• sandra30

    Orlog över min snart 3-åriga sons tal

    Hej!

    Min son är snart 3 och hans tal är jättedåligt. Jag förstår bara lite av vad han säger. Vi bor utomlands och det är bara jag som pratar svenska med barnen. Min son förstår det mesta jag säger till honom. Ibland när han pratar säger han bara delar av ord, kan inte uttala vissa bokstäver efter varandra fast han kan uttala samma bokstäver om de kommer i en annan följd. Min son visar mig vad han vill genom att leda, visa, peka, osv. Han försöker säga ord men det kommer inte ut så att jag förstår vilket är jättefrustrerande för honom. Han lär sig genom att förstå ordet först innan han försöker säga det.
    Han utvecklas jättebra och är som vilket barn som helst som ska fylla 3 men talet är inte bra alls. Först var jag inte så orolig, men efter att ha varit hos min sons barnläkare som skickat oss till en logoped två gånger börjar jag bli riktigt orolig. Dom har inte ens gjort en utredning på min son för att ta reda på vad orsaken är till hans sena tal utan säger att kan barnet inte prata innan 2 års åldern är barnet autistiskt och ska tränas fem dagar i veckan utan att föräldern är med. Jag frågade om det var något jag kunde göra för min son hemma och logopederna sa nej. Dom brydde sig inte om att min son bara förstår svenska och är uppfostrad på svenskt sätt. Jag är sjuksköterska och jag vet att min son inte är autistisk. Jag vet att sent tal kan vara ett tecken men min son har inga andra tecken på autism. Jag bjöd hem en psykolog som arbetat med autistiska barn och han sa att min son inte visar tecken på att vara autistisk men att han är sen med talet och inte har stark ögonkontakt. Jag vet inte om ögonkontakten är ett familjedrag för jag har lagt märkte till att många i min familj inte tittar på varandra fast dom pratar med varandra. Hur som helst behövs ögonkontakt för att talet ska bli bättre. Jag försöker träna min son i bättre ögonkontakt och det går bra, jag måste bara vara tillräckligt intressant.
    Min son föddes i början av vecka 35, låg på neonatalintensiven i lite mer än en vecka eftersom han hade problem med syresättning, hålla värme och kunde inte amma. Han vägde bara 2200 g. Han har haft problem med sväljreflexen och sätter lätt i halsen. Det har blivit mycket bättre nu men vi måste ge honom mat som är lätt att svälja. Jag har velat få detta undersökt men inte fått träffa någon läkare för utredning. Jag känner mig så frustrerad. Jag har försökt få hjälp överallt. Snälla, snälla hjälp mig att hjälpa mitt barn. Jag är så orolig.

    Med vänliga hälsningar,
    Sandra

  • Svar på tråden Orlog över min snart 3-åriga sons tal
  • Fråga logopeden

    Hej Sandra,

    Går din son i förskola? Pratar han bara svenska eller pratar han även något annat språk och i så fall hur mycket talar han det andra språket?

    Du skriver att han inte kan uttala vissa ljud om de kommer i en viss ordning; kan du ge exempel på vilka ord han kan uttala och vilka han inte kan?

    När barn är sena med att tala och har dålig ögonkontakt brukar de inte heller förstå så bra. Är det så att din son pratar på, men att det är svårt att förstå vad han säger? Hur mycket och vad förstår han av vad du säger?

    Har du fått tips om hur du kan testa hans ögonkontakt? Det låter som att du själv har kommit på några bra sätt. Vad har det gett för resultat? Ytterligare en anledning till att ögonkontakten är viktig är för uttalet. Det är svårt att veta hur man ska uttala ord korrekt om man inte tittar på hur andra gör med munnen för att uttala. 

    Jag vet inte hur det är där du bor, men i Sverige kan logopeder titta på hur din son sväljer och rekommendera rätt mat och rätt träning för att det ska gå lättare. Vilken hjälp har du fått där du bor? 

    Vänliga hälsningar,

    Linnea 

Svar på tråden Orlog över min snart 3-åriga sons tal