• Vinterankan

Vill ni inte ha modiga barn?

En sak jag funderat mycket på är varför så många uppfostrar sina barn till att bli fega. När jag är på lekparken med min dotter (3,5 år) så är det många fyraåringar som inte får klättra på de klätterställningar där min dotter klättrade förra sommaren. Och det är inte att barnen inte vill, föräldrarna stoppar barnen när de försöker. 

Jag har alltid varit fysiskt modig och har vunnit så oerhört mycket på det i form av upplevelser och vill att mina barn ska få möjlighet att uppleva det också så jag försöker uppmuntra dom att våga så mycket som möjligt. (Sonen är bara några månader så än så länge är det bara dottern.) Men jag tycker nästan alla andra barn jag ser hålls tillbaka. Min dotter är modig i sig själv och jag uppmuntrar henne till att vara det också. Om hon t.ex. klättrar någonstans och frågar "får jag hoppa härifrån" så svarar jag nästan alltid att om hon vågar hoppa därifrån så får hon det, hon får bedöma själv om det är för högt. (Kollar såklart att landningen inte är olämplig först.) 9 gånger av 10 så går det bra och den 10:e gången så har hon lärt sig något nytt om riskbedömning. Hur ska man kunna lära sig att bedöma risker om man inte får ta några? 

Alla barn är ju inte modiga från start utan måste kanske uppmuntras till att bli lite modigare. Har varit på tivoli två gånger i sommar med två olika kompisar till min dotter. Ingen av dessa kompisar är speciellt nyfikna och modiga i sig själva. Den ena mamman var jättepositiv och frågade sitt barn om barnet ville åka olika saker och pratade om hur kul det var. Sedan när barnet bestämt sig att hon ville och vi stod i kön så kunde hon fråga "är du säker på att du vågar nu" och då var barnet säker och hon hade jättekul när vi var där och vågade åka allting som hon var tillräckligt stor för att åka och hon tyckte ingenting var obehagligt läskigt utan bara kul läskigt. Den andra kompisens mamma kunde säga till sitt barn (om min dotter föreslog en karusell) "den går jättesnabbt, vill du verkligen åka den?" och om barnet ville åka så fortsatte hon prata om hur snabbt den gick och hur läskig den var tills barnet inte längre vågade åka. Det barnet hade inte alls lika kul på tivolit. 

Min dotter har många kusiner och av dessa så är det två som är rätt lika henne i grunden vad gäller att vara modig. Den ena har blivit mycket tillbakahållen av sin mamma och uppmuntrad av sin pappa och är fortfarande modig. Den andra har blivit mycket tillbakahållen av sin pappa och lite tillbakahållen av sin mamma och är nu rätt feg, vilket han inte var från start utan han har blivit uppfostrad till att vara feg. Jag tycker det är jättekonstigt att man håller tillbaka sina barn på det sättet fast det verkar ju vara normen så jag antar att alla andra tycker jag är konstig som låter min dotter testa sina gränser. 

• Svar på tråden Vill ni inte ha modiga barn?
  • nozpa

Nu är inte min dotter så pass gammal än. Men låter henne prova på, och skrämmer aldrig upp henne när hon ramlar. Kollar av läget innan jag skriker till och rusar dit. Som när hon lärde sig att gå. Hon ramlade titt som tätt, men jag sa bara "upp igen". Och aldrig att hon blev rädd eller ledsen.
    Sedan ser man föräldrar som låter helt uppskrämda och givetvis så blir barnen också rädda då...

Är själv en fegis, så försöker verkligen vara tvärtom emot dottern. Inte så att hon får jonglera med knivar eller dyl. Men hon får testa sig fram sålänge jag inte bedömmer att det är farligt för henne. Dock lär hon inte av sina "misstag". Och ser jag att hon springer i soffan så sätter jag givetvis henne ner igen. För tillslut ramlar hon ner, och det gör ont. 
    Dock skulle hon säkerligen springa där direkt igen utan att koppla ihop det med det tidigare fallet.     

