Var går gränsen för vanlig uppfostran och att inte respektera sitt barn?
Hej,
känner jag mig väldigt osäker var gränsen går mellan att bekräfta och respektera barnens känslor: ledsen/arg etc och att i så fall kunna "skada" om jag säger till min dotter att kanske tex försöka att lugna ner sig och inte skrika mer eller liknande. Hon fyller nu 3 år.
Man måste väl uppfostra sitt barn och försöka att lära det att det inte går att tex skrika som en tok för att man är trött och inte får precis som man vill? HUR rent konkret gör man det isf? Är det "ok" att på något sätt försöka bryta detta och hur isf? Att prata normalt och försöka krama etc fungerar ju INTE utan hon kan hålla på i en full timme tex. Själv tycker jag inte riktigt det är ok att bete sig så... visst jag har förståelse för att hon är väldigt liten och trött etc (kanske efter dagis) men så småningom måste man väl också lära sig att det finns fler familjemedlemmar som kanske inte vill höra gallskrik timvis. Eller tänker jag helt fel?
Läst många artiklar bland annat:
" Acceptera ditt barns personlighet
Nu när ditt barns temperament blir alltmer tydligt, är det viktigt att du visar att detta är något du accepterar. Det är helt OK att uppmuntra ditt barn att utforska olika delar av sig själv, men försök inte tvinga honom eller henne att bete sig som en annan person. Grundläggande respekt för hur ditt barn relaterar till sin omvärld gör honom eller henne till en tryggare individ med bättre självförtroende."
Om jag skulle skälla på henne och säga att nu räcker det!! strängt och förklara att så kan man inte bete sig etc. Tvingar jag på henne att bli någon annan och skadar hennes självförtroende osv? Jag känner mig helt lost plötsligt i uppfostran... jag tycker vissa saker inte är ok beteende men var man än läser så står det bara att man ska kramas och finnas där för sitt barn när de har sina utbrott och inte kränka/skälla på dem osv osv. Men vad betyder det? Att det är helt ok att skrika när det inte går som man vill - nej knappast .. men HUR GÖR MAN DÅ? På vilket sätt jag än förmedlar att hon ej får som hon vill: mjukt mjukt med låg len stämma eller normal röst så eskalerar ju skrikandet.
undrar en förvirrad mamma som bara vill göra rätt!! =)