• Anonym

Kan man få böter utan att man stannats av polisen?

Om jag  gör en trafikförseelse som polisen ser, men inte stannar mig för, kommer de skicka böterna hem till mig?

• Svar på tråden Kan man få böter utan att man stannats av polisen?
  • Zadre
    Anonym (lite smått orolig) skrev 2016-04-01 23:02:05 följande:

Åh! Tusen tack för då snabbt svar, så de kan inte skickas hem något på posten då? Blev ej stoppad o någon poliskontroll utan kom hem utan problem. Men blev ändå sjukt nojig över de faktum att det kanske var svartklädda poliser jag såg... Men du menar att de skulle stoppat mig direkt? Det kan inte komma hem någonting på posten en vecka senare där de står att jag blivit av med körkortet osv? Om jag nu kört för fort lr så?

När de lasrar så står det andra poliser i bilar/på MC beredda att köra iväg och stoppa fortkörarna, för det är föraren vid fortkörningstillfället som ska ha böterna, inte specifikt bilens ägare. När det gäller fartkameror så skickar de hem böter enbart om de säkert kan identifiera föraren. Det är därför MC-förare inte kan få böter vid fartkameror då man inte kan se vem det är som kör hojen.
    När de lasrar så har de bara regnumret, de tar ingen bild och kan därför inte veta att det är just DU som kör fort i just den bilen och kan därför inte bötfälla dej om de inte stoppar dej just då. Ingenting skickas hem till dej i efterhand.
  • Anonym (lite smått orolig)

Men om man tror sig ha fastnat i en mobil fartkamera då? Hur lång tid tar det innan man får ett besked om eventuell bot??

• Zadre
    Anonym (lite smått orolig) skrev 2016-04-06 01:33:38 följande:

Men om man tror sig ha fastnat i en mobil fartkamera då? Hur lång tid tar det innan man får ett besked om eventuell bot??

Det vet jag inte hur lång tid det kan ta. Men en mobil fartkamera ser ut som en vanligt kamera på ett släp så på din beskrivning låter det inte som att det var en sån.

Jag såg ingen varningsskylt för fartkamera innan och såg heller ingen fartkamera alls överhuvudtaget. Kan tilläggas att det var på kvällen i en skarp kurva med 100 övergående till 70 mitt i kurvan. Där blixtrade det. Men såg ingenting efter det. Så fattar inte vart den stod... om de nu stod någon. Men blixten gjorde mig näst intill blind. Så vettefan?

Kan även tillägga att det INTE står någon fartkamera där i vanliga fall och såg inte heller något släp? :S

• viktorjohan
    Anonym (lite smått orolig) skrev 2016-04-06 01:33:38 följande:

Jag slarvade och körde 96 förbi en fartkamera där hastighetsgränsen var 90. Det blixtrade till och jag förstod direkt vad som hänt. Efter ca 4 veckor kom boten och "bildbeviset" på posten. Bättre bild än vilken sefie som helst. Ha ha ha.

Vad hände sen då? Vad fick du i böter?

Var det en fast fartkameror eller en mobil ?

Anonym (lite smått orolig) skrev 2016-04-06 14:53:15 följande:

Vad hände sen då? Vad fick du i böter?

Var det en fast fartkamera? Lr en mobil?
    viktorjohan skrev 2016-04-06 13:16:17 följande:

Jag slarvade och körde 96 förbi en fartkamera där hastighetsgränsen var 90. Det blixtrade till och jag förstod direkt vad som hänt. Efter ca 4 veckor kom boten och "bildbeviset" på posten. Bättre bild än vilken sefie som helst. Ha ha ha.

Råkade vist citera mitt egna inlägg, bra man är!
  • viktorjohan
    Anonym (lite smått orolig) skrev 2016-04-06 16:34:52 följande:

Råkade vist citera mitt egna inlägg, bra man är!