• Vinterankan
    nozpa skrev 2012-09-06 19:14:31 följande:
    Nu är inte min dotter så pass gammal än. Men låter henne prova på, och skrämmer aldrig upp henne när hon ramlar. Kollar av läget innan jag skriker till och rusar dit. Som när hon lärde sig att gå. Hon ramlade titt som tätt, men jag sa bara "upp igen". Och aldrig att hon blev rädd eller ledsen.
    Sedan ser man föräldrar som låter helt uppskrämda och givetvis så blir barnen också rädda då...

Är själv en fegis, så försöker verkligen vara tvärtom emot dottern. Inte så att hon får jonglera med knivar eller dyl. Men hon får testa sig fram sålänge jag inte bedömmer att det är farligt för henne. Dock lär hon inte av sina "misstag". Och ser jag att hon springer i soffan så sätter jag givetvis henne ner igen. För tillslut ramlar hon ner, och det gör ont. 
    Dock skulle hon säkerligen springa där direkt igen utan att koppla ihop det med det tidigare fallet.     
    Vad roligt att höra att du trots att du betecknar dig själv som fegis inte nojjar dig med ditt barn. Själv är jag väldigt mörkrädd och gör allt jag kan för att inte överföra det på mina barn. 
  • Flickan och kråkan
    Vinterankan skrev 2012-09-06 18:48:55 följande:
    Nej självklart finns det andra sorters mod också. Men det som jag tycker är slående är att det är just det fysiska modet som oftast hålls tillbaka av föräldrar på ett helt annat sätt än t.ex. socialt mod. Och det är därför som det är just fysiskt mod som jag kände att jag vill diskutera. 
    Jag håller faktiskt inte med dig. Men man kan ju självklart tycka olika . Jag tycker att det är väldigt fokus på att barn ska vara tuffa och "på" på alla plan - tidsandan helt enkelt. Vi lever i ett samhälle som hyllar förmågan att arm­båga sig fram och överrösta andra. För mig har det inget med mod att göra - vare sig om situationen är fysisk eller social.

Att föräldrar inte helt sällan lite slentrianmässigt säger "akta dig"/"nej" är ju en annan sak och handlar väl snarast om lättja skulle jag säga (tror i alla fall jag) - jobbigt med barn som blir smutsigt, har sönder sina byxor eller som kanske slår sig och börjar gråta. Det ställer liksom till "besvär".

Jag har en försiktig pojke (4,5) och en kamikazevariant (3). På det hela stora vet jag inte riktigt vem som har den vinnande metoden om jag ska vara ärlig. Grunnar inte så mycket på det eftersom jag stöttar de personligheter de har. Oavsett handlar det väldigt lite om mod. Det som är väldigt tydligt är dock att det ene är väldigt rationell, överväger konsekvenser, har dunderkoll och aldrig gör något förhastat. Den andre är impulsdriven och har faktiskt generell rätt dålig koll.....på det mesta . Charmknutte, men någon koll har han definitivt inte .
  • Stjärnfall76
    Veritaslux skrev 2012-09-06 17:20:14 följande:
    Njae, det håller jag inte med om. Visst tar det tid innan riskbedömningen är fullt utvecklad, men även en ettåring kan testa för att lära. Det är ju genom att trilla massa gånger de lär sig gå och undvika att trilla. "Aha, jag måste lyfta på fötterna när det kommer en tröskel", "att gå i trappa var svårt, jag behöver hålla i något". När min dotter ser en trappa vill hon gärna gå iden, men hon vill också gärna hålla i något. Så det är ju en form av riskbedömning hon gör utifrån att hon lärt sig. Hon är 14 månader och kan gå i trappor och klättra i stegar. Hon har dock inte kommit så långt ännu att hon har full kontroll vare sig på kroppen eller hur farligt det kan vara att klättra högt och ramla så jag skulle inte lämna henne ensam i en trappa... Ju äldre barnen blir, desto mer förstår de och lär sig "låta bli" sådant som är farligt. En tvååring kan på sätt och vis förstå vad som är farligt, även om de inte kan låta bli ibland. Jag känner tvååringar som kan säga saker som "inte ta där, ont, ont, farligt" om t.ex. spisen. En "normal" 2-3-åring vet också att man inte river ut köksredaskap hemma hos andra eller pillar på porslinsfigurer hos mormor. Sedan har små barn ingen utvecklad impulskontroll. Därför kan det ta lång tid innan de verkligen gör som man "ska" göra. Man kan därför inte lämna en 2-3-åring vind för våg. Däremot kan man ofta låta dem leka en bit bort och ropa om man blir orolig att de är på väg att göra något dumt. Till skillnad mot en 1-åring (som fortsätter ändå) eller en 4-5-åring (som kan leka själv och sällan behöver tillsägelser för de klättrar inte upp för den jättebranta trappan om de tror att de inte kan eller vet att de inte får) för att göra en jämförelse i grova drag. Hur menar du för övrigt att förmågan att bedöma risker utvecklas?
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011

