• Mrs Karlsson

Hur många paket får era barn på jul och födelsedagar?

Som rubriken lyder. Hur många och hur gamla är barnen?  Varför?

• Svar på tråden Hur många paket får era barn på jul och födelsedagar?
  • Mälaröbo
    Mrs Karlsson skrev 2012-08-29 23:04:40 följande:
    Alltså... Hur ser du på framtiden? De kommer naturligtvis att vänta sig lika mycket nu som sist  för sådana är barn.

Nu är väl inte frågan ställd till mig men kan inte låta bli att svara.

Mina barn väntar sig massor av saker men det hindrar mig inte från att låta dem få det sällan, eller aldrig igen.

Bara för att vi åkt utomlands en vinter så betyder inte det att vi gör det nästa vinter, bara för att de förväntar sig/önskar sig/vill det. Bara för att de fått läsk till maten en tisdagkväll så får de inte det nästa tisdag bara för att de förväntar sig/önskar sig/vill det. osv osv.

Jag tycker det hör till föräldraskapet, och jobbet att förbereda dem på världen, att inte alltid vara fyrkantig och likriktad. Allt ÄR inte likadant varje gång och det är bra att de får vänja sig tycker jag.     
  • Mrs Green
    Mrs Karlsson skrev 2012-08-29 22:03:38 följande:
    Räknar inte med vad de får av andra (det blir ju rätt svårt att påverka), utan vad du/ni som förälder/föräldrar ger dem.
    Men det är ju svårt att bortse från vad andra ger. Har man en stor släkt som man vet kommer komma med 20-30 paket så försöker man kanske hålla ner mängden själv. Och tvärtom ifall man inte har några andra (eller bara få) som köper presenter till barnen. 
  • Majsan70
    Mälaröbo skrev 2012-08-30 19:13:22 följande:

Nu är väl inte frågan ställd till mig men kan inte låta bli att svara.

Mina barn väntar sig massor av saker men det hindrar mig inte från att låta dem få det sällan, eller aldrig igen.

Bara för att vi åkt utomlands en vinter så betyder inte det att vi gör det nästa vinter, bara för att de förväntar sig/önskar sig/vill det. Bara för att de fått läsk till maten en tisdagkväll så får de inte det nästa tisdag bara för att de förväntar sig/önskar sig/vill det. osv osv.

Jag tycker det hör till föräldraskapet, och jobbet att förbereda dem på världen, att inte alltid vara fyrkantig och likriktad. Allt ÄR inte likadant varje gång och det är bra att de får vänja sig tycker jag.     

Mycket bra beskrivet!
  • jaså

För många! De får massor av paket av släkten och då menar jag massor. Jag tycker det är tråkigt för det blir att de inte uppskattar det plus att jag känner att det inte är någon idé att vi köper något för släktingarnas är så många och finare bättre mm. Så det brukar bli några böcker som jag sparat sen bokrean och om det är något speciellt dyrt de behöver som text ny cykel

• elinville

Vi utgår mer utifrån summa än antal paket tror jag...ibland blir det fler och ibland mindre men summa brukar vara rättvis

Maja 0707, Malte 1002
  • Mercurialis

Antalet paket varierar. Det beror helt på vad som finns i paketen. Det kan vara få men lite dyrare presenter eller fler men lite billigare. Men oftast är det lite för många paket, så vi delar upp paketöppnandet över dagen eller ibland över flera dagar.

Barnen är 5,5 år och 2,5 år.  

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mamma till 2 frön

Beror på vad de får. Sonen fyllde precis 11 och fick en ny stereo av oss och inget mer. Handlar hos oss om barnens behov, de får helt enkelt det de behöver. Sedan får de ju av mor- och farföräldrar samt kusinerna så jag ser ingen anledning att överrösa dem. Jag vill ge mina barn i mitt tycke en sund inställning till konsumtion och detta är ett led i detta. Vi köper det vi behöver och inte en massa bara för att det skas som flera av barnens vänner gör. Kan se en klar skillnad i hur de uppskattar sina presenter kontra sina kompisar, de är också väldigt rädda om sina saker vilket jag är tacksam för

• mamma till 2 frön
    mamma till 2 frön skrev 2012-09-06 18:08:55 följande:
    Beror på vad de får. Sonen fyllde precis 11 och fick en ny stereo av oss och inget mer. Handlar hos oss om barnens behov, de får helt enkelt det de behöver. Sedan får de ju av mor- och farföräldrar samt kusinerna så jag ser ingen anledning att överrösa dem. Jag vill ge mina barn i mitt tycke en sund inställning till konsumtion och detta är ett led i detta. Vi köper det vi behöver och inte en massa bara för att det skas som flera av barnens vänner gör. Kan se en klar skillnad i hur de uppskattar sina presenter kontra sina kompisar, de är också väldigt rädda om sina saker vilket jag är tacksam för

Oj det försvann visst en del. Skrev att det säkerligen finns barn som uppskattar och är rädda om sina saker trots att de får massor men det är inte vår melodi
  • vargaa

Mina barn är så små, 7mån o 2 år. Så ca 5 presenter får de av mig och mannen. Sen beror det på vad de behöver också.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Miss Cee

Av oss föräldrar får han 3-5 julklappar/presenter. Han fyller 3 snart.

Då har 1  varit en "större sak" (med större här avses saker som bobbycar, beg. trehjuling, pulka, lektält)
    1-2 varit en mindre leksak
    1 varit en bok
    1 paket kan bestå av kläder/sängkläder och liknande nyttopryl.
    Totalsumman har legat på cirka 500kr eller under, för allt.

Vi är nöjda med den uppdelningen, och kommer nog att fortsätta på ungefär samma tema uppåt i åldrarna.
    Har inget emot många paket om det är billiga. Själv har jag växt upp med att hälften av paketen ofta innehöll kläder och nyttoprylar, som andra föräldrar oftast hade gett ändå men inte som present.

Ordet
  • Knytt

1 till 2 paket/barn. Sedan får de ytterligare 1 paket av farmor m. familj, mormor m familj osv. 
    Runt 200-500 kr/barn från oss.  

Svar på tråden Hur många paket får era barn på jul och födelsedagar?