• Anonym (pappa)

Min dotter har en elak bästa kompis

Hej,
    Jag har ett bekymmer som jag inte riktigt vet hur jag skall hantera. Min dotter, 4 år, har en bästa kompis som jag känner inte är bra för henne. Å ena sidan vill jag inte ifrågasätta hennes val av kompis, men å andra sidan ser jag att hon i alla lägen inte mår bra av den relation de båda kompisarna har.  Dessutom tar min dotter efter de dåliga egenskaper som hennes kompis har.
    Min dotter är en blyg, ganska försiktig tjej som inte släpper vem som helst inpå livet. Men de som hon trots allt låtit komma nära är hon mån om att vara till lags. Hennes kompis är på många sätt raka motsatsen till min dotter; orädd och ganska ointresserad av vad andra tycker. Hon har ett tydligt fokus; att få sin vilja igenom. Resultatet blir, i de allra flesta fall, en lek där endast den ene, min dotters kompis, bestämmer. Min dotter protesterar inte nämnvärt ska sägas, men som utomstående betraktare känner man ofta att hon blir hunsad med.

Sen finns det ytterligare en dimension på det hela. Min dotters kompis får en väldigt fri uppfostran och ur mitt perspektiv saknas många av de mer fundamentala gränserna för vad man får göra och inte göra. Jag lägger mig inte i andras uppfostran, men när någon annans barn beter sig illa mot mitt är det mer än vad jag kan acceptera. Det är svårt att beskriva på vilket sätt min dotters kompis beter sig illa. Det sker ofta ganska subtilt, med små men ganska otrevliga eller respektlösa kommentarer och ageranden. För min dotters kompis är det exempelvis viktigt vad som är bra och vad som är dåligt. Och i många sammanhang och lekar landar det i, enligt henne, att min dotter är dålig. Dessutom tar hon sig friheter att göra saker som enligt vanliga normer är respektlöst eller oförskämt. Ett exempel: vid det födelsedagskalas som vi hade för vår dotter häromdagen kom vi på kompisen med att öppna vår dotters presenter, för att sedan kunna leka med dem. Någon av leksakerna gick till och med sönder. Kompisens föräldrar var med och såg på men brydde sig inte om att säga till, om de överhuvudtaget tyckte det var fel.

Min undran är nu, hur ska man tänka och hur ska man agera? Jag vill inte att min dotter ska fara illa. Jag vill exempelvis inte att min dotter dagligen ska få höra att hon är dålig (även om hon rent objektivt någon gång skulle vara det är det inget hon behöver höra). Min dotter och hennes kompis är på samma avdelning på dagis varför det är inte helt okomplicerat att få dem att leka mindre med varandra. Jag tror dessutom att kompisen (har kunnat läsa det mellan raderna vid några tillfällen) ser till att vår dotter inte leker med andra.

För att sammanfatta, min dotter har en kompis som beter sig illa mot henne. Min dotter klarar inte själv att värja sig eller förstå det hon är utsatt för. Och vad värre är, lär sig min dotter att själv bete sig lika illa, vilket hon gör mot exempelvis sin lillebror.

Vad ska vi göra? 

• Svar på tråden Min dotter har en elak bästa kompis
  • barnpsykologen margit

Hej!
    När barnen är så små som 4 år har ju föräldrarna fortfarande ganska stort inflytande på deras umgänge. Ni behöver ju inte bjuda hem kompisen till ert hem om ni känner att er dotter inte mår bra av det. Om ni ändå tar hem henne kan ni ju också som vuxna säga till henne när ni tycker att hon beter sig illa.
    Hur barnen väljer kompisar på dagis är  svårare att påverka men där kan ni  faktiskt prata med personalen och fråga om de tycker att er dotter skulle behöva umgås med andra också. Då kan de hjälpa till att styra det på dagtid när föräldrarna inte är med.
    Självklart ska föräldrar alltid värna om sina barn och hindra andra från att göra dem illa. Om det andra barnets föräldrar inte tycks bry sig är det ju dessutom nödvändigt att någon tar ansvar åtminstone när barnen är hemma hos er.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Min dotter har en elak bästa kompis