Ok, skrev obegripligt. Den är inte utvecklad förrän efter 20, dvs riskbedömningwn en yngre tar är ofta dålig. En 1åring kan ju riskbedöma att den klarar att klättra högt, medan vi vuxna ser att det blir väldigt farligt. En tonåring kan bedöma att man kan köra i 120 genom den kurvan, och sedan visar det sig att det inte gick så bra , osv. Men som du skriver så riskbedömer ju alla, men innan förmågan är färdigutvecklad är det inte så säkert att det blir bra. Och så till TS... Det är bara en fin gräns mellan modig och dumdristig.
  • frökenelisabeth

Nej, jag vill hellre ha fega barn vad sånt angår, faktiskt. Har själv varit en som alltid var rädd att skada mig, och jag har också sällan råkat illa ut. Däremot finns det ju andra sätt att vara modig. Om mitt barn inte vill klättra högt eller åka nån farlig karusell kommer jag inte att uppmuntra honom.

• Vinterankan
    frökenelisabeth skrev 2012-09-10 08:48:16 följande:
    Nej, jag vill hellre ha fega barn vad sånt angår, faktiskt. Har själv varit en som alltid var rädd att skada mig, och jag har också sällan råkat illa ut. Däremot finns det ju andra sätt att vara modig. Om mitt barn inte vill klättra högt eller åka nån farlig karusell kommer jag inte att uppmuntra honom.

Men om ditt barn vill åka en snabb karusell eller klättra högt, kommer du då att stoppa honom? Om alla kompisar vill åka en karusell och din son inte riktigt kan bestämma sig. Peppar du honom att låta bli eller peppar du honom att åka?
  • frökenelisabeth
    Vinterankan skrev 2012-09-11 09:28:37 följande:
    Men om ditt barn vill åka en snabb karusell eller klättra högt, kommer du då att stoppa honom? Om alla kompisar vill åka en karusell och din son inte riktigt kan bestämma sig. Peppar du honom att låta bli eller peppar du honom att åka?

Nej jag kommer såklart inte att stoppa honom om han vill. Huruvida jag peppar honom eller inte beror nog på hur karusellen ser ut och hur hans sinnelag blir. Förmodligen säger jag bara att han får avgöra själv, men om jag av någon anledning verkligen tror att han inte skulle gilla karusellen hade jag nog sagt det.
  • Dina08

Jag vill att mina barn ska vara lagom modiga. Annars kanske det slutar med att de dör på Mount Everest eller blir fängslade i Ogaden.

• Severus
    asatantrosa skrev 2012-09-06 14:08:11 följande:
    Severus: har svårt för skräniga oförsiktiga barn som skadar sig och andra människor och saker. Sådana barn som alla andra utom föräldrarna tycker är asjobbiga maniska terrorister. (om man vänder på steken).

