema ni har. Hur långt är det mellan hemmen?
    ca 10 mil? kanske.

jag vet det och jag är orolig hur det påverkar barnet i långa loppet, de rekommenderar trots allt växelvist från 3 år
  • Anonym
    Anonym (ok?) skrev 2012-08-24 11:55:07 följande:
    ca 10 mil? kanske.

jag vet det och jag är orolig hur det påverkar barnet i långa loppet, de rekommenderar trots allt växelvist från 3 år
    Okej, det är ganska långt.

Varannan vecka rekommenderas tidigast från 3 år, men det är individuellt. Växelvis, med tätare byten, kan man ha tidigare, beroende på barnet.
  • Brumma

Men jag fattar inte riktigt. Om han "missar" en dag så han får ta igen den efteråt, så måste ju det innebära att när han missade så hade du en extra? Eller missförstår jag nu? Hursomhelst... Hade självkart åkt till förskolan och låtit barnet varit med på fotograferingen även om det var vår dag. Vi har 1,5 timmes bilväg till barnets skola men vid sådana tillfällen kör man naturligtvis extra. Precis som man gör på tex utveckingssamtal... Jul och nyår har vi varannat år - stenhårt. Så blir det inga diskussioner. Födelsedagar har den som barnet är hos den dagen. Firar helt enkelt en extra gång hos den andre föräldern sedan.

• Anonym (ok?)
    Brumma skrev 2012-08-24 12:15:31 följande:
    Men jag fattar inte riktigt. Om han "missar" en dag så han får ta igen den efteråt, så måste ju det innebära att när han missade så hade du en extra? Eller missförstår jag nu? Hursomhelst... Hade självkart åkt till förskolan och låtit barnet varit med på fotograferingen även om det var vår dag. Vi har 1,5 timmes bilväg till barnets skola men vid sådana tillfällen kör man naturligtvis extra. Precis som man gör på tex utveckingssamtal... Jul och nyår har vi varannat år - stenhårt. Så blir det inga diskussioner. Födelsedagar har den som barnet är hos den dagen. Firar helt enkelt en extra gång hos den andre föräldern sedan.
    Tänk om det var så simpelt här!
    Han ska alltid kräva extra från min tid för att det det dyker upp något, tex sjukdom, möten, eler fotografiet nu som är problemet.
    Jo blir som jag har extra pga de här orsakerna, men det tycker jag är inget konstigt, ungen får aldrig en balans om man ska ändra schemat pga en halv dag mer hos mig eller så.
    Tex förra julen, barnet blev sjukt och var mer med mig, då ska han få det tillbaka i år
  • Anonym (ok?)

o det blir inte så mycket extra för mig heller, för barnet är på förskolan på dagen, på kvällen är det med mig.
    så jag förstår inte vad hans problem är

• Anonym (ok?)
    Hannah76 skrev 2012-08-24 12:04:52 följande:
    Hur ska det fungera sen när ni bor så långt ifrån varann?
    varannan helg eller växelvis vecka.
  • mirre67
    Anonym (ok?) skrev 2012-08-24 12:53:03 följande:
    Han ska alltid kräva extra från min tid för att det det dyker upp något, tex sjukdom, möten, eler fotografiet nu som är problemet.
    Jo blir som jag har extra pga de här orsakerna, men det tycker jag är inget konstigt, ungen får aldrig en balans om man ska ändra schemat pga en halv dag mer hos mig eller så.
    Tex förra julen, barnet blev sjukt och var mer med mig, då ska han få det tillbaka i år

Men det är väl inget konstigt att han vill ha igen tiden han missar med ert barn p g a det som du rabblar upp här? Eller?? Han är ju barnets pappa och vill vara så mycket som möjligt med det, det är väl ändå helt naturligt, för det vill du ju själv också som jag förstår?! VArför flyttade du så långt bort som 10 mil från honom?? Hur har ni tänkt lösa det när barnet blir äldre och börjar skolan t ex? Har du och barnet något nätverk runt er där ni bor nu, släktingar, vänner? Har pappa och barn något nätverk där pappan bor, vänner och släkt??
  • Anonym (ok?)
    mirre67 skrev 2012-08-24 13:07:24 följande:

Men det är väl inget konstigt att han vill ha igen tiden han missar med ert barn p g a det som du rabblar upp här? Eller?? Han är ju barnets pappa och vill vara så mycket som möjligt med det, det är väl ändå helt naturligt, för det vill du ju själv också som jag förstår?! VArför flyttade du så långt bort som 10 mil från honom?? Hur har ni tänkt lösa det när barnet blir äldre och börjar skolan t ex? Har du och barnet något nätverk runt er där ni bor nu, släktingar, vänner? Har pappa och barn något nätverk där pappan bor, vänner och släkt??
    Mådde inte bra i samma kommun, hade inget nätverk och han psykade mig, föjde efter och vela se vad jag gjorde på stan, hotade mig att ta barnet ifrån mig med mera.
    Här har jag min pojkvän och kompisar.
    Pappan har sig själv och sina föräldrar hos sig.
    VId skola varannan helg och halva loven hos pappa.

Givetvis vill han ha igen tiden, men han tänker inte på att det blir fel för barnet, åka fram och tillbaka så mycket och aldrig få landa hos någon av oss.
    Jag har försökt möta han så gott jag kan, då det är inte barnet som valt att skiljas från oss men jag känner att jag får bara skit tillbaka och socialen stöttar inte mig eller hur barnet mår, jag har sagt hur han beter sig kring oss vid hämtning och lämning, att han struntar i att ha samma rutiner som jag och förskolan och att han struntar i att ha specialkost till barnet för att han har fått för sig att det är struntprat, jag blir snart hårlös för jag vet inte hur jag ska lyfta fram mitt barns röst!
  • Linda 275

Aj, vad jag tycker synd om lillen som hamnar mitt i detta. Kan det verkligen vara rimligt med växelvis boende för en 1,5-åring?

• Brumma
    Anonym (ok?) skrev 2012-08-24 12:53:03 följande:

Blit vår bonus sjuk så hon inte kan komma (eller åka tillbaka till mamma) så är det bara så. Inget vi byter för...
    Däremot om det är ngt inplanerat, att mamma tex vill ha barnet några extra dagar pga semester eller syskons födelsedag, då brukar vi ta de dagarna extra.
    Jobbigt att ni inte kan komma överens :(
    Sen vad gäller samma rutiner, till en viss gräns kan man mötas här, men man kan inte kräva att man skall ha precis samma rutiner.
    Dock är ert barn så litet att man hade försökt hålla sovrutiner tex som förskolan har för att underlätta för BARNET, inte för den andra föräldern... Men diffa på ngn timme hit eller dit tycker jag funkar..
  • Brumma
    Anonym (ok?) skrev 2012-08-24 11:31:22 följande:
    jag har försökt och försökt men han är så besatt att det ska vara rättvist och att han förlorar tid här och var.
    Han struntar helt i barnets mående tycker jag.
    Jag kan inte göra så mycket heller, om det ska bli ändring i umgänge ska pappan stämma mig.
    Vet ju inte alls hur turerna gått, men ett tag var vi TVUNGNA att sätta hårt mot hårt..
    Att inte gå med på några ändringar överhuvudtaget.. För mamman körde tillslut över oss och barnet fick mindre och mindre tid med pappan. I vårt fall tyckte mamman att det var viktigare att hon och dottern hade kul ihop och gick på tex leklandet istället för att barnet kom till oss (pappan) på umgängestiden.
    Nu verkar inte det vara ert problem, men kanske kan det ligga en sådan rädsla bakom?
    Att pappan är rädd för att förlora mer tid i längden.

Vi har bara vh, och vad mamman inte insåg var hur viktiga dessa helger var. Hon ansåg att en mindre kunde väl inte göra något :(
  • Anonym
    Anonym (ok?) skrev 2012-08-24 13:17:40 följande:
    Mådde inte bra i samma kommun, hade inget nätverk och han psykade mig, föjde efter och vela se vad jag gjorde på stan, hotade mig att ta barnet ifrån mig med mera.

