Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Hur många paket får era barn på jul och födelsedagar?

Vi har ingen gräns på paket. Vi köper det vi kan o vill o sen kan det bli en sak eller 20. Mina barn är 9-20 år gamla vad det nu spelar för roll.

När minsta dottern fyllde 9 år i somras fick hon en häst, en smartphone och ett ridläger. Få saker men kostsamma.

• Majsan70
    fortsätt paddla skrev 2012-08-29 22:28:53 följande:
    Majsan70 .. menar du att ni köpte en häst till flickan? Ridläger går min tjej på varje sommar men det är ju en engångssumma.
    Får passa på att fråga. Vad kostar det i månaden??

Hästen är just nu på prov men kommer att köpas loss om de funkar ihop efter några månader så JA hon fick en häst. Kostnaden blir på några tusen i månaden. För att nämna några summor: Stallplats 1000/månad, Hösilage 280/månad, kraftfoder ca 250/ månad...kanske något mindre..har inte xakt siffra där ännu. Försäkring 235 och sen tillkommer hovslagare o lite annat smått o gott. Naturligtvis gick det en hel del på utrustning till hästen nu i början med.
  • Majsan70
    fortsätt paddla skrev 2012-08-29 22:39:59 följande:
    Hur resonerar ni kring allt arbete runtomkring. Hur mycket ansvar får flickan ta..( ursäkta om jag kapar tråden osv ) hon är ju inte så gammal ännu.
    Vi har faktiskt funderat över detta men inte på många år ännu;)

Vi är 4 hästintressa hjälps åt och tar ansvar med allt runt hästen o det stallarbete vi har.  Vi ser det som att dottern utvecklas med det ansvar hon får bitvis. För att inte kapa TS tråd så inboxa miog gärna så svarar jag.
  • Majsan70
    Mrs Karlsson skrev 2012-08-29 23:04:40 följande:
    Alltså... Hur ser du på framtiden? De kommer naturligtvis att vänta sig lika mycket nu som sist  för sådana är barn.

Nej de gör faktiskt inte det. Inget av mina barn är bortskämda och de blir lika glada för litet som stort. Såna är mina barn.
  • Majsan70
    Mälaröbo skrev 2012-08-30 19:13:22 följande:

Nu är väl inte frågan ställd till mig men kan inte låta bli att svara.

Mina barn väntar sig massor av saker men det hindrar mig inte från att låta dem få det sällan, eller aldrig igen.

Bara för att vi åkt utomlands en vinter så betyder inte det att vi gör det nästa vinter, bara för att de förväntar sig/önskar sig/vill det. Bara för att de fått läsk till maten en tisdagkväll så får de inte det nästa tisdag bara för att de förväntar sig/önskar sig/vill det. osv osv.

Jag tycker det hör till föräldraskapet, och jobbet att förbereda dem på världen, att inte alltid vara fyrkantig och likriktad. Allt ÄR inte likadant varje gång och det är bra att de får vänja sig tycker jag.     

Mycket bra beskrivet!
Svar på tråden Hur många paket får era barn på jul och födelsedagar?