• Noran

Hur bra ska barnen kunna simma?

7-åringen är nu på tredje terminen på simskolan och vill helst inte gå mer. Jag säger att han får fortsätta tills han kan simma och han undrar då exakt hur långt och på vilket sätt. Dom kommer ha simskola med skolan i 2an tror jag.

Hur mycket ska man kräva att dom kan simma? Vad kräver du av dina barn innan dom får sluta?

• Svar på tråden Hur bra ska barnen kunna simma?
  • sari

Har inte läst alla svar. Att lära sig simma tar olika lång tid för olika barn. En del lär sig fort. Andra är inte tillräckligt kroppsligt utvecklade för att lära sig tidigt. Detta berättade en erfaren simlärare för mig. Framförallt bröstsim och flyta kräver utveckling av kroppen som kommer i olika ålder. Precis som man tappar tänder i olika ålder. Detta stämmer på vår dotter som gick tre terminer på simskola vid ca 5-6 års ålder. Visst lärde hon sig saker men det gick långsamt. Efter tre terminer slutade vi. Sommaren när hon var 8 simmade hon 400 meter. Helt plötsligt klickade det bara, nästan från en dag till en annan. Då hade hon med sig erfarenheter sedan tidigare från simskolan som hon plötsligt kunde i praktiken. Vi var och badade med henne, men absolut inte en gång i veckan utan mer sporadiskt.

I vår skola ska man kunna simma 25 meter i tvåan och 200 meter varav 50 på rygg i femman.  

• sextiotalist
    Scruffy skrev 2012-09-28 21:24:41 följande:
    Måste bara lägga en kommentar.

Jag går och simmar två-tre gånger i veckan i vår simhall under dagtid.
    Det brukar alltid vara skolbarn där som har en del av bassängen.
    Av deras längd så bedömmer jag dem som 5:e klassare. Dem har tydligen som prov att simma 200 m.

Jag är rent av chockad över den dåliga simkunnigheten. Mångar klarar det inte alls utan att hänga på kanten eller annat. Ryggsimmet fungerar ännu sämre. 

Är så nöjd över att mina barn går i simskola och tycket att det är skoj.          
    Tja, det är inte jag. Simkunnigheten var inte större när jag växte upp. Det är nog snarare så att många har en illusion om att simkunnigheten är stor.

Jag skulle nog säga att vattenträningen för mindre barn är större och mer utpredd idag, plask och lek, babysim etc fanns inte alls. De flesta som lärde sig simma gjorde det vid en kall insjö.

Skulle vara intressant att se hur stor simkunnigheten är bland de som är födda på 50-talet och 60-talet egentligen är   
  • sari
    Noran skrev 2012-09-14 13:22:42 följande:
    Exakt så är det. Han dyker och simmar under vattnet. Simmar crawl och ryggsim, men när han ska simma bröstsim över vattnet böjer han sig som en banan, arm och bentag  bli i otakt och benen sjunker.

Jag har nu läst lite fler inlägg. Som jag skrev i inlägg 81 så är det en kroppslig mognad som måste uppnås.

Precis som du beskriver var det för vår dotter. Bröstsim är svårt och hennes ben sjönk också. Efter 3 terminer släppte vi simskolan för att hon tyckte inte det var kul och simskolan var inte heller kanonbra. Men helt plötsligt föll allt på plats och när det gör det så är det bara konditionen och viljan som avgör om du simmar 200 eller 600 meter. Tycker inte att du behöver vara orolig. Det märks att du tycker att det är viktigt med simmning och då är det klart att han kommer att lära sig. De som inte simmar 50 meter i femman som någon skrev har nog föräldrar som inte alls prioriterat simmning. Barn är olika och utvecklas olika fort i olika saker. Vår dotter var också väldigt tidig med att läsa och skriv, men lite senare med simmningen. Gå och bada med honom och ha kul.   
  • korfu08

vår dotter går med hela förskoleklassen och simmar en dag i veckan och hon har gått på simskola och är nära, kan simma under vattnet och hoppa, men hon har inte riktigt knäckt koden än. Det är olika på olika barn, men är glad att vår skola har simskola för sexåringar en dag i veckan, de ger mer och hon får simma med sina kompisar och nu börjar det lossna. Det tog också tid för henne att lära sig cykla och det gjorde hon först i somras och nu lovade jag henne en ny cykel när hon fyller år. Men det skall vara lek och alla lär sig olika snabbt, så det kommer.