Givetvis vill han ha igen tiden, men han tänker inte på att det blir fel för barnet, åka fram och tillbaka så mycket och aldrig få landa hos någon av oss.
    Jag har försökt möta han så gott jag kan, då det är inte barnet som valt att skiljas från oss men jag känner att jag får bara skit tillbaka och socialen stöttar inte mig eller hur barnet mår, jag har sagt hur han beter sig kring oss vid hämtning och lämning, att han struntar i att ha samma rutiner som jag och förskolan och att han struntar i att ha specialkost till barnet för att han har fått för sig att det är struntprat, jag blir snart hårlös för jag vet inte hur jag ska lyfta fram mitt barns röst!
    Vad har barnet för diagnos som kräver specialkost? Har du visat läkarintyg?
  • mirre67
    Anonym (ok?) skrev 2012-08-24 13:17:40 följande:

Varför måste sonen ha specialkost? Har han någon sjukdom som kräver detta? Socialen ser alltid till barnets bästa och ser då kanske att det är du som valt att flytta 10 mil bort från barnets pappa framförallt och även dess farföräldrar. Är det du som bestämt hur det ska bli med barnets boende vid skolstarten eller har ni kommit överens om det? Hur mycket gör du för att barnet inte ska bli kvar "för länge" hos dig så det blir missade dagar hos pappan som han sen kräver igen?
  • Anonym

"Skulle ni känna det här är ok?"

Ja.  

• Anonym (ok?)
    mirre67 skrev 2012-08-25 12:23:18 följande:

Varför måste sonen ha specialkost? Har han någon sjukdom som kräver detta? Socialen ser alltid till barnets bästa och ser då kanske att det är du som valt att flytta 10 mil bort från barnets pappa framförallt och även dess farföräldrar. Är det du som bestämt hur det ska bli med barnets boende vid skolstarten eller har ni kommit överens om det? Hur mycket gör du för att barnet inte ska bli kvar "för länge" hos dig så det blir missade dagar hos pappan som han sen kräver igen?

Allergisk, finns inte läkarintyg på det, mer att jag och förskolan har märtk en reaktion.

Jag har bestämt allt, han har inte brytt sig.

Jag har aldrig nekat han umgänge, bara när barnet varit sjuk och ibland har det hänt när det ska bli hans tur med barnet, då har jag gått med på att byta helg tex.

Problemet är det att han blir tokig över att om barnet skulle vara hos mig en dag pga möten, läkarbesök, dagisfotografi med mera och då ska han få tillbaka det, trots att jag ger förslag att hämta senare samma dag, han ska ha hel dag.     
  • Anonym
    Anonym (ok?) skrev 2012-08-27 09:05:44 följande:

Allergisk, finns inte läkarintyg på det, mer att jag och förskolan har märtk en reaktion.

Jag har aldrig nekat han umgänge, bara när barnet varit sjuk och ibland har det hänt när det ska bli hans tur med barnet, då har jag gått med på att byta helg tex.

Problemet är det att han blir tokig över att om barnet skulle vara hos mig en dag pga möten, läkarbesök, dagisfotografi med mera och då ska han få tillbaka det, trots att jag ger förslag att hämta senare samma dag, han ska ha hel dag.     
    Då går man till läkare för att få det utrett. Blir det ingen diagnos kan du inte heller klaga på att pappan inte sköter barnets "allergi".

Han kanske har brytt sig men tyckt att det var lättast att låta dig bestämma och fixa allt?

Men varför ska han acceptera mindre tid med barnet upprepade gånget? Det låter som om det händer ofta.
  • Anonym (ok?)
    Anonym skrev 2012-08-27 09:27:01 följande:
    Då går man till läkare för att få det utrett. Blir det ingen diagnos kan du inte heller klaga på att pappan inte sköter barnets "allergi".

Han kanske har brytt sig men tyckt att det var lättast att låta dig bestämma och fixa allt?

Men varför ska han acceptera mindre tid med barnet upprepade gånget? Det låter som om det händer ofta.

Nej, har inte hänt ofta alls,  vi brukar kunna planera in allt, men nu är det dagisfotot som krockar, samma med julafton. Jag tycker han är löjlig som bråkar över det, då jag brukar vara generös och ge han de flesta högtiderna och jag har gett han extra för att han vela ha barnet hos sig när han fyllde år eller hade släktingar på besök.
  • Hannah76
    Anonym (ok?) skrev 2012-08-24 12:55:55 följande:
    varannan helg eller växelvis vecka.
    Fungerar det med vv när det kommer till skolgång?
  • Anonym
    Anonym (ok?) skrev 2012-08-27 09:05:44 följande:

Varför har du inte sett till att det har utretts?
Svar på tråden Skulle ni känna det här är ok?