• mor 3barn

Hur förklarar jag för min dotter?

Våran dotter är 7,5år snart 8år.

Hon har alltid kissa i sängen men verkar inte lida av det.
    Hon är lite sen i utveklingen.
    Men problemet är att hon vill äta frukost innan hon går in och duschar och tar av sig nattisen spelar ingen roll om det gått bra eller om den är kissig så vill hon äta först sen gå och tvätta sig och ta av sig den.

Vi skulle vilja förklara för henne att det är bättre att duscha före frukosten eller i alla fall ta av nattisen.

Kan ju inte va skönt och sitta med  och äta frukost och snart vara 8år varken torr eller kissig .

Nån som har förslag på hur vi ska lägga upp det här?          

• Svar på tråden Hur förklarar jag för min dotter?
  • Kimban

Nattisen är det blöja?

Hon är ju så pass stor att du kan väl fråga om hon tycker det är skönt/bekvämt eller inte. Om ni inte tycker hon ska ha den till frukost får ni väl säga att vi tvättar och tar på oss innan frukost.
    Jag hade inte blöja som liten men jag ville ju inte ha på mig kissig pyjamas eller så när jag vaknade, men om det nu är blöjor kanske dom har så bra sugförmåga att hon inte känner det?

• mor 3barn

Det är blöjor hon använde Libero Comfort fit nr7 så läkaren skrivit ut till oss.

Det kännes så kontigt att på morgonen se först vår minst på 3år komma sen kommer stora tjenen med lika dan blöja.
    Kännes så fel.  

• Kimban
    mor 3barn skrev 2012-08-27 20:06:01 följande:
    Det är blöjor hon använde Libero Comfort fit nr7 så läkaren skrivit ut till oss.

Det kännes så kontigt att på morgonen se först vår minst på 3år komma sen kommer stora tjenen med lika dan blöja.
    Kännes så fel.  
    Men har hon problem med blöjan? Vill hon ha blöja? Jag hade ju som sagt inte det när jag va så stor, det va ju ett evigt tvättande vet jag;) Hur gör ni med den lilla på morgonen? Har ni testat medicin i stället?
  • mor 3barn
    Kimban skrev 2012-08-27 21:51:05 följande:
    Men har hon problem med blöjan? Vill hon ha blöja? Jag hade ju som sagt inte det när jag va så stor, det va ju ett evigt tvättande vet jag;) Hur gör ni med den lilla på morgonen? Har ni testat medicin i stället?

Hon verkar inte ha nå problem med blöjan hon tar ju oftast på den själv med.
    Och har valt själv att ha blöja. Hon säger när man frågar om hon ska vara utan.
    Det är skönare att vakna och känna sig nästan torr en jätte blöt och med ett rum som luktar kiss.   
    Vi har testat medecin utan resultat.
    Den minsta ja när hon vaknar så går hon oftast upp och går och kissar då hon sover utan blöja.
    Sen tar hon på sig up o go blöjor själv om såna finnes hemma annars får vi hjälpa henne.

• Kimban
    mor 3barn skrev 2012-08-27 21:58:13 följande:

Hon verkar inte ha nå problem med blöjan hon tar ju oftast på den själv med.
    Och har valt själv att ha blöja. Hon säger när man frågar om hon ska vara utan.
    Det är skönare att vakna och känna sig nästan torr en jätte blöt och med ett rum som luktar kiss.   
    Vi har testat medecin utan resultat.
    Den minsta ja när hon vaknar så går hon oftast upp och går och kissar då hon sover utan blöja.
    Sen tar hon på sig up o go blöjor själv om såna finnes hemma annars får vi hjälpa henne.

Sover den lilla utan blöja på natten men har blöja på dan?
    Kan ni inte ha rutin att på morgonen tvättar man sig och tar på sig sen äter man.
  • mor 3barn
    Kimban skrev 2012-08-27 22:01:59 följande:
    Sover den lilla utan blöja på natten men har blöja på dan?
    Kan ni inte ha rutin att på morgonen tvättar man sig och tar på sig sen äter man.

