• hannis

Ni med 3-åring och bebis, har ni vagn och vilken?

Jag funderar lite på hur vi skall göra med vagn när vår son blir storebror. Han kommer att vara ganska exakt 3 år om bebisen kommer som planerat.

Sonen sitter i vagn dagligen eftersom vi har hundar och promenerar långt och snabbt. Detta är inget vi kan sluta med när syskonet kommer eftersom hundarna och även jag behöver motion. Sonen går gärna 1-2 kilometer men jag vill kunna gå 7-8 kilometer i snabbt tempo.

I nuläget sover även sonen i vagnen 1,5 timmer/dag men det kan ju ha förändrats till vintern så bebeisen kommer.

Hur gör ni andra med 3-åringar och bebis och som fortfarande använder vagn? Jag funderar på om ståbräda räcker men hur bekvämt är det att promenera långt och snabbt med en sådan? Och hur mysigt är det för 3-åringen att stå på en sådan i ösregn tex? Jag går ju i alla väder, både sol, regn och snö.

• Svar på tråden Ni med 3-åring och bebis, har ni vagn och vilken?
  • spökplumpen

Jag gillar också att gå långt och fort och då är syskonvagnen guld. Vi är dock inne på att köpa en city mini med ståbräda att ha när vi bara går på stan. Men när jag ska gå mina skogspromenader så tror jag inte att det funkar med ståbräda...tror jag kommer få spatt och sparka sönder brädan i ren ilska att hela tiden slå fötterna i den. Ståbräda är nog guld när man bara ska till dagis, andra korta sträckor på några km eller om man har all tid i världen att ta sig till sin destination och sen hem igen. Min stora somnar ofta men inte alltid på mina skogspromenader trots att han inte sovit middag på 1,5 år. Vet att det finns syskonsitsar som man kan sätta på sidan av vagnen, men då måste barnet vara vaket. De sitsarna kan man även sätta på selecten och få med sig 3 barn.

• hannis

Tack för alla bra svar! Nu känns det mer som att ni förstår mitt problem.

Jag har kommit fram till att jag måste ha två lösningar. Dels enkelvagn med mjuklift som kombineras med bärsjal/sele och dels en syskonvagn och då lutar det åt en Phil

• Flisan79

Jag rekommenderar babytravel Dublin. Billig både som ny och väldigt billig på blocket.

Har en 09:a vi köpte ny när 2:an kom och då var 1:an ca 2,5 år. Nu har vi fått en 3:à med och alla tre barn åker på den. De är 5, 3 och 1 år gamla. 5 åringen kan sätta sig framme vid fötterna om vi vill ha koll på henne eller om hon inte orkar gå.

Phil and Ted (går inte skriva "och" tecknet för så försvinner all text efter) är tyvärr inte så bra för äldre barn. Den är vad jag förstår lämplig upp till 3 år max. Dessutom fattar jag inte personligen hur man kan skuffa in en unge under en annan.
    I min BT sitter tom 5 åringen toppen i sitsen.

Och ja den har 4 stora lufthjul, är lätt att köra och blir väldigt liten ihopfälld.

• hannis

Babytravel Dublin är en så stor vagn och jag skall få plats med 2 vagnar i hallen. Blir svårt..

Dessutom blir vårt ekipage så brett med en så bred vagn. Dubbelvagn, 3 hundar och promenad på smal 70-väg känns vanskligt men jag måste kanske tänka om?

• Flisan79

Du får väl åka till typ babyproffsen. De har ju lite olika vagnar att prova bla sin egen vagn babytravel. De brukar ju även ha Phil and Ted.

• spökplumpen
    hannis skrev 2012-10-31 12:59:16 följande:
    Babytravel Dublin är en så stor vagn och jag skall få plats med 2 vagnar i hallen. Blir svårt.. Dessutom blir vårt ekipage så brett med en så bred vagn. Dubbelvagn, 3 hundar och promenad på smal 70-väg känns vanskligt men jag måste kanske tänka om?

Du kanske får börja reka nya områden att gå på redan nu. Det låter som att det skulle vara enklare för dig om du kunde ta bilen en bit och sen gå på bättre anpassade vägar. Behovet av det lär bara öka med tiden, tänker främst på ditt stora barn som kommer gå/springa utan att tänka på konsekvenserna.
    S
  • hannis
    spökplumpen skrev 2012-11-06 14:25:29 följande:

Du kanske får börja reka nya områden att gå på redan nu. Det låter som att det skulle vara enklare för dig om du kunde ta bilen en bit och sen gå på bättre anpassade vägar. Behovet av det lär bara öka med tiden, tänker främst på ditt stora barn som kommer gå/springa utan att tänka på konsekvenserna.
    Nja nya områden blir nog svårt eftersom problemet liksom kvarstår. Antingen är det 70-väg och vagn krävs eller så är det skog där 3-åringen kan gå lite själv och bebisen sitta i sjal/sele men där jag och hundarna inte får någon direkt motion. Ett elljusspår hjälper ju inte heller eftersom en 3-åring inte orkar gå speciellt långt.

Tanken är att vi skall flytta så småningom men vi får inte sålt vårt hus just nu så tills dess får jag försöka laga efter läge så att säga. Tror det blir en kombination av en begagnad syskonvagn, enkelvagn + sjal samt gående barn i skogen + sjal. 

När barnen blir lite större har jag tänkt att cykla mer med hundarna och ha barnen i cykelkärra. Vet många hundägare som gör så med lite större barn och det funkar ju både på landet och i bebodda områden. Glad
  • hannis
    Flisan79 skrev 2012-10-31 17:20:17 följande:
    Du får väl åka till typ babyproffsen. De har ju lite olika vagnar att prova bla sin egen vagn babytravel. De brukar ju även ha Phil and Ted.
    Jag var på babyland i går och de hade babytravel dublin som faktiskt ser riktigt bra ut! Får kika efter en sådan begagnad så småningom. Den får stå i förrådet helt enkelt och så får jag ta mig besväret att ta fram den de dagarna jag behöver den.

Sonen kommer att gå på allmän förskola 15 timmar i veckan så de dagarna får jag passa på att ta långpromenaderna när han är på förskolan. Då behövs bara syskonvagnen de andra två dagarna.  
  • emsapemsa

Hej! Nu kanske du redan har skaffat en vagn, eftersom det var ett tag sedan du skrev. Men en kompis till mig har en bugaboo donkey och den verkar superbra! Den går ju att göra om till enkelvagn när man bara går med ett barn, och så till dubbelvagn med två. Den har vändbara sittdelar och ordentliga lufthjul som är låsbara vilket gör att den funkar bra på grusvägar :) Vi har två hundar som jag går med dagligen, med sonen i vagn och skaffar vi ett syskon blir det nog en Bugaboo. Den kostar lite men förhoppningsvis går det att få tag i en begagnad :)

• emsapemsa

Ska tillägga att den väger väldigt lite för att vara syskonvagn, vet inte vad den väger som dubbel men enkel har jag för mig att min kompis sa att den vägde 9-10 kg. Våran kronanvagn väger 14 kg så det är ju lite skillnad :)

Svar på tråden Ni med 3-åring och bebis, har ni vagn och vilken?