• Anonym (ledsen mamma)

7 åring som tänkte en tanke - "mamma dö"

Min 7 åriga dotter ville berätta en sak för mig ikväll innan hon skulle somna, vi låg först och pratade om allt möjligt men sen ville hon berätta något annat som hon tänkt på, men vågade inte berätta, så jag ställde försiktigt en massa ledtrådar om vad det skulle vara. Hon började att gråta då jag fick fram att det handlade om mig. Utifrån det, att det handlade om mig, så kom jag tillslut fram, efter ett långt lirkande, att hon tänkte på ordet "dö". Då frågade jag henne om hon var rädd att jag skulle dö? Näe, sa hon och började storgråta.....vad hon menade var att hon hade tänkt i sin tanke att hon ville att jag skulle dö, men att hon hade stoppat sig själv i tanken och sen sa hon förlåt förlåt förlåt till mig. Detta hade hon tänkt flera gånger och alltid stoppat sig själv i tanken, som hon berättade för mig.
    Det var jobbigt. Å, vad det gjorde ont i min kropp. Vi har en fin relation till varandra, och hon öppnar sig för mig om saker hon tycker är bra och inte bra, vi har roligt och gillar att vara med varandra, men vi har ju också jobbiga stunder då jag är en riktig tjatmamma, och det får hon gärna tycka hur mycket som helst, men jag blev så ledsen att hon hade tänkt tanken om att hon i vissa stunder ville att jag skulle dö. Varför fick jag aldrig fram. Kanske för jag tjatar på henne som föräldrar brukar göra i allmänhet. Jag har ett stort tålamod och ger mina barn uppmärksamhet och närvaro och mycket kärlek.
    Jag är så olycklig och ledsen att min egen dotter har tänkt dessa tankar om mig. Jag har storgråtit sedan hon somnade. Jag är så himla ledsen.
    Vad ska jag göra? Min tanke är att hämta henne lite tidigare från skolan imorgon och ta upp detta ämne igen, då vi båda är piggare och kanske är klarare i tanken?   
    Vad ska jag göra......jag är så ledsen..... 

• Svar på tråden 7 åring som tänkte en tanke - "mamma dö"
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Din flicka har kommit in i den ålder då existentiella och svåra frågor börjar dyka upp i tankarna. Även mindre barn kan vara rädda för att mamma är död när mamma är borta. Det är samma sak för dem. När hon inte syns finns hon inte.
    Din dotter har blivit lite äldre och har säkert en del magiska funderingar kring om hon kan få dig att dö bara genom att tänka det. Detta grundar sig oftast i en ganska berättigad rädsla för döden. Och alldeles särskilt att de man är mest beroende av , nämligen mamma och pappa skulle dö. 
    Om du vill hjälpa din flicka vidare i dessa frågor ska du inte göra en jätteaffär av detta och gråta och vara upprörd. Det är du som är vuxen och ska tala om för henne att det inte alls är farligt eller konstigt att man tänker såna tankar. Och dessutom är det så att tankar kan inte döda och inte ord heller.
    Men ibland kan det vara skönt att få pröva och säga saker högt och se att inget händer. Ibland kan man vara arg på någon och säga sådana saker, men den andra dör inte i alla fall.
    Du ska också berätta för henne att du är frisk och mår bra och definitivt inte tänker dö på mycket länge.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 7 åring som tänkte en tanke - "mamma dö"