Lilla sover utan blöja och har blöja på dan.
    Vi tänkte testa denna rutin tack för tipset

• Kimban
    mor 3barn skrev 2012-08-27 22:07:31 följande:

Lilla sover utan blöja och har blöja på dan.
    Vi tänkte testa denna rutin tack för tipset

Och att alla gör samma, det kan ju bli lite "taskigt" om det bara är stora tjejen som ska göra det.
  • alvias78

Du vet att det finns sängskydd? Såna där engångs. Jag får dem utskrivna från BVC. Min 7 åring kissar i sängen och jag tycker de är super... Har ett lager i min säng ( under lakanet) också eftersom jag brukar ha tre av fyra barn i min säng.

• NHult

År hon sen med annat oxå ? eller är det bara sängväteri.
    lite speciellt med den lilla, det har jag aldrig hört förr att man blir torr på natten innan dagen 

Bloggar lite här på FL <3
  • cosinus
    NHult skrev 2012-08-27 22:17:38 följande:
    År hon sen med annat oxå ? eller är det bara sängväteri.
    lite speciellt med den lilla, det har jag aldrig hört förr att man blir torr på natten innan dagen 
    Det är inte helt ovanligt. Min yngsta hade torr nattblöja i princip varenda natt från 1.5 års ålder. Enda gången hon kissade ner sig var om hon inte kissat på länge när vi nattade henne, då kunde blöjan vara blöt.

Nattkisset har ju att göra med ren kroppslig mognad och att man inte blir kissnödig på natten och dagtorrheten med om man känner att man är kissnödig och har vett att gå i tid och det har vi fått till nu när hon är nyfyllda 2 år. Men hade vi bara kunnat kissa henne på kommando tidigare hade hon lätt kunnat skippa nattblöjan efter 18 månader.

Ena storebror är 6 och kissar i sängen varje natt så det behöver verkligen inte vara lika på syskon heller medans de två andra syskonen blivit dag och nattorra samtidigt vid 3 år.
  • MorMargit
    mor 3barn skrev 2012-08-27 20:06:01 följande:

Kännes så fel.  

För mig känns det mest konstigt att du startar sån enorma mängder med trådar om blöjor....
  • NHult

Mina var torra på dagen ganska tidigt,
    medans den ena kissade ner sig på natten tills 8-9 år.

Det var rätt jobbigt, särskilt på semestrar mm,
    massvis av utredningar hit och dit som inte ledde nån vart alls.
    Nån läkare vill operera bort halsmandlarna, med förklaringen att de var lite förstorade, och kunde innebära snarkningar som i sin tur kunde störa sömnrytmen och i sin tur leda till att ungen inte vaknade när den skulle.

Då kändes det som om det räckte stopp hallå lägg av.
    Då hade vi tjatat om larmmatta i flera år, jag vet inte varför det är så svårt att få ut och låna dom.
    Men av en händelse så tog jag upp det med en annan läkare på Barncentralen när vi var där i ett annat ärende,
    självklart fick vi ut en.

Ungen kissade ner sig en enda gång, då pep larmet, sen var det torrt.
    en helt fantastisk enkel manick som hjälpt många.
    Jag fattar än idag inte varför man inte provar så enkla medel först, innan man funderar på betydligt mer avancerade grejer, ungen är fortfarande torr och har tonsillerna kvar :) 

Bloggar lite här på FL <3
  • Little Ms Chatterbox

Har du testat med att skriva socialberättelser/seriesamtal?
    http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=sociala+ber%C3%A4ttelser+seriesamtal&oq=socialaber%C3%A4ttelse&gs_l=hp.1.1.0i13l10.29687.31515.3.37640.10.10.0.0.0.8.282.1919.0j8j2.10.0...0.0...1c.r9AXWexZjuI&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=e68ed511295415e0&biw=1024&bih=587

Det kan bli enklare för henne att förstå om det blir rätt förklarat och på ett pedagogiskt sätt.
    Lägg upp det i olika delar. Vad man gör först och varför. En enkel förklaring om varför du vill att hon inte sitter i köket med kissiga käder. Att det kan vara lättare att tvätta bort kisset så fort som möjligt så det inte sätter sig och kanske luktar kiss sen. Efter byte och dusch börjar en ny dag och då är det frukost.

Om du har förmåga att rita små streckgubbar brukar det duga eller ta kort på henne när de olika momenten utförs och lägg in i lite bilder mellan texten så det blir mer tydligt.

Svar på tråden Hur förklarar jag för min dotter?