Det var en fast kamera. Böterna var på 1500 kr har jag för mig. Åkte fast för fortkörning två veckor tidigare också. Fast då var det en civil polisbil som mätte upp min hastighet. Så nu får jag verkligen undvika nya fortkörningar i ett par år. Annars riskerar jag körkortet. Men jag tycker jag varit klantig och får därför stå mitt kast. Jag kör normalt inte för fort. Har kört mycket bil i över 30 år och åkt på fortkörning en gång innan dessa två på två veckor.
    viktorjohan skrev 2016-04-06 16:56:20 följande:

Det var en fast kamera. Böterna var på 1500 kr har jag för mig. Åkte fast för fortkörning två veckor tidigare också. Fast då var det en civil polisbil som mätte upp min hastighet. Så nu får jag verkligen undvika nya fortkörningar i ett par år. Annars riskerar jag körkortet. Men jag tycker jag varit klantig och får därför stå mitt kast. Jag kör normalt inte för fort. Har kört mycket bil i över 30 år och åkt på fortkörning en gång innan dessa två på två veckor.

Okej men jag blir inte klok på allt jag läser här.. För enligt vissa så ska man få en rätt så snabb bot på mobila fartkameror, den skall komma inom ca: 10 dagar.... Sen tar det normalt sett längre tid innan man får en bot på fasta fartkameror.... Men har verkligen ingen aning.... Tänker ju såhär att, mobila fartkameror tas hem vid dagens slut och tittas igenom...? Då borde det teoretiskt sätt gå ut med informationen fortare.....? Lr kan det ta månader även där?

Skönt att det ändå gått bra för dig.... Har nog slitit allt mitt hår snart. Är så jävla orolig..... skitjobbigt att inte veta vad det var jag såg? :/
  • viktorjohan
    Anonym (lite smått orolig) skrev 2016-04-06 18:09:02 följande:

Okej men jag blir inte klok på allt jag läser här.. För enligt vissa så ska man få en rätt så snabb bot på mobila fartkameror, den skall komma inom ca: 10 dagar.... Sen tar det normalt sett längre tid innan man får en bot på fasta fartkameror.... Men har verkligen ingen aning.... Tänker ju såhär att, mobila fartkameror tas hem vid dagens slut och tittas igenom...? Då borde det teoretiskt sätt gå ut med informationen fortare.....? Lr kan det ta månader även där?

Skönt att det ändå gått bra för dig.... Har nog slitit allt mitt hår snart. Är så jävla orolig..... skitjobbigt att inte veta vad det var jag såg? :/

Man hämtar nog datan från en mobil kamera oftare. Men sen bör det inte skilja i tid mot en fast. Man analyserar materialet i Kiruna i båda fallen skulle jag gissa. En ganska stor andel bilder lär vara för dåliga för att kunna identifiera föraren på dessutom. Du har väl nån uppfattning om hur fort du körde? Hursomhelst lönar det sig inte att oroa sig. Får du en bot så får du. Bara vänta och se alltså.
    viktorjohan skrev 2016-04-06 21:46:16 följande:

Man hämtar nog datan från en mobil kamera oftare. Men sen bör det inte skilja i tid mot en fast. Man analyserar materialet i Kiruna i båda fallen skulle jag gissa. En ganska stor andel bilder lär vara för dåliga för att kunna identifiera föraren på dessutom. Du har väl nån uppfattning om hur fort du körde? Hursomhelst lönar det sig inte att oroa sig. Får du en bot så får du. Bara vänta och se alltså.

Det var en väldigt tajt kurva precis där så kan aldrig tänka mig att jag skulle klarat av att ligga i särskilt hög hastighet just där.. Men har verkligen ingen aning då det var en hastighetsskylt på 100 som mitt i kurvan plötsligt gick över till 70.. Känns jävligt jobbigt att inte veta!!! Men tack för ditt svar.. Den som lever får se..... Har jämnt en jävla tendens att stirra in i dessa fartkameror bara. Även om de inte blixtrar. Så jag är nog med... FAN!

Nu har det gått 27 dagar sen blixt-tillfället med den förmodade "mobila fartkameran". Så kan nog kanske klassa mig själv som safe nu! ;)

Svar på tråden Kan man få böter utan att man stannats av polisen?