• Ellen Dellen

Min son, som blev 7 år precis, hatade simskolan fram tills denna terminen, dels för att han inte gillade läraren, dels för att det krockade med fotbollen och dels för att han tyckte att han simmade bra ändå. Han har nästan aldrig behövt "puffar" och liknande då han tagit sig fram ändå men vårt krav var att han skulle lära sig simma ordentligt. Vi bytte grupp inför denna terminen och fick en lärare han älskar och nu tog han precis simborgarmärket! (200 m)

F.ö ska man kunna simma 200 meter i årskurs 5 för att bli godkänd i idrott. 

• Ramborg

Som inlägg 81 säger så måste det till en viss kroppslig mognad för att barn ska kunna lära sig bröstsim. Det är ett svårt simsätt eftersom man måste göra likadant med båda sidorna av kroppen. "Hundsim" är lättare.

Men flyta kan man lära sig innan man kan gå. Sök på "infant self rescue" på Youtube får ni se.

42.
  • Noran

Han klarar 25 m bröst och rygg nu. (efter mycket extra träning) Inte crawl. Jag kommer nog låta honom sluta med vilkoret att han fortsätter träna minst en gång i månaden tills han klarar simborgarmärket

• Simben

hej, nu har jag inte haft det problemet att de vill sluta med simningen innan de kunde ett antal längder men här slutar dom om dom vill när dom tagit simborgarmärket vilket båda mina tjejer nu har gjort , den äldsta är 6 år. sen efter det finns det ingen smskola förutom den som simsällskapet har vilket min tjej inte kunnat gå på för att det krockar med annan aktivitet. och den lilla tjej som nu är drygt 4 1/2 år kommer bara simma denna terminen ut oxå för hon har tagit det märket och det finns inget mer för henne att gå nu förrän hon är  6 år då inte simklubben tar in barn som är yngre än 6 år så hon har inget annat val än att sluta. sen får vi väl se om hon vill börja eller inte igen om ett par år. men jag tvingar inte dom nu när dom är så pass bra utan det är jag nöjd med

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Kodia

När man pratar om ryggsim i skolan menar man oftast den liksidiga varianten, som är användbar inom livräddning: 

Om man söker på ryggsim handlar de flesta träffarna om den sorts ryggsim som man tävlingssimmar med, "ryggcrawl": 

• Elin 834

Mina barn går fortfarande och tar märken på somrarna. De är 8 och 6 år och simmar 600m och 1000m. Treåringen simmar 25m och kommer att få fortsätta på simskola tills hon minst simmar 200m och anses som simkunnig enligt SLS.

Är barnet intresserad av att ta märken så är det en utmärkt morot till att simma längre.

• Aleyna Demir

Bara en snabb fråga, barnen som går i åk 4 dom har ju simprov och jag undrar vad ska barnet ska kunna göra? Exempel simma en viss sträcka men hur lång på rygg och bröstsim? Skulle bli tacksam för svar????

• tvillingmammaVastmanland

200 m är minimum för att kallas simkunnig.

sextiotalist skrev 2012-10-01 07:47:24 följande:

Tja, det är inte jag. Simkunnigheten var inte större när jag växte upp. Det är nog snarare så att många har en illusion om att simkunnigheten är stor.

Jag skulle nog säga att vattenträningen för mindre barn är större och mer utpredd idag, plask och lek, babysim etc fanns inte alls. De flesta som lärde sig simma gjorde det vid en kall insjö.

Skulle vara intressant att se hur stor simkunnigheten är bland de som är födda på 50-talet och 60-talet egentligen är   

Jag är född 68 och gick i simskola på sommarlovet, vi simmade i havet på västkusten, Kommer ihåg att det ibland var femton grader i vattnet. Ändå höll jag på varje sommar tills jag tagit Kandidaten. Så nog lärde jag mig simma ordentligt. Jag började i simskolan när jag var fem år. Lärde mig simma vid sex. Var nog tolv år närjag tog Kandidaten. Jag tror simkunnigheten är god hos sextiotalister.
    Aleyna Demir skrev 2018-01-15 18:33:13 följande:

Bara en snabb fråga, barnen som går i åk 4 dom har ju simprov och jag undrar vad ska barnet ska kunna göra? Exempel simma en viss sträcka men hur lång på rygg och bröstsim? Skulle bli tacksam för svar????

Riktiga simprovet är i femman. Man skall klara200 m varav 50 på rygg.

På högstadielärare detockså dykning och livräddning.
Svar på tråden Hur bra ska barnen kunna simma?