Har också svårt för barn som du beskriver
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • fortsätt paddla

Jag har ett barn som är väldigt fysiskt. Hon använder sin kropp väldigt mycket och litar på den. Hon slår sig ofta men ger sig aldrig. Klättrar, hoppar och far...
    Min äldsta dotter är mer lugn, gillar inte höjder och tar lite tid på sig innan hon verkligen hoppar ( från 5 an på badhuset tex)
    Däremot är hon en jäkel på hästryggen och hoppar upp på hästen trots många fall. Hon ställer upp för den som är utanför och kan utan att tveka fräsa ifrån till killarna i sexan.( hon går i tvåan)
    Jag kan inte kalla någon av den feg lr modig. Dom har bara olika personligheter.
    Modig är man när man vågar utmana sig, trotsa rädslan. Och vad man är rädd för varierar väldigt från person till person.
    Så jag förstår inte ts frågeställning.

• Flickan och kråkan
    fortsätt paddla skrev 2012-09-11 17:37:00 följande:
    Jag har ett barn som är väldigt fysiskt. Hon använder sin kropp väldigt mycket och litar på den. Hon slår sig ofta men ger sig aldrig. Klättrar, hoppar och far...
    Min äldsta dotter är mer lugn, gillar inte höjder och tar lite tid på sig innan hon verkligen hoppar ( från 5 an på badhuset tex)
    Däremot är hon en jäkel på hästryggen och hoppar upp på hästen trots många fall. Hon ställer upp för den som är utanför och kan utan att tveka fräsa ifrån till killarna i sexan.( hon går i tvåan)
    Jag kan inte kalla någon av den feg lr modig. Dom har bara olika personligheter.
    Modig är man när man vågar utmana sig, trotsa rädslan. Och vad man är rädd för varierar väldigt från person till person.
    Så jag förstår inte ts frågeställning.
  • bodimit
    Vinterankan skrev 2012-08-29 10:17:34 följande:
    En sak jag funderat mycket på är varför så många uppfostrar sina barn till att bli fega. När jag är på lekparken med min dotter (3,5 år) så är det många fyraåringar som inte får klättra på de klätterställningar där min dotter klättrade förra sommaren. Och det är inte att barnen inte vill, föräldrarna stoppar barnen när de försöker. 

Jag har alltid varit fysiskt modig och har vunnit så oerhört mycket på det i form av upplevelser och vill att mina barn ska få möjlighet att uppleva det också så jag försöker uppmuntra dom att våga så mycket som möjligt. (Sonen är bara några månader så än så länge är det bara dottern.) Men jag tycker nästan alla andra barn jag ser hålls tillbaka. Min dotter är modig i sig själv och jag uppmuntrar henne till att vara det också. Om hon t.ex. klättrar någonstans och frågar "får jag hoppa härifrån" så svarar jag nästan alltid att om hon vågar hoppa därifrån så får hon det, hon får bedöma själv om det är för högt. (Kollar såklart att landningen inte är olämplig först.) 9 gånger av 10 så går det bra och den 10:e gången så har hon lärt sig något nytt om riskbedömning. Hur ska man kunna lära sig att bedöma risker om man inte får ta några? 

Alla barn är ju inte modiga från start utan måste kanske uppmuntras till att bli lite modigare. Har varit på tivoli två gånger i sommar med två olika kompisar till min dotter. Ingen av dessa kompisar är speciellt nyfikna och modiga i sig själva. Den ena mamman var jättepositiv och frågade sitt barn om barnet ville åka olika saker och pratade om hur kul det var. Sedan när barnet bestämt sig att hon ville och vi stod i kön så kunde hon fråga "är du säker på att du vågar nu" och då var barnet säker och hon hade jättekul när vi var där och vågade åka allting som hon var tillräckligt stor för att åka och hon tyckte ingenting var obehagligt läskigt utan bara kul läskigt. Den andra kompisens mamma kunde säga till sitt barn (om min dotter föreslog en karusell) "den går jättesnabbt, vill du verkligen åka den?" och om barnet ville åka så fortsatte hon prata om hur snabbt den gick och hur läskig den var tills barnet inte längre vågade åka. Det barnet hade inte alls lika kul på tivolit. 

