• Blivande mamma 74

Välja gudmor och gudfar utan att diskutera det med den andra förälder?

Vi har ett barn ihop men är inte tillsammans längre. Jag har ensamvårdnad och han har umgänge med barnet. Varken jag eller han är religöra men troende. Han kommer igår och berättar att han har valt en gudor och gudfar till barnet. Två personer som jag knappt känner och den ena inte ens träffat. Han säger att det är från hans sida och jag får välja från min sida. Jag tycker dock att det är inte ok att välja sånt utan att ens engång diskutera det med mig som mor till barnet. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Välja gudmor och gudfar utan att diskutera det med den andra förälder?
  • Philippa

Det är väl personer som betyder mycket för honom... inget jag hade lagt nån energi på....

• Erki

Ska ni ha 4 gudföräldrar då du får välja 2 st själv så skulle jag inte lägga ner någon energi (bråk) på detta sålänge du inte vet att någon av hans val är direkt olämpliga.
    Mitt ex (vi var separerade redan vid dotters födsel) ville gärna att hans bästa vän skulle vara gudfar. Det var en person som jag personligen inte tyckte om ett dugg av olika anledningar men det fanns inget då som gjorde honom direkt olämplig och det var pappans val.
    Men det löste sig av sig själv då pappans vän tydligt visade att han var rätt olämplig ändå genom att han inte ens skulle komma på dopet (ingen specifik anledning) och då hade han inte ens träffat dottern som var 4 månader vid tillfället.
    Perfekt, då gjorde jag valet att avsäga honom det innan och tillfrågade istället min bror som gladeligen tackade ja :)

• Blivande mamma 74
    Erki skrev 2012-08-27 09:04:01 följande:
    Ska ni ha 4 gudföräldrar då du får välja 2 st själv så skulle jag inte lägga ner någon energi (bråk) på detta sålänge du inte vet att någon av hans val är direkt olämpliga.
    Mitt ex (vi var separerade redan vid dotters födsel) ville gärna att hans bästa vän skulle vara gudfar. Det var en person som jag personligen inte tyckte om ett dugg av olika anledningar men det fanns inget då som gjorde honom direkt olämplig och det var pappans val.
    Men det löste sig av sig själv då pappans vän tydligt visade att han var rätt olämplig ändå genom att han inte ens skulle komma på dopet (ingen specifik anledning) och då hade han inte ens träffat dottern som var 4 månader vid tillfället.
    Perfekt, då gjorde jag valet att avsäga honom det innan och tillfrågade istället min bror som gladeligen tackade ja :)
    Det finns väl ingen anledning att ha fyra gudföräldrar, tycker jag. Sen kan han ju komma och fråga
    vad man som mor tycker?
  • La Lola
    Blivande mamma 74 skrev 2012-08-27 09:14:40 följande:
    Det finns väl ingen anledning att ha fyra gudföräldrar, tycker jag. Sen kan han ju komma och fråga
    vad man som mor tycker?
    Då kan man ju lika gärna säga att det inte finns nån anledning att ha nån överhuvudtaget....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alexi

Men om han inte ens har vårdnad om barnet så funkar väl inte relationen mellan er så bra och då kanske det här är ett sätt att bråka...

• Busbellan

Jag tycker inte det är så konstigt att han vil välja två stycken som han tycker käns viktiga
    Hade du tänkt diskutera dina val av gudföräldrar me dhonom?  

Mamma till Nora, August och Ella
  • Blivande mamma 74
    La Lola skrev 2012-08-27 09:16:03 följande:
    Då kan man ju lika gärna säga att det inte finns nån anledning att ha nån överhuvudtaget....

Så du tycker att 4 är ok, när jag inte ens vill ha en till mitt barn?
  • Blivande mamma 74
    Alexi skrev 2012-08-27 09:17:14 följande:
    Men om han inte ens har vårdnad om barnet så funkar väl inte relationen mellan er så bra och då kanske det här är ett sätt att bråka...

Precis! Han är inte ens själv lämplig som far och sen väljer han två vänner till vårt barn som gudföräldrar.
  • La Lola
    Blivande mamma 74 skrev 2012-08-27 09:19:25 följande:

Så du tycker att 4 är ok, när jag inte ens vill ha en till mitt barn?
    Det sa jag inte.
    Men det kan ju vara en idé att välja vad man vill lägga ner energi på att bråka om.....

Idag betyder ju gudföräldrar inget alls.
    Så vad gör det egentligen om barnet får dessa två?

• La Lola
    Blivande mamma 74 skrev 2012-08-27 09:22:07 följande:

Precis! Han är inte ens själv lämplig som far och sen väljer han två vänner till vårt barn som gudföräldrar.
    Men du valde ändå att skaffa barn med honom?
  • Blivande mamma 74
    La Lola skrev 2012-08-27 09:23:40 följande:
    Men du valde ändå att skaffa barn med honom?

Tyvärr är människor inte felfria. Jag gjorde ett dåligt val att skaffa barn med en olämplig person. Hoppas ditt liv har varit felfri!
  • La Lola
    Blivande mamma 74 skrev 2012-08-27 10:14:29 följande:

Tyvärr är människor inte felfria. Jag gjorde ett dåligt val att skaffa barn med en olämplig person. Hoppas ditt liv har varit felfri!
    Ok.
    Näe, det har mitt liv inte varit.
  • Erki

Du nämnde inget i ts att han var en olämplig förälder eller att du inte vill ha någon gudförälder alls.
    Vad det är som gör honom olämplig och varför du inte vill ha några gudförälder vet vi inte och då är det svårt att ge det svar du vill ha.
    Förlåt att jag försökte hjälpa till, ska genast sluta!

Svar på tråden Välja gudmor och gudfar utan att diskutera det med den andra förälder?