Vill ni inte ha modiga barn?
En sak jag funderat mycket på är varför så många uppfostrar sina barn till att bli fega. När jag är på lekparken med min dotter (3,5 år) så är det många fyraåringar som inte får klättra på de klätterställningar där min dotter klättrade förra sommaren. Och det är inte att barnen inte vill, föräldrarna stoppar barnen när de försöker.
Jag har alltid varit fysiskt modig och har vunnit så oerhört mycket på det i form av upplevelser och vill att mina barn ska få möjlighet att uppleva det också så jag försöker uppmuntra dom att våga så mycket som möjligt. (Sonen är bara några månader så än så länge är det bara dottern.) Men jag tycker nästan alla andra barn jag ser hålls tillbaka. Min dotter är modig i sig själv och jag uppmuntrar henne till att vara det också. Om hon t.ex. klättrar någonstans och frågar "får jag hoppa härifrån" så svarar jag nästan alltid att om hon vågar hoppa därifrån så får hon det, hon får bedöma själv om det är för högt. (Kollar såklart att landningen inte är olämplig först.) 9 gånger av 10 så går det bra och den 10:e gången så har hon lärt sig något nytt om riskbedömning. Hur ska man kunna lära sig att bedöma risker om man inte får ta några?
Alla barn är ju inte modiga från start utan måste kanske uppmuntras till att bli lite modigare. Har varit på tivoli två gånger i sommar med två olika kompisar till min dotter. Ingen av dessa kompisar är speciellt nyfikna och modiga i sig själva. Den ena mamman var jättepositiv och frågade sitt barn om barnet ville åka olika saker och pratade om hur kul det var. Sedan när barnet bestämt sig att hon ville och vi stod i kön så kunde hon fråga "är du säker på att du vågar nu" och då var barnet säker och hon hade jättekul när vi var där och vågade åka allting som hon var tillräckligt stor för att åka och hon tyckte ingenting var obehagligt läskigt utan bara kul läskigt. Den andra kompisens mamma kunde säga till sitt barn (om min dotter föreslog en karusell) "den går jättesnabbt, vill du verkligen åka den?" och om barnet ville åka så fortsatte hon prata om hur snabbt den gick och hur läskig den var tills barnet inte längre vågade åka. Det barnet hade inte alls lika kul på tivolit.
Min dotter har många kusiner och av dessa så är det två som är rätt lika henne i grunden vad gäller att vara modig. Den ena har blivit mycket tillbakahållen av sin mamma och uppmuntrad av sin pappa och är fortfarande modig. Den andra har blivit mycket tillbakahållen av sin pappa och lite tillbakahållen av sin mamma och är nu rätt feg, vilket han inte var från start utan han har blivit uppfostrad till att vara feg. Jag tycker det är jättekonstigt att man håller tillbaka sina barn på det sättet fast det verkar ju vara normen så jag antar att alla andra tycker jag är konstig som låter min dotter testa sina gränser.