Min dotter har många kusiner och av dessa så är det två som är rätt lika henne i grunden vad gäller att vara modig. Den ena har blivit mycket tillbakahållen av sin mamma och uppmuntrad av sin pappa och är fortfarande modig. Den andra har blivit mycket tillbakahållen av sin pappa och lite tillbakahållen av sin mamma och är nu rätt feg, vilket han inte var från start utan han har blivit uppfostrad till att vara feg. Jag tycker det är jättekonstigt att man håller tillbaka sina barn på det sättet fast det verkar ju vara normen så jag antar att alla andra tycker jag är konstig som låter min dotter testa sina gränser. 
    Min dotter älskar liseberg. hon var precis lagom stor att åka alla "läskiga saker" (alltså 110) och jag frågade henne om hon verkligen ville åka och så förklarade jag att tex lisebergsbanan var mycket snabbare och längre än rabalder. Jag tjatade ju inte om det i kön men jag sa till henne och när hon sa ja så tyckte jag att det var jättekul för hennes pappa vågar inte åka sånt! Och hon blev glad att hon inte var "en fegis som pappa! Drömmer Ja min dotter får göra läskiga saker och jag talar också om för henne att saker kan vara farligt. För det kan det ju va. Jag skulle liksom inte låta min dotter när hon var 4 år hoppa ner från 3 meters höjd eftersom hon tror att hon skulle klara det. Det hade nog kunnat sluta illa.
  • Ylva74

Jag har, liksom TS, en dotter som är rätt fysisk av sig. Duktig på att klättra fast hon bara är drygt 2 år. Jag ser det dock inte som en fråga om mod, utan att hon ska fortsätta att utveckla sin grovmotorik och få en bra kroppskontroll. Förhoppningsvis gör hennes balans och styrka att det blir roligt och relativt lätt att lära sig andra saker framöver, åka skidor till exempel. Jag hoppas också att uppmuntran om att ta för sig ska gälla på många områden, om man är säker på sig själv och sin förmåga att klara nya utmaningar inom något område kanske det är lättare att få med sig den känslan även inom andra prövningar som kan komma. Särskilt viktigt för tjejer, har även bonustonåringar, och tillvaron för tjejer är på många sätt stenhård idag.

Att sätta likhetstecken mellan fysiskt duktiga barn och skräniga oförsiktiga barn tycker jag är riktigt dumt. Man kan vara duktig på att klättra utan att skräna under tiden man gör det...  

• asatantrosa

Jag menade inte att fysiska barn är så men ville göra en poäng om att det är lika meningsfullt att säga så som att säga att försiktigare barn är "fega" och mjäkiga. Finns ju för och nackdelar med alla läggningar och personlighetsdrag tycker jag.

• Vinterankan

Jag vill poängtera att jag inte klagar på barnen, självklart har alla barn olika personligheter och det finns helt klart anledningar att stoppa barn ibland (eller ganska ofta). De jag reagerar på är föräldrar som hindrar sina barn i lekar som inte alls är farliga. Och det tycker jag är jättevanligt. Man säger till ett barn som uppenbarligen är väldigt försiktigt att vara ännu försiktigare, man stoppar ett barn som är fysiskt framåt från att hoppa eller klättra någonstans där det inte är några som helst problem för barn i den storleken att hoppa eller klättra. Om man har ett barn med dålig balans så uppmuntras det att stanna på marken istället för att gå balansgång och öva sin balans. (Jag har en vän som har ett barn med dålig balans som har låtit barnet börja på gymnastik och ständigt uppmuntrar det till klätterlekar för att öva balansen. Det är något som hon har blivit tillsagd av läkare att göra men hon känns som ett undantag.) Jag är inte heller ute efter att alla barn ska kasta sig in i saker som kaminazepiloter. Mest bara förundrad över hur mycket man hindrar barn i den fysiska utvecklingen utan att alls tänka på det.

