• MikaelsFru

Ni som läser kapitelböcker för era barn...

Jag vill gärna läsa kapitelböcker för mina barn som är 5, 6 och 8 år (för alla på en gång).

Jag läste sist Klas Klättermus och den var uppskattad av alla. Ikväll började jag på Munintrollen -Farlig midsommar, som jag själv minns som en fantastisk bok. Jag undrar dock om verkligen de yngsta förstår vad jag läser...men dom klagade inte iaf.

Så; Vad läser ni för era barn och vilka åldrar är barnen i? Har ni några bra tips?Inte Astrid Lindgren, dom har vi redan gått igenom.

• Svar på tråden Ni som läser kapitelböcker för era barn...
  • augustisten

Har en snart sexårig bokslukare hemma och vi läser mycket Lassemajas detektivbyrå just nu. Sandvargen som redan nämnts är underbar, den återkommer vi ofta till liksom muminböckerna som ni börjat på... De är ju väldigt bra att prata om relationer kring.

Gusten grodslukare och Gummitarzan av Kirkegaard är roliga. Häxorna och Matilda av Roald Dahl också (och spännande). Vi började på Momo och kampen om tiden av Michael Ende också men den var lite för svår än.

Vi ska nog ge oss på Narnia-böckerna och kanske första Harry Potter snart.

• MaaxMaax

Min pappa läste Bilbo och Sagan om ringen för mig och min lillebror när vi var runt 10 resp 7 år. Visst förstod vi inte allt, eller iallfall inte samma saker som pappa förstod, men vi tyckte båda att det var fantastiska berättelser. Jag tror att barn förstår betydligt mer än vad många vuxna tror, på sitt eget sätt. Så läs du Tove Janssons böcker, Harry Potter, osv. 

In manus tuas, Pater, commendo spiritum meum
  • 5by5

Matilda av roald dahl är ju rolig. Tänkte läsa narnia för min dotter nu, eller kanske en liten prinsessa.

• linolin

Favoritar vi läser också kapitelböcker så bra med tips.

• augustisten
    5by5 skrev 2012-09-22 21:21:05 följande:
    Matilda av roald dahl är ju rolig. Tänkte läsa narnia för min dotter nu, eller kanske en liten prinsessa.

Åh, En liten prinsessa älskade jag, och Den hemliga trädgården...
  • nytt eller gammalt

Alla böckerna om Dorothy och Oz. Kommer inte ihåg författaren nu bara för det men ni vet vilka jag menar tror jag. Lite gammaldags men ändå så tokiga, roliga och ibland spännande.

Kamomilla stad... Den är ju så rolig och så får man sjunga mitt i också.

• Jelenas

Jag läste SVJ av Roald Dahl för min äldsta när han var runt 5-6 år. Skulle läsa den för min bonus som nu är i samma ålder. Men eftersom hon har problem med talet och jätten "pratar" väldigt konstigt väntar jag med boken. Men vi ska helt klart läsa den när hon är mera mogen.

• zest

Vill tipsa om Kulla Gulla som min mamma började läsa för mig när jag var 5-6 år, tyckte att alla böckerna i serien var bra.

• 5by5

Vi läser "monstret i skåpet" just nu. Den gillar min dotter.

Nån som har tips på nån lite läskig bok? Hon vill höra spökhistorier och är inte särskilt lättskrämd...

• Jelenas

Åh monstret i skåpet älskade jag som liten. :)

Kan böckerna om den lilla vampyren vara något? Han som heter Rutger?

• Sommarvind

Jag kan också rekommendera Jo Salmsons böcker. Hon har skrivit flera fantasyserier, de vi läst är Almandrarnas återkomst och Häxfolket. Min 7-årige son älskar dem och jag tycker också att de är bra. Vi ska precis börja på serien om Tam. Annrs läser vi mycker Lassemajas detektivbyrå och monsterdetektiven Nellie Rapp.

• Gladskit

Vi har läst ett par böcker om Megakillen. De tyckte min son var bra, det var precis när vi började med kapitelböcker och då ville han gärna att det skulle vara bilder på i varje fall var tredje, var fjärde sida.
    Just nu läser jag min gamla Karlsson på taket, jättekul! Och sen blir det Emil i Lönneberga. 

• sötare

min äldsta son är fem år och på has dagis så läser de kapittelböcker som högläsning. De har precis läst madicken.

Svar på tråden Ni som läser kapitelböcker för era barn...