• hannis

Ni med 3-åring och bebis, har ni vagn och vilken?

Jag funderar lite på hur vi skall göra med vagn när vår son blir storebror. Han kommer att vara ganska exakt 3 år om bebisen kommer som planerat.

Sonen sitter i vagn dagligen eftersom vi har hundar och promenerar långt och snabbt. Detta är inget vi kan sluta med när syskonet kommer eftersom hundarna och även jag behöver motion. Sonen går gärna 1-2 kilometer men jag vill kunna gå 7-8 kilometer i snabbt tempo.

I nuläget sover även sonen i vagnen 1,5 timmer/dag men det kan ju ha förändrats till vintern så bebeisen kommer.

Hur gör ni andra med 3-åringar och bebis och som fortfarande använder vagn? Jag funderar på om ståbräda räcker men hur bekvämt är det att promenera långt och snabbt med en sådan? Och hur mysigt är det för 3-åringen att stå på en sådan i ösregn tex? Jag går ju i alla väder, både sol, regn och snö.

• Svar på tråden Ni med 3-åring och bebis, har ni vagn och vilken?
  • Litenåfin

Vi har en bugaboo med ståbräda till bebisen. Perfekt för typ en shoppingtur men jag kompletterade med en phil och Teds classic med syskonsits. Den används vid långa promenader i motionssyfte :) då kan jag dessutom bara klicka av syskonsitsen så har jag en enkelvagn om stora killen vill sova :)

• skogsvitter

Nej vi hade ingen vagn. Bar bebisen i bärsjal/sele den första tiden och då kunde fortfarande äldsta vilja använda vagnen någon enstaka gång. Hon var dock bara 2 år och 10 månader när lillan föddes. Detta var i Augusti, och under vintern använde vi inte vagnen alls. Sen till våren då var lillan så pass stor att hon kunde börja använda vagnen, men då hade ju stora redan varit utan den hela vintern.

Vi tänkte förresten skaffa ståbräda men vi hade inget behov av det eftersom vi aldrig gick sådana sträckor, vill man gå långt så tycker jag dock att det är ett jättebra alternativ när barnet ändå är så pass stort när bebisen kommer.

• Karla79

Jag är i samma sits, får bebis i vinter då storebror är 2 år och 10 mån. Har nästan bestämt mig f att köpa syskonvagn, känns lite osäkert m ståbräda när man t ex går utmed gator m mkt trafik. Plus att storebror fortfarande gärna åker vagn och jag tror inte han kommer att samarbeta m att stå på bräda. Men det är ett dilemma och mkt pengar..

• juniblomma

Har samma fundering syskonet har vi Bf i mars å då e storebror 2 år å 9 månader. Å ska vi ta oss till dagis eller annan pomenader e det grus väg. Vill ändå inte lägga massa pengar på en vagn vad tror ni?

• MammaMila

Mina pojkar är 6mån och den äldre 3år nästa vecka. Jag har bara haft vagn till bebisen hittills men när vi går ut längre eller när stora pojken är trött efter förskolan etc (har slutat sova på dagarna precis) så ta det sån tid att gå och sonen vill ibland bli buren. Så det skulle vara bra med en smidig syskonvagn. Jag skulle vilja ha en där sittdelen kan vändas mot mig och de har individuell suflett.
    Dessutom måste den klara vikt upp till 4år (han väger nu runt 16kg).

Min rygg pajar snart av allt bärande  

• Lilla Morran

Vi promenerar också varje dag, dock inte så långt som 7-8 km. Min son var 2,5 år när lillasyster kom, vi hade en brio duo med småbröder. Gick jättebra, men han hade inget behov av middagssömn. Han gick det han orkade och åkte resten på brädan...

• hannis

Lilla Morran: Du slår inte fötterna i brädan när du går fort? Hur gör du när det blåser/regnar eller när barnet är trött och grinig?

• älskarlivet81

Vår dotter kommer vara 2 år och 9 månader när bebis kommer.. Är i valet och kvalet hur vi ska göra med syskonvagn.. Vår dotter vill inte sitta jättemycket i vagn, men samtidigt sover hon middag fortfarande..

Svar på tråden Ni med 3-åring och bebis, har ni vagn och vilken?