• FrökenLöken

Det ligger mycket värderingar i ord som "feg" kontra "modig", tycker inte att det är vidare produktivt att kalla barn för varken det ena eller andra. 

Min inställning är att mitt barn får göra det hon vill (nåja), bara hon inte riskerar att dö på kuppen. Vad gäller klätterställningar och annat, så får hon klättra så mycket och högt hon kan ta sig på egen hand.

Även om hon vid fyra års ålder vill klättra och hoppa från 1,5 meters höjd, hade jag aldrig kallat henne modig, likväl att jag aldrig skulle tala om henne som feg om hon inte ville (oavsett orsak till ovilja). Det är väl hemskt onödigt att göra sådana omdömen om småbarn som utforskar och testar gränser, kan jag tycka.

• Flickan och kråkan
    Vinterankan skrev 2012-10-04 06:44:46 följande:
    Jag vill poängtera att jag inte klagar på barnen, självklart har alla barn olika personligheter och det finns helt klart anledningar att stoppa barn ibland (eller ganska ofta). De jag reagerar på är föräldrar som hindrar sina barn i lekar som inte alls är farliga. Och det tycker jag är jättevanligt. Man säger till ett barn som uppenbarligen är väldigt försiktigt att vara ännu försiktigare, man stoppar ett barn som är fysiskt framåt från att hoppa eller klättra någonstans där det inte är några som helst problem för barn i den storleken att hoppa eller klättra. Om man har ett barn med dålig balans så uppmuntras det att stanna på marken istället för att gå balansgång och öva sin balans. (Jag har en vän som har ett barn med dålig balans som har låtit barnet börja på gymnastik och ständigt uppmuntrar det till klätterlekar för att öva balansen. Det är något som hon har blivit tillsagd av läkare att göra men hon känns som ett undantag.) Jag är inte heller ute efter att alla barn ska kasta sig in i saker som kaminazepiloter. Mest bara förundrad över hur mycket man hindrar barn i den fysiska utvecklingen utan att alls tänka på det.
    Ja, men det är ju en annan sak....och handlar ju ingenting om mod. 
  • Vinterankan
    Flickan och kråkan skrev 2012-10-04 07:48:26 följande:
    Ja, men det är ju en annan sak....och handlar ju ingenting om mod. 
    Håller inte med. För om du inte låter ditt barn göra någonting och ständigt stoppar det från att utforska och testa sina gränser (som jag tycker att ca 9 av 10 föräldrar på lekplatsen gör) så blir ju barnet fegare och vågar testa mindre och mindre och aldrig utan tillåtelse från mamma först.

Att jag undrar lite över detta är för att jag själv är "modig" inom vissa områden och är eller har varit feg inom andra. De områden jag varit feg inom tycker jag har hämmat mig och jag önskar att jag inte hade varit det. Så självklart så gör jag nu allt för att inte sprida mina fegheter vidare till mina barn. Jag känner flera personer som uttryckligen har sagt till mig att de är avundsjuka på mig som är så modig (fysiskt) och allt jag fått uppleva tack vare det och önskar att de också hade varit lite mer framåt. Men ändå så uppfostrar de personerna sina barn till att bli precis lika försiktiga som de är. Och om de nu uttryckligen önskar att de vore mer som mig inom det området, varför uppfostrar de då barnen till att bli precis lika försiktiga som de är? Och nu menar jag inte att de borde pusha sina barn till max utan bara låta bli att hindra dem i sin naturliga nyfikenhet.

Sedan så finns det ju de som är nöjda med sin egen försiktighet och då är det ju en annan sak även om det för mig är svårt att förstå hur man kan vara nöjd med att ha rädslor som hindrar en från att leva livet fullt ut. Jag vet vad jag fått uppleva tack vare mitt fysiska mod och jag önskar att jag hade varit mindre feg inom andra områden för då hade jag kunnat uppleva ännu mer saker men de rädslorna har hindrat mig.
Svar på tråden Vill ni inte ha modiga barn?